Madraykin skrev 2014-09-02 01:12:28 följande:
Äsch jag är också en sån som vattenbadar mina, och de får stå en hel dag eller över natten. Nån gång har de nog råkat stå längre än så när jag glömt. Och ingen har då dött än iaf. Blommar väl runt 8-9 månader om året.
Men jo kanske har att göra med vilken sort det är.
De där blommorna kanske mår bra även hos dränkare då, om man verkligen låter dem torka ut mellan varven? Jag har som sagt var med min dränkningstaktik från vanlig blomvattning tror jag. Jag vattnar rätt sällan, då jag gör det så dränker jag dem, och de får mycket vatten på fatet. Alla gröna växter överlever det. Vissa har varit med mig mer än halva livet.
Ja, ja, man får väl testa sig fram helt enkelt.
Min dotter tog hand om en bekants orkide i sommar. Den personen vattenbadade sin i en timma, och sen skulle den ha torrt minst en vecka.
Svårt att hålla koll på den där timman bara tycker jag, och i det fallet kanske det är bättre att spola igenom den istället? Jag inbillar mig att rötterna inte hinner bli fuktiga om man bara spolar/vattnar den, utan vattenbad, men jag kanske har fel? De kanske hinner suga åt sig av en genomvattning?