• Anonym (Mamma)

    Får pappan verkligen bestämma det!?

    Arg och ledsen nu! Fick barn för fem veckor sen och igårkväll kom pappan hem med en nappflaska. Jag frågade varför han köpt den och då sa han att han vill att jag antingen pumpar ut eller så köper han ersättning idag för han vill också mata.
    Jag vill absolut inte ge flaska, jag vill amma och vill inte riskera att störa amningen nu när det äntligen flyter på.
    Jag sa att jag känner att det är mitt beslut om jag vill amma eller inte, barnet är ju nöjt, då blev han jättearg och sa att det är hans barn också och så ville han inte prata med mig på hela kvällen.
    Tänker jag så uppåt väggarna fel som vill helamma vår bebis? Känner att han kan ju vara nära barnet ändå och mata får han göra tids nog.

  • Svar på tråden Får pappan verkligen bestämma det!?
  • Anonym (a)
    Läs vad som står och inget annat skrev 2014-09-06 15:50:45 följande:
    Jag skrev inte att man skulle avstå från att amma, heller inte att hoppa över nått mål o för de tredje skrev jag heller inget om att han inte kunde vara delaktig i annat, det ena behöver liksom inte utesluta det andra. Nog du som behöver tänka längre än näsan o lära dig läsa ordentligt :-P givetvis är alla barn olika men vänjer man barnen redan strax efter födseln att skifta mellan flaska o amning så kan fadern bli lika delaktig men de här diskussionerna handlar bara om att ni inte VILL att han ska få mata så med andra ord e de ingen mening o fortsätta dividera, ts fick min åsikt, att de sen ogillas e en annan femma smile2.gif
    Du förstår fortfarande inte att ju tidigare man introducerar flaskan desto större sannolikhet att amningen störs och att bebisen inte längre tar bröstet.

  • Läs vad som står och inget annat
    Anonym (a) skrev 2014-09-06 22:36:16 följande:
    Du förstår fortfarande inte att ju tidigare man introducerar flaskan desto större sannolikhet att amningen störs och att bebisen inte längre tar bröstet.

    Anonym (mormor) skrev 2014-09-06 21:50:25 följande:
    Du verkar inte känna den unga kvinna som hade starka förebilder i sin omgivning och för vilken det var självklart att amma och amma länge.  Havandeskapsförgiftning ledde till akut kejsarsnitt och snabb insättning av flaska.  Den mamman drabbades av depression när hon märkte att barnet föredrog flaska när hon vaknade upp efter operationen.  Det kan vara helt omöjligt att få en del barn att dia när man gett dem flaska.

    Ha ha ha varför inte dra till med nått ännu värre när ni ändå är igång... undantag finns de för allting i världen om man ska dra de till sin spets... men kör ni på er logik....good luck
  • Anonym (a)
    Läs vad som står och inget annat skrev 2014-09-07 19:35:03 följande:

    Ha ha ha varför inte dra till med nått ännu värre när ni ändå är igång... undantag finns de för allting i världen om man ska dra de till sin spets... men kör ni på er logik....good luck smile2.gif
    Det är snarare regel än undantag att amningen blir störd om man tidigt introducerar flaska.
    Att du skrattar åt detta säger att du inte vet vad du talar om.
  • Läs vad som står och inget annat
    Anonym (a) skrev 2014-09-07 20:04:29 följande:
    Det är snarare regel än undantag att amningen blir störd om man tidigt introducerar flaska.
    Att du skrattar åt detta säger att du inte vet vad du talar om.
    Eller hur Bara du själv som påstår de men det stämmer inte med verkligheten ..

    Har själv haft hand om hundratals bebisar med årens lopp o gör det än idag o dom har aldrig haft de minsta problem med o skifta mellan bröst o flaska, visst har de funnits enstaka fall men då har det oxå, varit nått annat inblandat så det är ren nonsens ni försöker övertyga andra om, att skapa sån hysteri kring detta blir ju faktiskt bara komiskt.. :-P
  • Emeli
    Anonym (a) skrev 2014-09-07 20:04:29 följande:

    Det är snarare regel än undantag att amningen blir störd om man tidigt introducerar flaska.

    Att du skrattar åt detta säger att du inte vet vad du talar om.


    Javisst. Det är välkänd kunskap sedan decennier.
  • Anonym (Idioti)
    Läs vad som står och inget annat skrev 2014-09-07 20:29:36 följande:

    Eller hur Bara du själv som påstår de men det stämmer inte med verkligheten ..

    Har själv haft hand om hundratals bebisar med årens lopp o gör det än idag o dom har aldrig haft de minsta problem med o skifta mellan bröst o flaska, visst har de funnits enstaka fall men då har det oxå, varit nått annat inblandat så det är ren nonsens ni försöker övertyga andra om, att skapa sån hysteri kring detta blir ju faktiskt bara komiskt.. :-P


    Det är helt jävla befängt att mannen ska böla ut om detta med att han också skulle vilja amma. Han har inget med detta att göra. Så lägg ner diskussionen om flaskan. Varför ens vilja ge bebisen en kall gumminapp med hårt plasthölje runt om när man har en varm byst med naturlig bröstvårta och närhet att ge. Tycker dina inlägg är helt sjukt verklighetsfrånvända!
  • Sarah84

    Vi som väntar nr 3 & jag har tänkt att amma denna gång. Det är iaf min önskan, då amningen med de 2 andra blev totalförstörd av ersättning & flaska.
    Så här hos oss kommer det inte ens att diskuteras om amningen fungerar, skulle aldrig riskera amningen pga att pappan vill mata. Den tiden kommer tids nog ändå. & andra sidan har jag inte en man som skulle tänka tanken att riskera & sabba amningen pga de, vilket jag är glad för.

  • Anonym (mormor)
    Läs vad som står och inget annat skrev 2014-09-07 20:29:36 följande:
    Eller hur Bara du själv som påstår de men det stämmer inte med verkligheten ..

    Har själv haft hand om hundratals bebisar med årens lopp o gör det än idag o dom har aldrig haft de minsta problem med o skifta mellan bröst o flaska, visst har de funnits enstaka fall men då har det oxå, varit nått annat inblandat så det är ren nonsens ni försöker övertyga andra om, att skapa sån hysteri kring detta blir ju faktiskt bara komiskt.. :-P
    Grattis till att ha fått hundratals "bebisar" -  du måste nästan vara en medicinsk sensation?   Eller är du pappa till alla,  det kan förstås fungera.

    Eller är du BVC-syrra   kanske?  Har läst ofta på FL att mammor förtiger för BVC att de inte ammar...
  • skpklm
    Anonym (Idioti) skrev 2014-09-06 16:35:17 följande:
    Varför skulle man ens vilja ge pulver baserad på komjölk istället för bröstmjölk?
  • skpklm
    Anonym (Idioti) skrev 2014-09-06 16:35:17 följande:
    Varför skulle man ens vilja ge pulver baserad på komjölk istället för bröstmjölk?
  • vampyria2
    Läs vad som står och inget annat skrev 2014-09-07 20:29:36 följande:
    Eller hur Bara du själv som påstår de men det stämmer inte med verkligheten ..

    Har själv haft hand om hundratals bebisar med årens lopp o gör det än idag o dom har aldrig haft de minsta problem med o skifta mellan bröst o flaska, visst har de funnits enstaka fall men då har det oxå, varit nått annat inblandat så det är ren nonsens ni försöker övertyga andra om, att skapa sån hysteri kring detta blir ju faktiskt bara komiskt.. :-P
    Okej min son blev det och han sög fel på bröstet, han var inte så intresserad av att amma efter som det gick lättare att få i sig i från flaskan och han valde själv att sluta amma tidigt, mina andra barn som inte har fått flaska ammades minst ett år längre än vad han gjorde...så berätta för mig vad som kan ha varit inblandat så att detta blev så förutom flaskan?
  • Sarah84
    vampyria2 skrev 2014-09-09 07:59:06 följande:
    Okej min son blev det och han sög fel på bröstet, han var inte så intresserad av att amma efter som det gick lättare att få i sig i från flaskan och han valde själv att sluta amma tidigt, mina andra barn som inte har fått flaska ammades minst ett år längre än vad han gjorde...så berätta för mig vad som kan ha varit inblandat så att detta blev så förutom flaskan?
    Klart det är flaskan som är boven. Så var de för båda mina barn. Barn är inte dumma, klart de väljer de alternativet som inte innebär så mkt jobb för att få maten. När de ammar får de ju jobba lite för maten.
    Det kan man ju fråga vem som helst som insatt i detta så skulle ingen rek att ge barnet flaska om det verkligen inte behövs, då de finns risk för att amningen blir förstörd.
  • Mimosa86

    Det är barnets behov och inte hans som kommer i första hand.

    Att introducera flaska kan innebära problem och störningar med amningen, mamman ÄR den viktigaste föräldern i början och detta kommer jämna ut sig ned tiden (han kan väl ta alla blöjbyten istället?), det har gått 5 veckor och amningen stimulerar din livmoder att dra ihop sig snabbare, amning är inte bara mat utan trygghet för barnet och bröstmjölk är betydligt bättre än ersättning då det har skyddande effekt mot infektioner och allergier.

    Alltså hans tid kommer, han får ge sig till tåls. Barnets behov styrs just nu och ett barns behov tar inte hänsyn till jämställdhet. Stå på dig.

  • Anonym (Ellie)

    Hos oss har vi motsatt problem. Jag vill inte amma nästa barn då det bara gör ont. Min man blev skit arg och sa att det var självklart att jag skulle amma. På det sättet slipper han ta några nätter alls. Vilket stör mig eftersom det är hans barn också och jag har gjort ALLA som har med våra två äldsta att göra. Så TS vänd på det istället. Var glad att du har en sambo som faktiskt ville hjälpa till.

  • Anonym (pro breast)
    Anonym (Ellie) skrev 2014-09-09 17:58:39 följande:

    Hos oss har vi motsatt problem. Jag vill inte amma nästa barn då det bara gör ont. Min man blev skit arg och sa att det var självklart att jag skulle amma. På det sättet slipper han ta några nätter alls. Vilket stör mig eftersom det är hans barn också och jag har gjort ALLA som har med våra två äldsta att göra. Så TS vänd på det istället. Var glad att du har en sambo som faktiskt ville hjälpa till.


    Båda era män försöker köra över er. Även om det är på lite olika sätt. Det man bör vara glad över är en man som visar hänsyn och respekt.
  • skpklm
    Anonym (pro breast) skrev 2014-09-09 23:02:58 följande:
    Båda era män försöker köra över er. Även om det är på lite olika sätt. Det man bör vara glad över är en man som visar hänsyn och respekt.
  • elmadumle
    Anonym (Ellie) skrev 2014-09-09 17:58:39 följande:

    Hos oss har vi motsatt problem. Jag vill inte amma nästa barn då det bara gör ont. Min man blev skit arg och sa att det var självklart att jag skulle amma. På det sättet slipper han ta några nätter alls. Vilket stör mig eftersom det är hans barn också och jag har gjort ALLA som har med våra två äldsta att göra. Så TS vänd på det istället. Var glad att du har en sambo som faktiskt ville hjälpa till.


    Men ts vill ju helamma, det handlar inte om att hon vill ha hjälp. Och din man kan inte heller bestämma att du ska amma, flaskmata om du vill det, det gjorde jag och jag frågade inte vad mannen hade för vilja i det.
Svar på tråden Får pappan verkligen bestämma det!?