• Stårschan

    Vad läser du för skönlitteratur?

    Hur står det till med den skönlitterära läsningen ute i stugorna? Räkna bara sådant ni läser på eget bevåg, och ta inte med eventuella böcker ni läser med barnen för deras skull.

    Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Vad läser du för skönlitteratur?
  • lövet2

    Jag håller mig i stort sett inom några få genrer; fantasy, SF och historiska romaner. Om jag vill ha omväxling så blir det biografier och facklitteratur.

  • Dina08

    Jag håller mig mest till "vanliga" romaner som Steglitsan eller Och bergen svarade, blandat med lite faktaprosa som En av oss eller Kaos-ett grekiskt krislexikon. Kan tänka mig att läsa historiska romaner, men skyr deckare, fantasy och dystopier. Favoritböckerna utspelar sig i exotiska länder som jag får veta mer om, t ex Kina och Indien.

  • fluu

    Jag läser mestadels det jag är mest intresserad av, dvs historiska romaner. Läser även en del annat, men tittar inte ens åt de genrer som jag vet att jag ogillar som SF och deckare.


    Jag är Narcissus, en fåfäng fakir SAVE ME KAIZER!
  • Stårschan

    Själv håller jag mig mest inom fantasy och historiska romaner, med några avstickare ut till "vanliga" romaner ibland, och ibland när jag får för mig att jag ska vara kulturell så kan jag drämma till och läsa någon klassiker som jag haft på min bucket list i decennier. I år blev det "På västfronten intet nytt". Men deckare rör jag inte. I och med att jag inte fixar att se polisfilmer på TV så tror jag inte att jag skulle uppskatta dem som böcker heller.

  • Rafael90

    Har ett par tre genrer och favoritförfattare jag håller mig till. Stephen Kings skräck, George RR Martins fantasy, och så klassiker.

  • Aniiee

    Jag läser allt. Gärna samtidigt (läser just nu 15 böcker.) Men om jag skulle försöka mig på en skattning så säger jag väl.... 50% fantasy, 30% Sci-fi, 5% historiska/ alternativhistoriska, 5% deckare+skräck, och resten för resten.


    What is the point of being alive if you don't at least try to do something remarkable?
  • AstridH

    Det är blandat. Jag brukar oftare hålla mig till ett visst språk åt gången, läsa svenskt några veckor och sedan läsa engelskt.

  • Lindir

    Jag läser ganska blandat men kan helt snöa in på en viss författare och läsa allt jag kommer över av denne. Kan också bli genremanisk (vilket var vad jag svarade). Dessutom läser jag gärna om böcker, ibland av ren slöhet, fast jag är rätt duktig på att övertyga mig själv om att jag inte kommer ihåg handlingen.


    Rude and not ginger
  • MiniEgo

    Välskrivna böcker. sen må det vara deckare, fantasy, fakta, självbiografi eller vad som helst. Jag skulle kunna läsa en kartbok eller kokbok om den är bra. =)

  • goodasgold

    Hinner inte med böcker längre, tyvärr?, är så mycket annat som bockar på uppmärksamhet.
    Läste mycket förr, avverkade böcker i rasande tempo, det var ett behov att söka ett annat liv. Jag kommer från ett andligt fattig arbetarfamilj, kom sedan i en livskris, sökte svar i litteraturen, fann en ny värld, detta är jag tacksam för idag.
    Idag, nja, livet planar ut, plötsligt är man en vanlig nolla (känns så just nu). Har väl tappat gnistan.

Svar på tråden Vad läser du för skönlitteratur?