• robinminson

valp morrar åt barn

Hej! 

Vi har en amstaffvalp (hane) på 11 veckor. Vi har snart haft honom i 1månad.

Han är alltid glad och framåt för det mesta. Men sen 2dagar efter att vi köpte honom så började han morra när man tog bort honom t.ex när han började bita väldigt hårt eller dra i byxor eller bita barnen så dom börja gråta. 

Han har blivit bättre med det nu men nu har han börjat morra och hugga åt vår äldsta son på 21månader så fort han kommer i närheten av honom och han har ett ben t.ex. Eller bara en leksak. Vi har sagt till sonen att lämna honom ifred men han vill såklart fram till vovven hela tiden. Och han gör inget elakt utan bara sätter sig vid hunden och då morrar hunden och hugger ifrån ibland. 

Han brukar inte göra så mot oss vuxna utan bara åt våran son. Det har hänt någon enstaka gång att han morrat åt oss fortfarande när man säger till honom. 

Jag undrar då om detta beteende är normalt? Vi vill absolut inte riskera att våra barn blir bitna i framtiden. Speciellt av en så kraftfull ras. 

• Svar på tråden valp morrar åt barn
  • robinminson
    kanske kanske inte skrev 2014-08-21 21:07:51 följande:
    Måste bara fråga, vad säger uppfödaren till er att ni skall göra? Vad för information har ni fått vid valpköpet?
    Vilka frågor ställde uppfödaren till er innan köpet? Ni verkar, och detta säger jag i all välmening, inte ha så mycket erfarenhet eller kunskap om hundar och ni har valt en ganska "krävande" ras - något som uppfödaren borde ha tagit ställning till innan köp och definitivt vara aktiv och behjälplig - ge råd och tips - erbjuda och rekommendera utbildningar mm.

Vi har haft amstaff och pitbull innan. Vi har tagit emot omplaceringshundar, för det mesta hanar som blivit vanvårdade innan. Så vi har inte haft valp innan utan enbart vuxna hundar. 

Uppfödaren säger att detta är normalt. Att hans hundar gjort likadant med hans barn. Fick enbart information om mat, hur ofta osv. 

Han har inte ställt några frågor och inga råd eller tips heller utan fortsätter bara säga samma mening att detta är normalt beteende. 

• Hallonbåt02

Många verkar glömma att det finns barn inblandade här där denna fråga gäller och det är även barnen som faktiskt måste ses som en  resurs i det här fallet.
    Ett barn kan inte korrigera på samma sätt som en vuxen och det är viktigt att hunden känner att barnet inte är ett hot om det mot förmodan någon gång skulle vara själv med hunden i ett rum och föräldern inte är där.
    Jag har lärt mina barn byteshandel och det har fungerat klockrent med alla våra hundar även omplaceringen som aldrig hade varit i närheten av ett barn och nafsade för att han inte visste hur han skulle bete sig bland dessa roliga underliga små människor,
    idag så kan dem göra lättare lydnadsövningar med honom och utan att han försvarar sin mat och allt annat som det var i början.
    Men ni måste se och kunna förutsäga situtationer för annars kan det bli farligt, speciellt om det inte är en uppfödare från skk då hundarna ofta inte är testade för diverse sjukdomar och/eller föräldradjuren inte är mentaltestade.

• Apopan

Jag skulle avråda dig från att korrigera en hund som morrar vid sitt ben, mat el dylikt.. Om en har otur så hoppar hunden över morret till nästa gång och hugger istället. Att en då har lärt hunden att morra är fel, men att anledningen till att hunden morrar fortfarande återstår. Att bara ta något från en hund med resursförsvar kan också öka på resursförsvaret, då en intygar för hunden att man faktiskt är någon som försöker komma och ta det som hunden tycker är sitt. I hundens värld är det ju liksom lite "finders keepers", och det är svårt att få en hund att förstå att något så naturligt är fel. 

Det jag skulle gjort är att se till att hunden aldrig får tillfälle att ta till resursförsvar, genom att helt enkelt inte störa hunden. Detta i kombination med att en bygger ett förtroende hos hunden när den har saker, genom att byta mot något likvärdigt, eller bättre då och då. När hunden äter så kan en slänga ner gottgott i skålen när en går förbi, och när det kommer till barnet och hunden så kan det vara en bra idé att barnet kan få vara en källa till mat under ordnade former. Målet är att få hunden att förstå att man inte är ett hot, och är man då hotfull så förlorar man ju några poäng där.  När ni märker att hunden släppt på resursförsvaret så kan ni fortsätta träna med byteshandel, och då lära barnet hur det hela går till. 

Har haft hand om hund med starkt resursförsvar och nuvarande hund har haft en period av att morra på mitt barn när han började krypa. Och skulle aldrig få för mig att försöka straffa bort beteendet.  Många talar om att det är så hundar gör mot varandra bla bla bla. Men det är faktiskt inte sant. Resursförsvar används och respekteras, oavsett vilken ställning hunden har i flocken. Det är ett naturligt beteende som en gör bäst i att "lura" bort istället för att straffa bort. 

Angående att hunden morrar när den korrigeras, så kan ni kanske se över när det är värt att verkligen säga till och inte. En del beteenden är effektivast att ignorera, vilket i sin tur är en tydlig signal om att beteendet är fel. I andra fall så är det bättre att avleda. Vill valpen bita, men vill bita på fel sak, ge den något som är tillåtet att bita på istället. Korrigering behövs då inte heller, utan hunden lär sig vad den skall göra istället utan att en hamnar i en onödig konflikt med hunden. 

Och ja, alla dessa beteenden som din valp visar är fullt normala. Men det är fortfarande bara en liten valp och är jätteformbar. Det kommer reda ut sig, skall ni se :) 

• Apopan
    Dexter dot com skrev 2014-08-21 16:48:31 följande:

Det är normalt och kallas resursförsvar när hundar försvarar mat,ben,leksaker, ägare osv. Låt hunden äta och tugga ben i fred där ingen stör den !

Att vara hård och ta ben ifrån en hund tycker jag personligen är helt galet och nu har ni en terrier som oftast triggas igång av fysiska korrigeringar och det kommer bara bli en tråkig kamp som oftast leder till ökat resursförsvar och bett.
    Kör byteshandel istället, locka med något godare och när hunden frivilligt släpper ben/leksak får den gottet och ni lämnar tillbaka ben/leksak. På så sätt avdramatiserar ni rädslan hos hunden att ni ska ta det goda den har utan den lär sig att när ni kommer i närheten är det inte för att ta ifrån den något utan för att ge den något extra gott.

• kanske kanske inte
    Apopan skrev 2014-08-22 23:52:33 följande:

Jag skulle avråda dig från att korrigera en hund som morrar vid sitt ben, mat el dylikt.. Om en har otur så hoppar hunden över morret till nästa gång och hugger istället. Att en då har lärt hunden att morra är fel, men att anledningen till att hunden morrar fortfarande återstår. Att bara ta något från en hund med resursförsvar kan också öka på resursförsvaret, då en intygar för hunden att man faktiskt är någon som försöker komma och ta det som hunden tycker är sitt. I hundens värld är det ju liksom lite "finders keepers", och det är svårt att få en hund att förstå att något så naturligt är fel. 

Det jag skulle gjort är att se till att hunden aldrig får tillfälle att ta till resursförsvar, genom att helt enkelt inte störa hunden. Detta i kombination med att en bygger ett förtroende hos hunden när den har saker, genom att byta mot något likvärdigt, eller bättre då och då. När hunden äter så kan en slänga ner gottgott i skålen när en går förbi, och när det kommer till barnet och hunden så kan det vara en bra idé att barnet kan få vara en källa till mat under ordnade former. Målet är att få hunden att förstå att man inte är ett hot, och är man då hotfull så förlorar man ju några poäng där.  När ni märker att hunden släppt på resursförsvaret så kan ni fortsätta träna med byteshandel, och då lära barnet hur det hela går till. 

Har haft hand om hund med starkt resursförsvar och nuvarande hund har haft en period av att morra på mitt barn när han började krypa. Och skulle aldrig få för mig att försöka straffa bort beteendet.  Många talar om att det är så hundar gör mot varandra bla bla bla. Men det är faktiskt inte sant. Resursförsvar används och respekteras, oavsett vilken ställning hunden har i flocken. Det är ett naturligt beteende som en gör bäst i att "lura" bort istället för att straffa bort. 

Angående att hunden morrar när den korrigeras, så kan ni kanske se över när det är värt att verkligen säga till och inte. En del beteenden är effektivast att ignorera, vilket i sin tur är en tydlig signal om att beteendet är fel. I andra fall så är det bättre att avleda. Vill valpen bita, men vill bita på fel sak, ge den något som är tillåtet att bita på istället. Korrigering behövs då inte heller, utan hunden lär sig vad den skall göra istället utan att en hamnar i en onödig konflikt med hunden. 

Och ja, alla dessa beteenden som din valp visar är fullt normala. Men det är fortfarande bara en liten valp och är jätteformbar. Det kommer reda ut sig, skall ni se :) 

så du menar att om hunden exempelvis biter barnet, kanske man kan erbjuda den en leksak istället? Eller kanske en godbit som avledning? Eller kanske hunden bara smakar lite och då kan man ju låta det passera helt den gången?

Helt naturligt beteende, resursförsvar som är övergående? Kanske en extra belöning vore något då hunden "bara" anser sig äga dina möbler, din säng och inte ditt barn..

och att lämna hunden i fred, jo, det lär ju funka. Små barn förstår ju efter att dom blivit bitna några gånger att undvika hunden, annars finns det ju burar att tillgå för hundar som barn, bara så ingen råkar stöta sig med den oberäkneliga hunden med resursförsvar.. Jaja men vilka toppen idéer - och ja, jag är väldigt ironisk och väldigt orolig..:(
  • Apopan
    kanske kanske inte skrev 2014-08-23 00:45:56 följande:

så du menar att om hunden exempelvis biter barnet, kanske man kan erbjuda den en leksak istället? Eller kanske en godbit som avledning? Eller kanske hunden bara smakar lite och då kan man ju låta det passera helt den gången?

Helt naturligt beteende, resursförsvar som är övergående? Kanske en extra belöning vore något då hunden "bara" anser sig äga dina möbler, din säng och inte ditt barn..

och att lämna hunden i fred, jo, det lär ju funka. Små barn förstår ju efter att dom blivit bitna några gånger att undvika hunden, annars finns det ju burar att tillgå för hundar som barn, bara så ingen råkar stöta sig med den oberäkneliga hunden med resursförsvar.. Jaja men vilka toppen idéer - och ja, jag är väldigt ironisk och väldigt orolig..:(

Ja, sådär kan man ju också tolka det hela :P

För det första så uppfattar jag det som att valpen biter barnen i kläderna, så som valpar gör. Deras tänder kliar, och då får en visa hunden vad den ska bita i istället. Fullt normalt beteende från hundens sida, och vedertagen normal supervanlig fungerande lösning på problemet.

Och du får gärna citera där jag skriver att resursförsvar är övergående? Däremot så är det en normalt beteende som jag har gett bra exempel på hur en kan komma till bukt med utan att riskera att resursförsvaret ökar eller att en bara plockar bort det varnande morret och får en huggande hund istället. Var skriver jag att hunden ska få en belöning för morrande t.ex? Däremot är min erfarenhet att resursförsvar, speciellt hos valpar, är lätt att komma till bukt med.

Att hunden ska få vara ifred under en period då en ser till att hunden får tillit till alla i familjen är ingen omöjlighet, däremot en nödvändighet och en fullt logisk del i att få bort en resursförsvar. Varför är det så konstigt? Bara för att jag sagt till hunden att inte vakta något, så innebär det ju inte att hunden inte kommer skydda saker från barnet om jag inte är i närheten. Så full uppsikt över hund och barn, ja. När roten till resursförsvaret är borta så kan en börja släppa på det.

Jag tror du läser fel med flit för att du känner dig emotsagd i det jag skrev. Men då är det ju bättre om du bemöter det jag verkligen skrev och inre gör narr av saker jag inte skrivit ;)
  • tattines

Har inte läst alla svar så någon kanske redan skrivit samma sak men måste säga att jag inte tycker du ska banna hunden, det kan göra allt värre. Att hunden morrar betyder att den inte litar på personen ifråga i den situationen. Hunden kan inte prata på annat sätt och att morra är en del av dess språk. Morret betyder backa, lämna mig ifred. Lyssnar man inte på hunden tar den till ett tydligare språk vilket är att bita. Samma sak kan hända om man bannar hunden, man förbjuder den att använda morret som språk. Men anledningen till att den morrar kommer finnas kvar och eftersom den inte får morra kan den börja bita på en gång istället för att först varna med ett morr. Att ta bort saker från hunden ger den bara bekräftelse på sin osäkerhet och en anledning att vakta (han vaktar för han tror att någon kommer sno hans saker, tar man dem då så är det ju precis så som han är orolig för). Rekommenderar att läsa en bok om hundens språk och signaler! :) Genom att kunna tyda hundens språk kommer man långt. TIlls vidare skulle jag låta hunden ha sina saker ifred. Gör övningar som stärker tillit och förtroende.

• FONA

Det handlar om att hunden ser barnet som en konkurrent som står lägst i den sociala hierarkin. Hunden vill komma upp i hierarkin och få ökad social status och morrar därför åt barnet. Det effektivaste ni kan göra är att lära barnet att säga ifrån ordentligt och markera SIN plats i den sociala hierarkin så att hunden förstår att han inte kan morra åt barnet.

• tattines

Rang mellan hund och människa är en gammal teori. Det är förjävligt rent ut sagt att den lever kvar än idag.

• Hallonbåt02
    FONA skrev 2014-08-23 08:45:10 följande:

Det handlar om att hunden ser barnet som en konkurrent som står lägst i den sociala hierarkin. Hunden vill komma upp i hierarkin och få ökad social status och morrar därför åt barnet. Det effektivaste ni kan göra är att lära barnet att säga ifrån ordentligt och markera SIN plats i den sociala hierarkin så att hunden förstår att han inte kan morra åt barnet.

Mycket ska man läsa som gör en förundrad över hur människor tänker kring djur..
Svar på tråden valp morrar åt barn