• Sara___

Vi som väntar tvillingar mars-april 15! :D

Har precis fått ett chockerande, glädjande, och läskigt besked. Vi väntar tvillingar! (Inga barn sen innan)
    Är i v.8 nu och skulle gärna vilja starta den här tråden för att följas åt med er andra som precis fått detta besked. Många tankar snurrar ju i huvudet- känslor, oro för förlossning/ks, praktiska saker, och tips man önskar för tiden efter förlossningen. Vore kul om ni hängde på här så att vi kan följa varandra och hjälpa varandra med frågor och tankar vi har
    Min första fråga är hur ni känner just nu?
    Jag har inte riktigt förstått än att det verkligen är två, är ganska chockad och lite orolig för hur det ska gå, som förstföderska var man ju nervös redan för en :D

• Svar på tråden Vi som väntar tvillingar mars-april 15! :D
  • julii

Hur ofta känner ni fosterrörelser/sparkar? Går in i v.18 på torsdag och tror mig ha känt dom ett par gånger då de bubblat till. Kittlat nästan, ingen som jag känt förut iaf. Kände de i ca 1,5 vecka varje kväll men nu har jag inte känt någonting alls på en kanske nån vecka och definitivt inga sparkar. De känns som att jag borde känna mer med tanke på att de är 2 stycken. .. hur har det vart för er? Är jätte orolig.

• JhjärtaK
    julii skrev 2014-11-24 14:35:22 följande:

Hur ofta känner ni fosterrörelser/sparkar? Går in i v.18 på torsdag och tror mig ha känt dom ett par gånger då de bubblat till. Kittlat nästan, ingen som jag känt förut iaf. Kände de i ca 1,5 vecka varje kväll men nu har jag inte känt någonting alls på en kanske nån vecka och definitivt inga sparkar. De känns som att jag borde känna mer med tanke på att de är 2 stycken. .. hur har det vart för er? Är jätte orolig.

Jag har börjat känna dem varje dag kanske 1-2 veckor tillbaka och är nu i vecka 22. Jag har moderkakan i framvägg så den dämpar ju en hel del. Började känna de första sprattlena tidigt, i vecka 14, men sedan var det lugnt i några veckor. Jag är omföderska och det sägs att man då börjar känna tidigare. Med dottern kände jag först i vecka 20 typ.

Tror inte alls du behöver oroa dig. Det är först från typ vecka 25 man skall känna dem regelbundet.

Kanske har du också moderkaka i framvägg? Och bara för att de är två så tror jag inte att man känner mer i början. Snarare så att de båda kan ligga och sparka in mot varandra vilket gör att man känner mindre
  • julii
    JhjärtaK skrev 2014-11-24 14:46:01 följande:

Jag har börjat känna dem varje dag kanske 1-2 veckor tillbaka och är nu i vecka 22. Jag har moderkakan i framvägg så den dämpar ju en hel del. Började känna de första sprattlena tidigt, i vecka 14, men sedan var det lugnt i några veckor. Jag är omföderska och det sägs att man då börjar känna tidigare. Med dottern kände jag först i vecka 20 typ.

Tror inte alls du behöver oroa dig. Det är först från typ vecka 25 man skall känna dem regelbundet.

Kanske har du också moderkaka i framvägg? Och bara för att de är två så tror jag inte att man känner mer i början. Snarare så att de båda kan ligga och sparka in mot varandra vilket gör att man känner mindre

Okej va skönt att höra! Dum fråga kanske men hur vet man att man har moderkaka i framvägg? Tack för lugnande ord :)
  • nokla

Jag såg ju en ergonomisk tvilling-bärsele häromdan, återkommer om jag minns vad den heter. Har nog inte kommit ut på marknaden än men gick att förhandsboka. Om de skickar till sverige...

Annars har jag bett min svärmor att sy två stycken mei tai till mig, går ju att ha dem båda på varsin höft medan de är så små att man vill ha båda framtill. Bärsjalen bb slen kommer också med instruktioner på svenska för att knyta tvillingar, om inte man kollar instruktioner på youtube för i så fall finns det hundratals

• JhjärtaK
    julii skrev 2014-11-24 14:57:34 följande:
    Okej va skönt att höra! Dum fråga kanske men hur vet man att man har moderkaka i framvägg? Tack för lugnande ord :)
    Det har de sett på UL på mig.
  • JhjärtaK
    nokla skrev 2014-11-24 16:38:55 följande:

Jag såg ju en ergonomisk tvilling-bärsele häromdan, återkommer om jag minns vad den heter. Har nog inte kommit ut på marknaden än men gick att förhandsboka. Om de skickar till sverige...

Annars har jag bett min svärmor att sy två stycken mei tai till mig, går ju att ha dem båda på varsin höft medan de är så små att man vill ha båda framtill. Bärsjalen bb slen kommer också med instruktioner på svenska för att knyta tvillingar, om inte man kollar instruktioner på youtube för i så fall finns det hundratals smile1.gif

Vi har en babyslen (eller babyslem som maken kallade den ) men fick aldrig till knytningen riktigt med dottern men lär nog testa igen med dessa två. Såg en instruktionsvideo idag faktiskt på youtube med bra knytning för tvillingar
  • nokla

Om man har moderkaka i framvägg ser man på ultraljudet. Jag har också i framvägg, båda två moderkakor så de täcker ju upp en stor yta. Kände de först i vecka 19 tror jag men det är först nu i vecka 23 (tror jag) som jag känner dem varje dag, men det kan vara väldigt diffust vissa dagar och andra jättetydligt, beror på var de sparkar åt. Ut åt sidorna känns mest. Tycker de känns ganska stillsamma jämfört tidigare graviditeter.

• nokla

Twingo carrier.

Blir väl inte så billigt precis med fraktkostnaden från USA på det... Men så heter den iaf.

• JhjärtaK
    nokla skrev 2014-11-24 16:58:46 följande:

Twingo carrier.

Blir väl inte så billigt precis med fraktkostnaden från USA på det... Men så heter den iaf.

Tack! Skall kolla in . Men visst verkar de sitta i grodposition i den jag länkade till?
Svar på tråden Vi som väntar tvillingar mars-april 15! :D