Helt omöjligt att få jobb!!
Försök fixa exjobbet i anslutning till något företag. Ett perfekt ställa att få in en fot.
Jag söker inte jobb på deltid just nu. Du är otrevlig då du hittar på saker som jag inte ens har skrivit och nu hittar du på att jag söker jobb på deltid och innan var det att jag inte hade jobbat någonting under hela min studieperiod vilket jag aldrig har skrivit någonting om.
Nej jag har heller inte skrivit att alla som lyckats få jobb har tur, jag har skrivit till de som fått jobb efter att endast ha sökt 4 jobb att dem haft tur, för det tycker jag. Så kan du sluta lägga ord i min mun och läsa det jag skriver och inte hitta på egen fakta?
Jag söker inte jobb på deltid just nu. Du är otrevlig då du hittar på saker som jag inte ens har skrivit och nu hittar du på att jag söker jobb på deltid och innan var det att jag inte hade jobbat någonting under hela min studieperiod vilket jag aldrig har skrivit någonting om.
Nej jag söker enbart deltidsjobb. Men jag söker inte jobb på deltid, alltså jag lägger inte ner så mycket som 20 h i veckan på att söka jobb då jag har studier också som tar tid.
Kruxet är att jag är med på AF så måste söka ett antal jobb per månad, annars får jag "skit" för att jag inte söker.
Trist. CSN brukar kunna göra undantag om man har sjukskrivning från läkare. Men får du inga pengar från AF så skit i deras krav. Hade du ett kassajobb vid sidan om,räcker inte det?
Jag har CSN-pengar kvar att ta ut, men eftersom jag inte klarat tillräckligt med poäng pga sjukdom får jag inget CSN denna termin. Ja jag vet att det är negativt att ha tagit lång tid på sig och sen har jag dåliga betyg. Försöker söka relevanta extrajobb men får ingenting.
Kolla upp arbetsmarknaden? Den förändras ju ständigt, jag kan inte veta hur den ser ut som 3 år direkt. Jag valde en utbildning som jag tänkte jag skulle trivas med, och som började på vårterminen. Behövde något att göra och hur arbetsmarknaden ser/såg ut var inget jag tänkte på just när jag valde utbildning. Hur många gör det egentligen? Får så mycket skit på mig att jag borde ha kollat upp det och det och det innan jag började min utbildning, men hur vanligt är det att folk gör det egentligen?? Eller är det bara jag som missat att man måste göra det? Ja då är jag nog dum i huvudet i sådana fall.
Jag hade ingen aning om att man kunde sjukskriva sig som student, men du har rätt jag tar inte mycket initiativ, sitter mest och pillar naveln. Därför jag VET att jag inte kommer att kunna få något jobb sen.
Jag lånar just nu pengar från min pojkvän och föräldrar, så jag lever på lånade pengar, helt värdelöst egentligen, då det verkar omöjligt för mig att få jobb med tanke på vad folk skrivit hittills.
Men snälla, läs tråden, jag har sökt jobb som restaurangbiträde, parkeringsvakt, butiksbiträde osv. Men det ser KONSTIGT ut när en som snart är färdigutbildad på högskola söker sådana jobb! Hur skriver man sitt personliga brev till sådana jobb?
De ser ju att jag är snart färdigutbildad ekonom, så varför söker jag som parkeringsvakt? Hur skriver man det i sitt personliga brev?? Hjälp mig! Du verkar sitta på dina höga hästar och säga att jag inte söker dessa jobb för att jag tycker jag är för "fin" för dessa. Men hur skriver jag i mitt personliga brev?? Se så hjälp mig nu innan du börjar anklaga mig!!!!!!
Har inte läst alla svar men vill påpeka en sak för dem som säger att TS ska ta vilket jobb som helst tills hon får ett jobb som ekonom.
Jag har jobbat med rekrytering. Där hände det ibland att vi fick ansökningar, till kvalificerade jobb, från personer med högskoleutbildning men som hade jobbat som busschaufförer eller kassabiträden i väntan på rätt jobb. De var aldrig aktuella för de kvalificerade jobben då deras utbildningar hade blivit för gamla och det fanns sökande med färsk utbildning eller utbildning och erfarenhet.
Självklart har man ju skyldighet att försörja sig men mitt råd är att söka jobb, även enklare jobb, men som leder i rätt riktning. Ex. enklare administrationstjänster på ett företag med ekonomiavdelning. Till och med praktik är bättre än att jobba som busschaufför om målet är att få ekonomjobb.
Företag vill ofta inte anställa någon som är överkvalificerad, herregud alltså. Hade jag velat ha ett jobb i butik för resten av livet hade jag väl inte läst vidare på högskola. Jag SÖKER jobb i butik, man jag får INGET.
Kolla runt lite bland dina kursare och se vad de har för extrajobb. Fråga om det ok om du skulle kunna kontakta arbetsgivaren och höra dig för om timmar. Fråga också om kurserna kanske kunde rekommendera dig. Prata med dina lärare om de har tips.
Gå runt lite till restauranger, pubar, caféer och kolla om de behöver extrapersonal.
Samma sak med detaljhandeln. Lyft fram att du har kassavana.
Du kommer få massor med nej men med lite tur och envishet kanske du bli erbjuden några timmar någonstan. Gör sen ett bra jobb och var tydlig med att du vill ha mera.
Jag känner mig kluven här. Vissa verkar tro att det inte gör någon som helst skillnad om man har högskoleutbildning eller inte. Enligt min erfarenhet så bryr sig många arbetsgivare om huruvida man faktiskt vill jobba där eller inte. Om man är utbildad och faktiskt vill jobba med något annat (även om man är villig att ta alla jobb) är det klart att det kan ligga i vågskålen.
Däremot känns det mera som att det i TS fall rör sig om att det dåliga självförtroendet och en negativ attityd lyser igenom.