Inlägg från: Nidingbane |Visa alla inlägg
  • Nidingbane

    Mångkultur, men hur olika är vi egentligen?

    Mångkultur, men hur olika är vi egentligen? De flesta har ju jeans byxor, T-shirt osv, osv. Så det är väll snarare det att vi är så lika som vi lägger märke till när det är någon som skiljer sig ifrån mängden och inte tvärtom som man kan tro idag såsom många resonerar.


    Så jag förstår därmed inte riktigt allt snack om det här med mångkultur när vi i själva verket är så lika ändå. Än mindre förstår jag det när man kopplar samman det till rasism om man nu såsom en i mängden inte förstår det man reagerar på t ex Varför går hon klädd så när hon inte behöver det osv.


    Nej jag anser det är mer en fråga om psykologi än rasism dvs. hur vi människor faktiskt mer reagerar. Klädkoden har ju t ex alltid varit någonting som har varit viktigt för oss. Och även om koderna är rätt anonyma så vi använder vi dessa väldigt flitigt för att på något sätt tala om något för vår omgivning. 


     


     


     


     

  • Svar på tråden Mångkultur, men hur olika är vi egentligen?
  • Nidingbane

    Med din högfärdiga smått spydiga ton så undrar jag bara om du vill ha den versionen som ligger mer till höger eller till vänster! Du förstår tydligen inte djupet i det jag skrev trots att jag tycker att jag skrev väldigt, väldigt enkelt så att man skulle förstå.


    I mångkulturens eller mångkulturalism politiska tanke så kan jag bara säga att det ryms en strävan om integrations. Och som således går ut på att flera kulturer ska integreras, men där var och en av dessa ska kunna behålla sina kulturella särdrag. I vilket således det kan vara olika politiska meningar. Visste om detta själv?


    Ps Det är hämtat ur NE. Dvs. inte ska vara präglat politiskt och det var förresten mycket därför som jag nu skrev som jag gjorde först. Jag anser nämligen att det finns en djupare innebörd.


     


     

  • Nidingbane

    Vad står ordet kultur för? Kultur kan betyda levnadsätt, seder och traditioner inom en större folkgrupp, till exempel inom ett land eller inom en religion. När människor från olika kulturer missförstår varandra talar man om en kulturkrock kan t ex röra hur man kan klä sig, musik, konst, film mm. I vilket jag menar med tråden egentligen inte skiljer sig så mycket. Och det var därför som jag skrev som jag nu gjorde först om nu någon har någonting emot det.


    Såsom kulturer kommit att smälta ihop (integreras) med varandra i Europa så har man på fackhåll istället allt mer kommit att använda ordet interkulturell istället för mångkulturell.


     

  • Nidingbane
    FrozenDream skrev 2014-09-04 11:36:42 följande:
    Jag tror inte det handlar så mycket om vad någon TROR att det är som vad det FAKTISKT är. Kulturella skillnader kan vara oöverstigligt stora. De kan också vara berikande.

    sv.wikipedia.org/wiki/Kultur beskriver det ganska bra.
    Bra skrivet! De kulturella skillnaderna kan precis som du säger vara mycket stora. Om inte annars när man väl börjat lära känna varandra eller rättare sagt då man försöker förstå varandra. För de största skillnaderna inte är synbara. 

  • Nidingbane
    realist14 skrev 2014-09-04 20:12:08 följande:
    Res runt i världen så märker du rätt väl vilka enorma skillnader det är. Varför skulle vi vara så lika??  Ja vi äter sover och går på toa alla, men utöver det....värderingar och kultur kan vara så långt ifrån varandra.
    Synen på djur tex...synen på kvinnor....det är stora skillnader hur långt olika länder kommit i olika frågor, i vissa länder råder rena medeltiden.....klart det påverkar människor som lever där.

    Jag betvivlar inte alls att det precis som du skriver finns stora skillnader. Men det var inte det jag tänkte på när jag startade tråden. Nej då tänkte jag mer på hur det t ex kan se ut i en helt vanlig skolklass idag. För trots att deras föräldrar kan komma ifrån vitt skilda håll i världen idag så ser ju trots allt barnen tämligen mycket lika ut. Och det var närmast därför som jag skrev jeans byxor, T-shirt osv. Ja hoppet tycker jag därför står till barnen och deras val dvs. hur de vill att deras värld ska se ut. För ingen påverkar väll någon så mycket såsom ens vänner kompisar och bästisar.


     


     

  • Nidingbane
    realist14 skrev 2014-09-06 07:46:52 följande:
    Likhet på utsidan bara? Tja även där skiljer det sig ju markant om du reser i världen och även i sverige, även om det kanske inte visar sig redan på barnen.
    Vad det skulle tala för i förlängningen vet jag inte..inte ett smack om du frågar mig.
    De lärare jag talar med berättar om totalt olika kulturer och uppfostran som visar sig...inte om kidsens kläder.

    Nej, nej men det kan vara en början på det vissa idag istället för mångkultur vill kalla för interkulturell förändring dvs.


    Avser processer där människor med olika språk och kulturer kommunicerar och interagerar dvs. mer och mer sammansmälta med varandra. På många områden i en svensk diskurs har ordet kommit att ersättas av mångkulturell, som uppfattas som mer öppet för kulturella överskridanden och blandningar.


    Kultur är inte statiskt utan är något som mer eller mindre står under påverkan hela tiden. Och så vart den än befinner sig i världen. Och tyvärr finns det dock väldigt få kulturer idag som inte på något sätt blivit påverkad av den västerländska t ex detta att äga ett par jeans och en T-shirt osv.

Svar på tråden Mångkultur, men hur olika är vi egentligen?