• Rolleek82

    vilket av dessa äldre pojknamn föredrar du?

    Gillar alla men min pojke kommer att få det namn som vinner omröstningen...

    Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden vilket av dessa äldre pojknamn föredrar du?
  • Rolleek82
    Tow2Mater skrev 2014-08-26 19:09:16 följande:

    Aha.

    Var tvungen att soka nu;

    Mangnus: "Antal män med namnet i Sverige: 4"

    Magnus: "Antal män med namnet i Sverige: 73954 "


    Wow så få som stavar "Mangnus" det var ny info för mig tackar
  • Rolleek82
    fluu skrev 2014-08-26 19:21:18 följande:

    Väldigt svårt val...

    Johannes - Underbart vackert, stiligt och mysigt. Mjukt, men ändå manligt. Passar hela livet.

    Magnus - Lika underbart det! Så många fina kopplingar. Starkt och vackert. Ovanligt bland småttingar. Står på min lista.

    Erik - Det ultimata namnet egentligen. Enkelt, starkt, sött och gångbart. Nordiskt, men internationellt. Enda anledningen till att jag själv valde bort det var att så otroligt många i min omgivning heter så.

    Fredrik - Fint och bra på alla sätt i sig. Diverse smeknamn dock mindre fina. Ovanligt bland småttingar. På något sätt fastnar det lite i munnen på mig, lite kantigt.

    Daniel - Hatnamn hos mig. Mest pga att jag har negativa associationer till namnet. Också väldigt, väldigt vanligt i min generation. "Danne" otroligt fult.

    David - Så vackert! Dock småtråkigt och uttjatat hos mig.

    1. Magnus, Erik, Johannes. Alla lika bra, men har olika kvalitéer.

    2. David

    3. Fredrik

    4. Daniel


    Vad härligt det var att läsa ditt resonemang kring dom olika namnen det fick mig att fundera på vilket namn som gjort mig illa någon gång i livet och det var faktiskt en Daniel som du nämnde . hehe fast gillar det ändå
  • yellow88

    Röstade på Johannes, det heter min äldsta i andranamn. Erik är jättefint också!


    ♥ Adrian 10-04-17 ♥ Alfred 11-08-08 ♥ Silas 13-07-16 ♥
  • sharatec
    Rolleek82 skrev 2014-08-26 20:04:37 följande:
    Wow så få som stavar "Mangnus" det var ny info för mig tackar
    Jag menar inte det här elakt på något sätt, men det beror nog på att det, åtminstone på svenska, är en ren felstavning av Magnus (lat. "stor"). Antar att det kommer sig av att man har försökt skriva som det uttalas.

    /Magnus
  • HäckHäxan

    Johannes fick min röst. de andra namnen är så vanliga och då blir de i mina öron lite trist när var varannan unge heter same shit liksom.


    I was refused a job yesterday. Apparently putting gang-bang on your application doesn't qualify as proof of teamwork!
  • Taylor

    Erik - Jättefint namn. Klassiskt, fungerar i Sverige likväl som internationellt, lätt att stava och uttala och passar för alla åldrar. 

    Johannes - Också väldigt fint och klassiskt. 

    David - Fint namn som fungerar i alla åldrar och i de flesta länder. 

    De tre ovan nämnda namnen är mina favoriter på din lista. 

    Daniel - Fint namn. Enda minuset är att det ofta kommer med smeknamnet Danne. 

    Fredrik - Också fint men gillar inte smeknamnet Fredde. 

    Magnus - Det enda namnet på din lista som jag har lite svårt för, plus att jag tycker mindre om smeknamnet Mange. 

  • Natulcien

    Alla namn är egentligen fina. Men för mig är Fredrik och Magnus väldigt uttjatade eftersom "alla" mina jämnåriga hette så, och alla kallades för Fredde och Mange...

    Klart finast är de klassiska Erik och David. Och där slipper man förhoppningsvis smeknamn också.

    Johannes och Daniel är också fina, men inte i klass med Erik och David.

  • amalie79

    David eller Daniel.

    Daniel hette många när jag växte upp och ingen av dem kallades Danne. Kanske dock var för att de flesta hette Danijel och kom från fd Jugoslavien.

  • DenNamnbitne

    Jag röstade på Magnus, även om stavningen inte såg riktigt klok ut. Fint och glömt namn bland barn. Robust och vackert på alla vis, en skam att det inte är poppis längre.

    Erik är ju också helt utomordentligt.

    Fredrik är tjusigt och jag ställer samma fråga som för Magnus???

    Johannes, David och Daniel känner jag inte samma sak inför. Johannes och David är ganska tjusiga medan Daniel är ett namn jag inte alls gillar. 

Svar på tråden vilket av dessa äldre pojknamn föredrar du?