• Juha

Min sambo får inte hämta på skolan för mitt ex (mamman)

Jag och mitt ex är separerade sedan jag lämnade henne för en annan förra hösten. Det tog såklart hårt på henne och hon var väldigt sårad och arg och ville hämnas på alla möjliga sätt de första månaderna men det har nu lugnat sig väldigt mycket. Dock blir det fortfarande problem varje gång vi inte är helt överens.

Vi ska skriva på ett papper från skolan vilka som får hämta vårt gemensamma barn och hon säger att hon aldrig kommer skriva under att min nya ska få hämta trots att hon jobbar mycket bättre tider än jag så att hon kan vara en till två timmar kortare på fritids osv.

Min nya är väldigt omtyckt av barnet och hon är en "bra tjej" så detta är ju enbart för att bråka som exet gör såhär. Jag antar att det bara är att gilla läget och att jag inte har något att säga till om alls men jag tänkte jag kunde fråga här vad ni tycker...

Att min sambo ska hämta är ju enbart för min dotters bästa, har ju inte med något annat att göra och exet fattar inte att hennes vilja att hämnas mest drabbar den hon älskar mest i världen.

• Svar på tråden Min sambo får inte hämta på skolan för mitt ex (mamman)
  • Smecker
    Lindsey Egot the only one skrev 2014-08-31 10:16:21 följande:

Alla bara tänker på de vuxna. Barnet då?

Barnet kanske har det bättre på fritids med sina kompisar än att åka hem med en icke förälder och kanske leka själv i sitt rum. Jag har svårt att se att den nya skulle vara en lektant dessa timmarna innan föräldern kommer hem.

Ja precis, barnet då?

Barnet kanske har det jättebra hemma med en engagerad och tillgänglig bonusmamma, mycket bättre än långa timmar på fritids, kanske vara bland de sista kvar på kvällen.

Om vi nu skall ta till ytterligheterna.
    Cuiusvis hominis est errare, nullius nisi insipientis in errore perseverare
  • Jenny 993

Har själv varit i denna situation där mamman i te vill att jag hämtar barnet....men hon insåg att det var för barnets skull och att det som sker på pappans veckor kan hon inte styra över så länge inte barnet tar skada.....jag och barnets pappa har varit sambos i 3år och vi har ett gemensamt barn på snart 2år...... Jag hämtar och lämnar oftast barnet för att jag inte tycker att han ska behöva vara mer på fritids än nödvändigt.jag tycker dessutom om att umgås med mitt bonusbarn ....jag ser det som en självklarhet att även om inte det stora barnet är mitt så hjälps man åt så att alla får det bästa av familjen...

• sextiotalist

Barnet kanske har det bättre på fritids med sina kompisar än att åka hem med en icke förälder och kanske leka själv i sitt rum. Jag har svårt att se att den nya skulle vara en lektant dessa timmarna innan föräldern kommer hem.

så kan det också vara (utom i barnsomsorgsdebatter, där vissa anser att en ny

Ör de partner ska räknas som förälder och barnen inte ska på dagis eller fritids om den nya är hemma).

Jag förutsätter att ts och hans nya är överens om detta, att det fungerar bra mellan den nya och barnet. Att annars hade nog frågan inte ens varit aktuell.

Är det så att barnet vill vara kvar på fritids så finns det ingen anledning att strida om detta
  • Anonym (b)

Behöver ett fritidsbarn en "lektant"? Givetvis ska barnet inte stängas in i sitt rum och tvingas att vara ensam men är det vanligt att fritidsbarn kräver att en vuxen deltar i leken hemma?
  • Iam
    Smecker skrev 2014-08-31 10:29:57 följande:

Ja precis, barnet då?

Barnet kanske har det jättebra hemma med en engagerad och tillgänglig bonusmamma, mycket bättre än långa timmar på fritids, kanske vara bland de sista kvar på kvällen.

Om vi nu skall ta till ytterligheterna.

• Iam
    DJÄVULENS HÖGRA HAND skrev 2014-08-31 09:51:59 följande:

Nu är du bara inne i ditt tänk! Läs det jag skrev igen och tänk att jag inte letar en syndabock utan en balans där det fungerar för alla parter och återkom om något är obegripligt i min text....

Inte mer än du är inne i ditt. Jag förstår precis vad du menar. Jag håller bara inte med dig. Det ansvar du menar att ts har i denna situation menar jag att mamman har. Om barnet vill bli hämtad tidigare av sin bonusmamma ett par gånger i månaden förstår jag inte hur det kan gynna barnet att ts struntar i det behovet för att tillgodose mammans hämndbegär? Och hur kan det vara att mamman tänker på barnets bästa genom att bråka och ställa till problem i en fråga hon inte har lagligt mandat att protestera?
  • Iam
    sextiotalist skrev 2014-08-31 10:30:52 följande:

så kan det också vara (utom i barnsomsorgsdebatter, där vissa anser att en ny

Ör de partner ska räknas som förälder och barnen inte ska på dagis eller fritids om den nya är hemma).

Jag förutsätter att ts och hans nya är överens om detta, att det fungerar bra mellan den nya och barnet. Att annars hade nog frågan inte ens varit aktuell.

Är det så att barnet vill vara kvar på fritids så finns det ingen anledning att strida om detta

Precis. Det är barnet och den som hämtar som ska vara ok med situationen, det är deras viljor och behov som styr.
  • Drottningen70
    Anonym (:)) skrev 2014-08-31 10:04:20 följande:

Mitt barn hämtas ofta av mormor. Inget konstigt med det. Aldrig ens reflekterat över att det.

Nej, inget konstigt med det. Däremot tycker jag det vore konstigt om dagis lämnade till mormor mot den andre vårdnadshavarens uttryckliga vilja.
  • Anonym
    Drottningen70 skrev 2014-08-31 13:16:41 följande:

Nej, inget konstigt med det. Däremot tycker jag det vore konstigt om dagis lämnade till mormor mot den andre vårdnadshavarens uttryckliga vilja.

Jag tycker snarare det är konstigt att en vårdnadshavare använder barnet för att försvåra livet för den andra vårdnadshavaren och än konstigare om det hade funnits lagstöd för det... men alla har vi olika perspektiv. Som tur är finns det inget lagstöd och om ts sambo och barnet båda är med på noterna kan dom lugnt köra på.
  • Iam
    Anonym skrev 2014-08-31 13:56:08 följande:

Jag tycker snarare det är konstigt att en vårdnadshavare använder barnet för att försvåra livet för den andra vårdnadshavaren och än konstigare om det hade funnits lagstöd för det... men alla har vi olika perspektiv. Som tur är finns det inget lagstöd och om ts sambo och barnet båda är med på noterna kan dom lugnt köra på.

Och detta var jag!
Svar på tråden Min sambo får inte hämta på skolan för mitt ex (mamman)