• En struts

Vattnar jag för mycket på min orkidé?

Jag har aldrig haft en orkidé, men har en hemma nu pga att sambon fick det som avtackningsgåva på sitt jobb. Det jag har hört är att man dränker den i vatten en timme (den får bada i krukan då) och sen vill den ha torrt en vecka.
    Nu är det så att jag brukar glömma bort den där timmen och så står den och badar en hel natt kanske. Blir det för mycket för den?
    Såg något på nätet om att det är större risk att man vattnar ihjäl en orkidé än att man vattnar för lite.

• Svar på tråden Vattnar jag för mycket på min orkidé?
  • Alexi

Mina dör alltid. I början av sommaren dränkte jag dem genom att glömma dem i vatten över natten. De deppade väldigt snabbt.

• En struts
    Alexi skrev 2014-09-01 14:40:23 följande:

Mina dör alltid. I början av sommaren dränkte jag dem genom att glömma dem i vatten över natten. De deppade väldigt snabbt.

Man tycker ju att de ser så jäkla torra ut, såna där torra barkbitar eller vad det är de är planterade i. Begriper inte riktig. Och om man då gör en liten genomvattning med kanske 15 ml som någon sa här, så får jag för mig att den inte är genomvattnad. Det känns som att vattna igenom en sil. Hur sjutton kan den göra sig till godo av den vattenskvätten? om den inte får stå i vatten.
  • En stund i solen

Verkar vara många olika bud :). 

Kanske är det så att vissa sorter är känsligare än andra? Eller att det till och med inom arter är olika känsligt. Man får nog kika på de blommor man har och se vad som funkar för dem. 

Verkar din orkidé må bra av mycket vatten så finns det ju ingen anledning att sluta :). 

• En struts
    En stund i solen skrev 2014-09-01 15:09:58 följande:

Verkar vara många olika bud :). 

Kanske är det så att vissa sorter är känsligare än andra? Eller att det till och med inom arter är olika känsligt. Man får nog kika på de blommor man har och se vad som funkar för dem. 

Verkar din orkidé må bra av mycket vatten så finns det ju ingen anledning att sluta :). 

Fast det kan ju vara så att man inte ser att den mår dåligt än.
    Jag tror att jag har med min dränkningsteknik från de vanliga blommorna jag hör. Jag brukar köra just med att dränka, och trots det har jag med mig vapendragare sen 25 år tillbaka
    men det verkar som det faktiskt är för mycket om man ser svaren här i tråden, att lägga den i blöt såpass,
    dock begriper jag mig inte på de här rötterna på orkidén, som sticker utanför krukan,Hur ska de få vatten då?
    och sen blir jag inte klok på, ska den stå i vatten överhuvudtaget, eller räcker det med att man bara häller de där milliliterna ovanpå en gång?
  • Litet My

Mina står i vatten i diskhon över natten, sedan klarar de sig en vecka eller två. De är inte så vattningskänsliga som man kan tro, däremot skall de aldrig stå med vatten i ytterkrukan sedan. Men att dränka dem ett tag och låta dem rinna av är ingen fara.

• En struts
    Litet My skrev 2014-09-01 16:34:32 följande:

Mina står i vatten i diskhon över natten, sedan klarar de sig en vecka eller två. De är inte så vattningskänsliga som man kan tro, däremot skall de aldrig stå med vatten i ytterkrukan sedan. Men att dränka dem ett tag och låta dem rinna av är ingen fara.

Hm, det är just ytterkrukan jag fyller till brädden liksom. Och så står den där och badar över natten. 
    Men det verkar lite väl att dränka den?

Hittar detta i ett svar på nätet:
    " Vattna genom att antingen doppa ner krukan i en hink med vatten eller genom att sätta krukan i en pyts och vattna ovanifrån med vattenkanna tills nästan hela krukan står i vatten. Ta upp krukan på en gång och låt vattnet rinna av. Se upp så att inget vatten hamnar i bladvecket (torka i såna fall genast bort) ? det kan orsaka röta och Phalaenopsis är extra känslig för detta.

Orkidéer avskyr att stå med vatten kring "fötterna". De flesta orkidéer vill att komposten torkar upp ordentligt mellan vattningarna. På sommaren kan det vara lagom att vattna en gång i veckan medan det på vintern kan räcka med en gång varannan vecka. Hur ofta man bör vattna beror på mycket, så som art, krukstorlek, kompostsammansättning, placering. Vissa orkidéer behöver en helt torr period på en eller ett par månader under vintern. Orkidéer är över lag mycket torkresistenta. Det är svårt att torka ihjäl en orkidé men väldigt lätt att vattna ihjäl den."

• En struts
    En struts skrev 2014-09-01 16:45:25 följande:
    " Vattna genom att antingen doppa ner krukan i en hink med vatten eller genom att sätta krukan i en pyts och vattna ovanifrån med vattenkanna tills nästan hela krukan står i vatten. Ta upp krukan på en gång och låt vattnet rinna av. Se upp så att inget vatten hamnar i bladvecket (torka i såna fall genast bort) ? det kan orsaka röta och Phalaenopsis är extra känslig för detta.

Orkidéer avskyr att stå med vatten kring "fötterna". De flesta orkidéer vill att komposten torkar upp ordentligt mellan vattningarna. På sommaren kan det vara lagom att vattna en gång i veckan medan det på vintern kan räcka med en gång varannan vecka. Hur ofta man bör vattna beror på mycket, så som art, krukstorlek, kompostsammansättning, placering. Vissa orkidéer behöver en helt torr period på en eller ett par månader under vintern. Orkidéer är över lag mycket torkresistenta. Det är svårt att torka ihjäl en orkidé men väldigt lätt att vattna ihjäl den."

Fattar inte vad de menar med "bladvecket"? Ska hela blomman stå i vatten, bladen också? 
  • Litet My
    En struts skrev 2014-09-01 16:45:25 följande:
    Hm, det är just ytterkrukan jag fyller till brädden liksom. Och så står den där och badar över natten. 
    Men det verkar lite väl att dränka den?

Hittar detta i ett svar på nätet:

Jag tycker det är lurigare att vattna rakt ner än att dränka den en stund. Vattnar man bara i krukan har man ju inte en aning om ifall vatten blir stående och det tål de inte. Att fylla krukan och sedan hälla ur allt vatten och låta innerkrukan rinna av är dock ingen fara.
  • En struts
    Litet My skrev 2014-09-01 17:00:03 följande:
    Jag tycker det är lurigare att vattna rakt ner än att dränka den en stund. Vattnar man bara i krukan har man ju inte en aning om ifall vatten blir stående och det tål de inte. Att fylla krukan och sedan hälla ur allt vatten och låta innerkrukan rinna av är dock ingen fara.
    Jo, fast jag blir inte klok på om det ska vara vattenbad eller inte. Det verkar räcka med att man spolar ett tag och på det sättet ser till att den får vatten, samtidigt så får jag för mig att den där barken/jorden hinner suga upp upp vattnet om man bara spolar igenom krukan. Vattenbad under en natt verkar inte att rekommendera iallafall. Vattenbad under en timme. Kanske? Men då måste man ju hålla koll på en timme. Annars så verkar det som den får tillräckligt genom att man då vattnar bara en gång. Såg nu något på nätet att man kan spola med kökskranen i den. Precis vad jag gjort plus att jag har satt den i vattenbad. Verkar vara för mycket det?
  • En stund i solen

Bara rötterna ska täckas om man dränker den. Inte hela plantan. Sen blir det ju så att bladen hamnar under vatten i och med att de växer nedåt så att säga. 
    Det de menar i texten är att man inte ska låta det bli vatten stående i den "klykan" som blir där bladen utvecklas högst upp. Det är då det blir risk för röta. 

Orkidén (den typ av orkidé som vi har som inomhusväxt) växer ju naturligt i ett mycket fuktigare klimat än vi har här (i regnskogar uppe i träden och på andra "luftiga platser") och rötterna funkar så att de drar nytta av luftfuktigheten för att tillgodogöra sig fukten. I sin naturliga miljö behöver de alltså inte vattnas nått nämnvärt eftersom de suger åt sig tillräckligt av luften. 

Det vi får göra är att efterlikna de villkoren så gott vi kan, och därför är råden oftast att man ska snabbt bada eller genomvattna orkidén så att rötterna håller sig fuktiga och. 

De rötterna som letar sig utanför krukan behöver du nog inte vara så orolig för.
    Men skulle det vara så att du har ett riktigt torrt klimat inne så kan du duscha blomman med en blomspruta med vatten.    

• Ensam hemma
    En struts skrev 2014-09-01 17:15:57 följande:
    Jo, fast jag blir inte klok på om det ska vara vattenbad eller inte. Det verkar räcka med att man spolar ett tag och på det sättet ser till att den får vatten, samtidigt så får jag för mig att den där barken/jorden hinner suga upp upp vattnet om man bara spolar igenom krukan. Vattenbad under en natt verkar inte att rekommendera iallafall. Vattenbad under en timme. Kanske? Men då måste man ju hålla koll på en timme. Annars så verkar det som den får tillräckligt genom att man då vattnar bara en gång. Såg nu något på nätet att man kan spola med kökskranen i den. Precis vad jag gjort plus att jag har satt den i vattenbad. Verkar vara för mycket det?
    Jag har ett 20-tal phalaenopsis, brudorkidéer. Den ska inte stå i vattenbad. Komposten blir bara blöt på ytan. Tanken med vattningen är att rötterna, även luftrötterna, ska ändra färg från "grågrön" till grön, det räcker för att den ska klara sig 1 vecka eller två.

Jag tycker det är lättast att ta en större behållare och fylla den med vatten och sedan doppa ner krukan, inte hela växten, eventuellt hälla på med ett dricksglas på det översta av komposten och eventuella luftrötter som finns utanför krukan. Låt vattnet rinna av och ställ tillbaka i ytterkrukan. Skulle det komma vatten i bladrosetten, så ta t ex hushållspapper och torka bort det, annars är risken att det börjar ruttna eftersom de flesta orkidéer i naturen hänger upp och ner.
    Lycka till!
  • Litet My

Jag vattenbadar mina över natten och de mår jättebra allihop och är flera år gamla, dock gör jag det inte så ofta utan när det behövs. Spolar man igenom får man göra det lite oftare.

• Madraykin

Äsch jag är också en sån som vattenbadar mina, och de får stå en hel dag eller över natten. Nån gång har de nog råkat stå längre än så när jag glömt. Och ingen har då dött än iaf. Blommar väl runt 8-9 månader om året.

Men jo kanske har att göra med vilken sort det är.

• En struts
    Madraykin skrev 2014-09-02 01:12:28 följande:

Äsch jag är också en sån som vattenbadar mina, och de får stå en hel dag eller över natten. Nån gång har de nog råkat stå längre än så när jag glömt. Och ingen har då dött än iaf. Blommar väl runt 8-9 månader om året.

Men jo kanske har att göra med vilken sort det är.

De där blommorna kanske mår bra även hos dränkare då, om man verkligen låter dem torka ut mellan varven? Jag har som sagt var med min dränkningstaktik från vanlig blomvattning tror jag. Jag vattnar rätt sällan, då jag gör det så dränker jag dem, och de får mycket vatten på fatet. Alla gröna växter överlever det. Vissa har varit med mig mer än halva livet.

Ja, ja, man får väl testa sig fram helt enkelt.

Min dotter tog hand om en bekants orkide i sommar. Den personen vattenbadade sin i en timma, och sen skulle den ha torrt minst en vecka.
    Svårt att hålla koll på den där timman bara tycker jag, och i det fallet kanske det är bättre att spola igenom den istället? Jag inbillar mig att rötterna inte hinner bli fuktiga om man bara spolar/vattnar den, utan vattenbad, men jag kanske har fel? De kanske hinner suga åt sig av en genomvattning?
Svar på tråden Vattnar jag för mycket på min orkidé?