• frippens

    Bra områden i Göteborg

    Jag är väldigt sugen på att flytta till den stan men jag undrar, är det mycket kriminalitet där? Har fått delade meningar eftersom alla säger olika, vissa säger att det kan vara vilda västern emellanåt medans andra säger att det är bara trams. Sen så, vilka områden bör man undvika? Det enda jag kan komma på som inte lockar är Bergsjön.

  • Svar på tråden Bra områden i Göteborg
  • frippens
    Skumbollen skrev 2014-08-31 09:15:21 följande:

    Det finns bara ett område som jag kan rekommendera av hela mitt hjärta och det är Kålltorp. Fri parkering på gatorna, spårvagn 3-5 tar dig till city på tio minuter. Trean och femman har även slutdestination där uppe även om femman numer går hela vägen till östra sjukhuset. Detta gör att det är väldigt lugnt att åka hem på tex kvällar, då den inte går vidare ut till ytterområdena. Du har Skatås och delsjön bakom knuten (googla om du inte vet :))

    Bebyggelsen är blandad, mestadels från 30-40 talet. Grönt, lugnt och fint :)


    Ok, du rekommonderar inte Nordstan då?
  • frippens
    Anonym (Vad menar du med Nordstan?) skrev 2014-08-31 16:42:06 följande:

    Eller menar du att bo ikring köpcentrat Nordstan?


    Ja precis.
  • frippens
    Skumbollen skrev 2014-08-31 09:15:21 följande:

    Det finns bara ett område som jag kan rekommendera av hela mitt hjärta och det är Kålltorp. Fri parkering på gatorna, spårvagn 3-5 tar dig till city på tio minuter. Trean och femman har även slutdestination där uppe även om femman numer går hela vägen till östra sjukhuset. Detta gör att det är väldigt lugnt att åka hem på tex kvällar, då den inte går vidare ut till ytterområdena. Du har Skatås och delsjön bakom knuten (googla om du inte vet :))

    Bebyggelsen är blandad, mestadels från 30-40 talet. Grönt, lugnt och fint :)


    Åh, det låter ju helt toppen, hur lång tid kan man räkna med att behöva köa för att få bo där?
  • frippens
    ITpappan skrev 2014-08-31 19:30:42 följande:

    Norra Kortedala var ingen höjdare när jag bodde där...

    Kan rekommendera Kviberg!


    Ok, vad kan du berätta om Kviberg? :)
  • frippens
    Anonym (gbg) skrev 2014-08-31 21:30:51 följande:

    Jag ju tipsa om områden där jag skulle vilja bo också: Guldheden, Eriksberg, Gamlestan, Krokslätt, Linne, Vasa, Landala, Majorna.


    Ok, vad kan du berätta om dessa områden?
  • frippens
    Anonym (*) skrev 2014-09-01 08:56:41 följande:

    Står du i bostadskö?


    Nej, det är inte bestämt om jag ska flytta ner dit.
  • frippens
    Anonym (*) skrev 2014-09-01 08:56:41 följande:

    Står du i bostadskö?


    Nej, det är inte bestämt om jag ska flytta ner dit.
  • frippens
    Anonym (*) skrev 2014-09-01 09:20:50 följande:
    Fast om du inte ställer dig i kö innan du bestämmer dig för att flytta ner så kommer du ju få vänta flera år till innan du får något, även i dom dåliga områdena. Om du inte hittar något i andrahand..
    Jag står i bostadskö på flera orter som jag inte har planer på att flytta till men som kanske skulle kunna vara aktuella i framtiden. 
    Har du tänkt flytta rätt snart efter du har bestämt dig och har krav på i vilket område du vill bo så är det nog en bostadsrätt som gäller.. Vad jag har förstått det som så är det många studenter som får tacka nej till utbildningar pga bostadsbristen..
    Ok, får återkomma senare om hur det blir.
  • frippens
    Anonym (f.d. Hagabor) skrev 2014-09-01 11:31:42 följande:

    Linne/Haga är det ultimata, dock dyrt. Finns restauranger, säkert 100 inom 5 minuters gångavstånd, cafeer, teatrar, biografer, massor med "udda" affärer, ja, all service som man kan önska sej. Men som sagt rätt dyrt att bo i. Söker du hyresrätt så är det bara att glömma, bostadsrätter för en 2:a, 2,5 - 3 mille. Gillar man uteliv, kultur så är Linne/Haga den absolut bästa stadsdelen i GBG.
    Finns andra områden som redan nämnts i tråden som är lika centrala men något lugnare. Råder TS att satsa på Majorna som är en stor stadsdel med bra omsättning på lägenheter. Riktigt mysig stadsdel med landshövdingehus.


    Ok, jag ska se vad jag kan hitta, tack för svar f.ö.
  • frippens

    Måste veta en sak dock, har hört att Göteborg är en mycket kriminell stad och att det händer rätt mycket på Hisingen men vad är egentligen sant och vad är inte sant?

  • frippens
    Anonym skrev 2014-09-01 17:47:15 följande:
    Vissa områden på Hisingen bör du undvika. (Backa, Biskopsgården bland andra)  Vissa är normal/hög standard villaområden. (Torslanda/Björlanda)
    Ok men Göteborg i övrigt är väl en rätt lugn stad ändå?
  • frippens
    Anonym skrev 2014-09-02 16:41:25 följande:
    Ja det finns en del problemområden där det till och med förekommit skottlossning bland allmänheten mitt på dagen. Om du undviker dessa områden är det dock lugnt.
    Ok, kan du säga vilka områden man bör passa dig för?
Svar på tråden Bra områden i Göteborg