• Juha

Min sambo får inte hämta på skolan för mitt ex (mamman)

Jag och mitt ex är separerade sedan jag lämnade henne för en annan förra hösten. Det tog såklart hårt på henne och hon var väldigt sårad och arg och ville hämnas på alla möjliga sätt de första månaderna men det har nu lugnat sig väldigt mycket. Dock blir det fortfarande problem varje gång vi inte är helt överens.

Vi ska skriva på ett papper från skolan vilka som får hämta vårt gemensamma barn och hon säger att hon aldrig kommer skriva under att min nya ska få hämta trots att hon jobbar mycket bättre tider än jag så att hon kan vara en till två timmar kortare på fritids osv.

Min nya är väldigt omtyckt av barnet och hon är en "bra tjej" så detta är ju enbart för att bråka som exet gör såhär. Jag antar att det bara är att gilla läget och att jag inte har något att säga till om alls men jag tänkte jag kunde fråga här vad ni tycker...

Att min sambo ska hämta är ju enbart för min dotters bästa, har ju inte med något annat att göra och exet fattar inte att hennes vilja att hämnas mest drabbar den hon älskar mest i världen.

• Svar på tråden Min sambo får inte hämta på skolan för mitt ex (mamman)
  • Anonym (-)
    Anonym (?) skrev 2014-08-31 17:19:37 följande:
    Att se på porrfilm är inte otrohet för dig, men för andra kan det vara det. Att bli förälskad i någon annan är otrohet för dig, men i vissa andra förhållanden är det enbart fysiskt sex som är otrohet. Du sätter inte reglerna för alla andra.
    Åh, va jag Kräks på såna som du.
  • Brumma
    Lindsey Egot the only one skrev 2014-08-31 10:16:21 följande:
    Alla bara tänker på de vuxna. Barnet då?

Barnet kanske har det bättre på fritids med sina kompisar än att åka hem med en icke förälder och kanske leka själv i sitt rum. Jag har svårt att se att den nya skulle vara en lektant dessa timmarna innan föräldern kommer hem.
    Varför har du det? Man KAN ha skitkul med barn som inte är ens egna... Även om du kanske inte har det....

Jag o bonus hade det som roligast utan pappa när hon var liten - då blev det speciellt o "bara vi".
  • Zoja
    Påven Johanna skrev 2014-08-29 09:46:49 följande:

Ja, sådant där är ju fjantigt och dåligt uppträdande av ditt ex. Men du kanske ska se det från den positiva sidan? Din nuvarande och väldigt nya relation kommer kanske att i längden må bra av att ni inte använder henne för att underlätta hämtning, lämning, övrig skötsel av barnet? Det är många kvinnor som gärna tar på sig den sortens uppgifter i den nya familjen men det verkar vara bara ett litet fåtal som senare när nyförälskelse och annat lagt sig då fortfarande tycker att det är okej.

Visst hade det varit skönt för barnet att komma hem tidigare men om du varit ensamstående så hade ju möjligheten inte funnits med mindre än att du själv ändrade arbetstider eller skaffade barnflicka snarare än nytt förhållande.

Men med detta sagt så har jag svårt att tro att ditt ex kan förbjuda dig att själv välja vilka personer som får hämta er dotter på din tid. 

I en familj får man väl för sjutton hjälpas åt? Om den ena slutar en till två timmar tidigare är det ju bara bra om den kan hämta barnet från skolan, oavsett om det är ett biologiskt barn eller ett bonusbarn. Det är inte direkt som att hon kommer ta över uppfostran och skötseln av barnet bara för att hon hämtar henne från skolan.

Om han hade varit ensamstående hade han fått göra det bästa av situationen då, men nu är han inte det. Nu har han en sambo som kan hjälpa honom att ta hand om barnet. Varför ska du jämföra det med om han hade varit ensamstående? Det spelar absolut ingen roll i den här situationen.
  • Anonym (?)
    Anonym (-) skrev 2014-08-31 17:53:53 följande:
    Åh, va jag Kräks på såna som du.
    Sådana som inser att du inte sätter reglerna för andras förhållanden?
  • DJÄVULENS HÖGRA HAND
    Brumma skrev 2014-08-31 17:51:48 följande:

Så du menar att man bara för att man har barn ihop skall rätta sig efter helt vansinniga påhitt? Som dessutom gör det sämre för barnen det är meningen att man skall sätta främst...

Det är inte att "köra över" ngn när man släpper in en ny "på riktigt" i vardagen - speciellt inte när denna nya hjälper till att underlätta för barnet - det är att bygga sitt liv OCH barnets på bästa möjliga sätt. Det TS ex försöker göra är däremot att försvåra TS OCH barnens liv...

Hur är det med läsförståelsen?

Jag säger såhär, ber mitt ex om att inte min nya ska hämta respekterar jag det, en annan gång så kanske det är något jag inte riktigt känner mig bekväm med eller ungarna och helt plötsligt så kan vi prata om saker och hon gör samma tillbaka. Fjanta runt ni och håll strikt får ni se hur långt ni kommer, dom enda som far illa och kommer i kläm är ungarna!
  • Brumma
    DJÄVULENS HÖGRA HAND skrev 2014-08-31 19:35:27 följande:

Jag säger såhär, ber mitt ex om att inte min nya ska hämta respekterar jag det, en annan gång så kanske det är något jag inte riktigt känner mig bekväm med eller ungarna och helt plötsligt så kan vi prata om saker och hon gör samma tillbaka. Fjanta runt ni och håll strikt får ni se hur långt ni kommer, dom enda som far illa och kommer i kläm är ungarna!
    Läsförståelsen är alldeles utmärkt tack. Hur är det med din?

Det mamman gör är inget annat än att just sätta barnet i kläm. Ngn som beter sig illa och kräver att bli åtlydd för att personen ifråga gör barnet illa (för det är ju vad hon gör om hon visar barnet att ngn som barnet vill umgås med inte duger) bör inte bli "åtlydd". Då visar man att beteendet är ok vilket det inte är.

Att komma fram till saker i samförstånd och "ge och ta" är en helt annan sak än att "kräva" utan rimlig anledning.
  • Anonym (?)
    Du kanske respekterar det för att det inte spelar dig någon större roll om din nya hämtar barnen eller inte. För en annan familj är det kanske mycket viktigare att den nya kan få hämta då och då. Kanske det är viktigt för barnen? Kanske föräldern jobbar kväll och fritids har stängt? Kanske de har sina helt egna anledningar till detta där exet inte skall lägga sig i.
    Jag förstår din tankegång, men beroende på hur rimligt kravet från exet är och beroende på hur viktigt det är att saker genomförs som den nya familjen tänkt så kan man kanske inte alltid gå varandra till mötes. DET kanske gör att barnen hamnar i kläm.
  • Zoja
    Anonym (***) skrev 2014-08-31 00:34:24 följande:

Jag står helt på biomamman sida här.
    Ts har ju visat att han är helt opålitlig o inte satt barnets bästa först.
    Först är han otrogen,sen så blandar han ganska omgående in den nya i barnets liv.
    Sen så ska barnet bli hämtad av denna nya saken innan de ens har bott ihop.
    Vem är det som bråkar o ställer till det egentligen?
    Barnet var 5 år o inte vart det för barnets bästa som detta skedde.
    Sluta bråka med mamman o låt barnet ha den lilla tryggheten som det har, kvar.
    O vad är viktigare än att hinna hämta sitt barn i tid?

Det står ingenstans att TS har varit otrogen. Det står att han lämnade henne för en annan och det behöver inte vara samma sak som att vara otrogen.

TS och hans partner (ja, partner. Inte "saken") är sambo, alltså har både han, barnet och den nya kvinnan bott tillsammans. Så vad är problemet? 
  • Zoja
    Anonym (-) skrev 2014-08-31 09:06:07 följande:
    Man bör som sagt kämpa in i det sista. Testa ALLT och inte bara ge upp.

Jag ser inget fel i otrohet alls, förutom när det kommer till föräldrar som är otrogna.
    Oj jävlar vilken dubbelmoral!

Vad är skillnaden på att vara otrogen när man inte har barn och när man har barn? Det är fortfarande samma handling, och lika fel i alla tillfällen. Ja, har man barn blir det ytterligare en person som drabbas av konsekvenserna, vilket är jävligt idiotiskt eftersom att man istället hade kunnat prata med sin partner och komma fram till en lösning. Men i grund och botten är det lika illa att vara otrogen mot någon man har barn med, och någon man inte har barn med.
  • Anonym

Om ditt ex förbjuder att din nya ska hämta, fastän ert barn trivs bra med din nya och du vet att de har roligt ihop, respekterar du det då med? Och en annan gång så struntar hon i att du inte känner dig bekväm med nåt och gör som hon vill ändå, fortsätter du respektera hennes vilja?

Det är lätt att respektera någon annans vilja när det är sak samma för en själv.
Svar på tråden Min sambo får inte hämta på skolan för mitt ex (mamman)