• Kjell2

Helt omöjligt att få jobb!!

Anonym (omöjligt) skrev 2014-09-02 18:45:20 följande:

Hur menar du utnyttjar exjobbet? Har inte kontakt med så mycket släkt men frågat min pappa och bror iaf. Sökt via bemanningsföretag, sökt direkt till företag osv. men INGET som helst napp =(

Du är inte klar ännu så är konkurrensen hård kan det vara en spärr

På många utbildningar gör man ett slutjobb, exjobbet, c-uppsats eller liknande. Ibland hos eller åt en arbetsgivare. Perfekt väg in. Lyft även fram uppsatsen vid jobbsökande om det passar företaget.

Inom en del brancher finns det mycket vikariat. Tungt att studsa runt på men ger erfarenhet.

Vilket bransch rör det sig om? olika brancher funkar olika när det gäller första jobb.
  • Kjell2
    Anonym (omöjligt) skrev 2014-09-02 18:43:20 följande:

Hur fick ni ert första jobb? Hur fick ni första jobbet efter examen??

Sökte via annons.
  • Kjell2
    Anonym (omöjligt) skrev 2014-09-02 18:59:03 följande:

Vart hittade du annonsen? var du tvungen att söka många jobb innan du fick napp?

Annonsen såg jag i en dagstidning. Detta var innan internet fanns. Sökte fyra jobb. Har senare i livet sökt massor av jobb och fått massor med nej.
  • Kjell2
    Anonym (omöjligt) skrev 2014-09-02 18:58:22 följande:

Jag skriver inte min c-uppsats via något företag. Vikariat eller inte, skulle vara överlycklig om jag fick ett vikariat, får inte ens det!

Ekonomibranschen handlar det om

Ekonomiutbildning finns i hela Sverige, sök överallt. Offentlig sektor brukar ha en del vikariat, många ekonomer börjar via bemanningsföretag. Ha en plan B, t ex bonuskurser eller vård, McD, service odyl.

Kolla om du kan få hjälp med att granska din ansökan.
  • Kjell2
    Anonym (omöjligt) skrev 2014-09-02 19:06:11 följande:

Åh herregud, 4 jobb?!?! Du måste haft väldans tur i sådana fall. Jag har sökt kanske ett 100 tals-jobb, men får knappt svar =( Man känner sig verkligen dålig! Självförtroendet är på botten

I början av 90-talet var arbetsmarknaden god för civilingenjörer. Det blev tuffare sen.
  • Kjell2
    Anonym (omöjligt) skrev 2014-09-02 19:10:26 följande:

Oj oj har sökt via bemanningsföretag, var där på intervju men de vill också helst ha folk med tidigare erfarenhet så inget napp där tyvärr =( Kan inte söka över hela Sverige just nu då jag inte är helt klar med min utbildning, men snart så!

Vem ska hjälpa till med att granska min ansökan?

Bara att bita ihop och inte ge upp. Finns proffs för att granska jobbsökningar, vissa fackförbund, kåren, AF kan också hjälpa till
  • Kjell2
    Anonym (omöjligt) skrev 2014-09-02 19:19:53 följande:

Mailade mitt CV och personliga brev till AF, fick svar 2 h efter att "det såg bra ut". Tror knappast hon läste igenom så noga för fick ingen som helst feedback på mitt CV eller personliga brev... Har även gått hos jobbcoach och han tyckte jag var bättre på att skriva ett CV och personligt brev än vad han var, vi AF det också. Så tvivlar på deras kompetens.

Jobbmarknaden för ekonomer är tuff. Du har ingen examen och söker bara lokalt. Grundförutsättning är inte lysande.

Om möjligt försök spetsa din utbildning med något, språk, juridik, statskunskap, utlandsstudier mm. Bygg på ditt cv, engagera dig i föreningar, ta extrajobb. Jobb med ditt nätverk, var aktiv socialt, politik, välgörenhet, intresseorganisationer.
  • Kjell2
    Anonym (omöjligt) skrev 2014-09-02 21:29:00 följande:

Oj då, krävs det sådant också för att få jobb. Det var ju inte så bra. Min utbildning har redan tagit längre tid än den borde och att läsa ännu mer känns inte alls lockande, vill börja arbeta nu! Hur menar du med ta extrajobb? Jobba med nätverk och vara aktiv politisk osv är inte alls min grej.

Inte krav men det hjälper.
  • Kjell2
    Anonym (omöjligt) skrev 2014-09-02 22:46:34 följande:
    Ja så kanske det är. Har sökt jobb där de krävt något år i erfarenhet också, men från de jobben har jag inte hört något av. Jag hamnar ju längst ner i högen på sådana jobb, så fort någon har erfarenhet i 1 månad så lär hen gå före, speciellt då jag är kvinna också. Företag föredrar ju att anställa män tyvärr =(
    När tar du din examen? Är det efter jul så drar nog en del arbetsgivare öronen åt sig idag och föredrar de som är klara och kan börja nu.

• Kjell2
    Anonym (omöjligt) skrev 2014-09-03 14:04:08 följande:
    Kan man bara gå med där och jobba som kassör/ekonomiansvarig? De vill väl också ha folk med erfarenhet?
    De flesta föreningar skriker efter folk som vill engagera sig. Om du sen vill ha någon ansvarspost är det ännu bättre. Om du bor i en brf kanske det är en möjlighet.

Tur är bara halva sanningen. En grundutbildning är bara just grunden. För att bli mer attraktiv på arbetmarknaden bör man se till att man har bonuspoäng i sitt CV, extrakurser, utlandserfarenhet, superbetyg, föreningsmeriter. jobbmeriter, ledarskapserfarenhet, exjobb mm. Speceillt om du vill in på en arbetsmarknad med stor konkurans.

Svar på tråden Helt omöjligt att få jobb!!