kanske kanske inte skrev 2014-08-23 00:45:56 följande:
så du menar att om hunden exempelvis biter barnet, kanske man kan erbjuda den en leksak istället? Eller kanske en godbit som avledning? Eller kanske hunden bara smakar lite och då kan man ju låta det passera helt den gången?
Helt naturligt beteende, resursförsvar som är övergående? Kanske en extra belöning vore något då hunden "bara" anser sig äga dina möbler, din säng och inte ditt barn..
och att lämna hunden i fred, jo, det lär ju funka. Små barn förstår ju efter att dom blivit bitna några gånger att undvika hunden, annars finns det ju burar att tillgå för hundar som barn, bara så ingen råkar stöta sig med den oberäkneliga hunden med resursförsvar.. Jaja men vilka toppen idéer - och ja, jag är väldigt ironisk och väldigt orolig..:(
Ja, sådär kan man ju också tolka det hela :P
För det första så uppfattar jag det som att valpen biter barnen i kläderna, så som valpar gör. Deras tänder kliar, och då får en visa hunden vad den ska bita i istället. Fullt normalt beteende från hundens sida, och vedertagen normal supervanlig fungerande lösning på problemet.
Och du får gärna citera där jag skriver att resursförsvar är övergående? Däremot så är det en normalt beteende som jag har gett bra exempel på hur en kan komma till bukt med utan att riskera att resursförsvaret ökar eller att en bara plockar bort det varnande morret och får en huggande hund istället. Var skriver jag att hunden ska få en belöning för morrande t.ex? Däremot är min erfarenhet att resursförsvar, speciellt hos valpar, är lätt att komma till bukt med.
Att hunden ska få vara ifred under en period då en ser till att hunden får tillit till alla i familjen är ingen omöjlighet, däremot en nödvändighet och en fullt logisk del i att få bort en resursförsvar. Varför är det så konstigt? Bara för att jag sagt till hunden att inte vakta något, så innebär det ju inte att hunden inte kommer skydda saker från barnet om jag inte är i närheten. Så full uppsikt över hund och barn, ja. När roten till resursförsvaret är borta så kan en börja släppa på det.
Jag tror du läser fel med flit för att du känner dig emotsagd i det jag skrev. Men då är det ju bättre om du bemöter det jag verkligen skrev och inre gör narr av saker jag inte skrivit ;)