• Lectin

Pratsjuk 35+ försöker få en trea

Jag: 37 år, två barn (snart 6 resp. 3,5 år), gift, har PCO och EDS och har haft lite stök med att få till nummer ett och två. Nu har jag däremot egen ägglossning så vi försöker på egen hand att få till en trea!

Just nu: har förstås ingen uppenbar ägglossning den här månaden. Hade kanske eventuellt äl i helgen (17/8) men är osäker. Analyserar symtom för glatta livet och väntar ivrigt på att två veckor ska passera så att jag ändå kan få testa!

Befinner du dig på något sånär samma plats i livet? Talk to me!

• Svar på tråden Pratsjuk 35+ försöker få en trea
  • VeronikaK
    Brinkly skrev 2015-05-26 15:11:46 följande:

Åh så hände det! 8e försöket! Bim-7. Hoppas hoppas allt går bra nu bara! Så överväldigad!

Grattis till dig! Så härligt!
  • Lectin

Deceree1, det är ju väldigt svårt för mig att tro något alls. Det finns ju t.ex. Även andra syndrom som omfattar överrörlighet, tex hypermobility syndrome etc. Hoppas läkaren kan remittera dig så du får den hjälp du behöver. EDS riksförbund har på sin hemsida en del tips på läkare som är insatta i EDS-problematiken om du känner att du behöver kontakta någon mer.

• Deceree1
    Lectin skrev 2015-05-27 09:01:39 följande:

Deceree1, det är ju väldigt svårt för mig att tro något alls. Det finns ju t.ex. Även andra syndrom som omfattar överrörlighet, tex hypermobility syndrome etc. Hoppas läkaren kan remittera dig så du får den hjälp du behöver. EDS riksförbund har på sin hemsida en del tips på läkare som är insatta i EDS-problematiken om du känner att du behöver kontakta någon mer.

Hypermobilitetssyndrom har jag fått bekräftat sen ganska många år tillbaka
  • Lectin
    Deceree1 skrev 2015-05-27 09:39:16 följande:

Hypermobilitetssyndrom har jag fått bekräftat sen ganska många år tillbaka

Ok. jag kan inte se att några av de symtom du nämner tyder mer på EDS än HMS... Men förhoppningsvis kan läkaren remittera dig för ytterligare utredning om du behöver det.
  • mammave

Huvudvärk idag, vilket troligen betyder mens imorgon Har bim igår till på onsd, ngnstans däremellan.

• Deceree1
    Lectin skrev 2015-05-27 16:10:29 följande:

Ok. jag kan inte se att några av de symtom du nämner tyder mer på EDS än HMS... Men förhoppningsvis kan läkaren remittera dig för ytterligare utredning om du behöver det.

Jag gick ner i spagat tre timmar innan jag födde barn :)
  • Deceree1
    Lectin skrev 2015-05-27 05:39:02 följande:

Åh så spännande Brinkly! Grattis! Håller förstås alla tummar.

Ja absolut! Jag har alltid varit vig och genom livet haft värk av och till men trott det varit ledvärk. 2012 fick jag en rejäl förkylning/influensa som inte släppte taget. Jag fick värk, yrsel, matthet i hela kroppen m.m. Till att börja med fick jag diagnosen fibromyalgi men företagshälsovården drog igång utredning kring EDS och jag fick diagnosen 2013. Förmodligen förvärrades min EDS av infektionssjukdomarna. Idag har jag skov av värk, är alltid trött, jag har en del magproblem och synen försämras gradvis. Det är det jag märker av till vardags. Jag minns tyvärr inte detaljerna kring beightonskalan men jag är överrörlig i alla leder utom armbågarna. Inte extremt elastisk hud. Jag har smala fötter som "flyter ut" och blir breda när jag belastar. Gigantiska vader (också typiskt EDS). Hög gom och trångt mellan tänderna.... Ja det finns ju hur mycket som helst.

Vilka symtom har du som får dig att misstänka att du har EDS?

Hanni Hattar, som är expert på EDS säger att leder brukar gå ur led om man har EDS men det gör det inte på mig. Gör det de på dig? Han säger också att det blöder mycket om man typ skär sig, är det så för dig. Inte på mig.
  • Lectin

Deceree1: Jag läker dåligt och blöder länge men inte extra mycket. Jag "vrickar" fötterna ofta (vilket jag förstått i mitt fall är subluxationer) men har inte haft några leder helt ur led.

Mammave: crap! håller tummarna för falskt larm...

• Shrew

Jag har gjort clearblue äl-tester i en vecka nu och inte fått utslag. Har äl enligt min app idag, har haft ont i ryggen och "slemmiga" flytningar under veckan, jag skulle tolka detta som att jag har äl på g men varför visar testerna inget? Ska jag fortsätta testa efter helgen?

Trist mammave....

• VeronikaK
    Shrew skrev 2015-05-29 08:52:48 följande:

Jag har gjort clearblue äl-tester i en vecka nu och inte fått utslag. Har äl enligt min app idag, har haft ont i ryggen och "slemmiga" flytningar under veckan, jag skulle tolka detta som att jag har äl på g men varför visar testerna inget? Ska jag fortsätta testa efter helgen?

Trist mammave....

Samma här! Hade tydliga äl-symptom i början av veckan men agerade inte på dem eftersom jag inte fick utslag på äl-test (cb). Brukar alltid f¨utslag ungefär när jag väntar mig äl. Nu har dagarna gått och symptomen är borta samt att det borde vara för sent för äl. Så antagligen har jag missat äl denna månaden helt! Grrrr!!

Har hört att det kan spela roll när man testar och att man helst ska testa mellan kl 10 och 20, alltså inte på morgonen, som jag alltid gjort. Men fattar inte riktigt hur det kan ha så stor betydelse...

Tråkigt är det i alla fall. Man vill ju ta alla chanser man har.
Svar på tråden Pratsjuk 35+ försöker få en trea