• Lilla räven

Bf Maj 2015

Äntligen blev det två streck på gravtestet!

Vore kul att bolla lite med andra nyplussade om graviditeten och allt där i kring.

Jag är 27 år, bor i Göteborg och detta är vårt första barn. Jag är i gravidvecka 6 (5+1) säger appen.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2014-09-06 14:56
    Sådär ja! Nu kommer en liten lista över vilka som hoppat in i tråden fram till sida 8. Vill ni stå med här eller kompletterar uppgifter skicka då ett privat meddelande :)

Lilla Räven,
    27 år, Göteborg, BF 4 Maj

Ciconi­idae
    29 år, Göteborg, BF 15 Maj

Hising­enftw
    Göteborg, BF 2 Maj

Flugsv­ampis
    Uddevalla, BF 11 Maj

Nathal­ieg91
    24 år, Göteborg BF 15 Maj

Mamma­Mu
    28 år, Norrland BF 6 Maj

Den och den
    33 år, Skåne, BF 10 Maj

Anneli­R
    BF 12 Maj

SJLN
    BF 12 Maj

Fantasifull
    26, Örebro

Maripoas
    32 år, Malmö

Jordgubb
    25 år, Karlstad

Kathen
    30 år, Göteborg, BF 1 Maj

Trippelm
    28 år

UmeåMamman
    33 år, Umeå, BF 16 Maj

Eldopal
    36 år, Borlänge, BF 6 Maj

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2014-09-09 13:49
    Nea12
    26 år, Halland, BF 20 Maj

Katten15
    35 år, Partille, BF 11 Maj

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2014-09-10 20:33
    MammaMia91, 23 år, Bromölla, bf 11 maj

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2014-09-11 18:18
    Bullen11, 28 år, Sollentuna, Bf 16 maj

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2014-09-12 15:23
    famannorlunda
    31, Stockholm, Bf 20 Maj

Erikali, södermanland, Bf 15 Maj

Bebben84, 30 år, Bf 21 maj

Sara787
    29 år, Örebro, Bf 17 Maj

MorCaa
    33 år, Örebro, Bf 3 Maj

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2014-09-15 11:43
    Macrona, Östergötland, Bf 6 Maj

Babyfeber, 25 år, Sundsvall Bf 16 maj

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2014-09-18 12:34
    Uppdaterad lista!

Lilla Räven,
    27 år, Göteborg, BF 4 Maj

Ciconi­idae
    29 år, Göteborg, BF 15 Maj

Hising­enftw
    Göteborg, BF 2 Maj

Flugsv­ampis
    Uddevalla, BF 11 Maj

Mamma­Mu
    28 år, Norrland BF 6 Maj

Den och den
    33 år, Skåne, BF 10 Maj

Anneli­R
    BF 12 Maj

SJLN
    BF 12 Maj

Fantasifull
    26, Örebro

Maripoas
    32 år, Malmö

Jordgubb
    25 år, Karlstad

Kathen
    30 år, Göteborg, BF 1 Maj

Trippelm
    28 år

UmeåMamman
    33 år, Umeå, BF 16 Maj

Eldopal
    36 år, Borlänge, BF 6 Maj

Nea12
    26 år, Halland, BF 20 Maj

Katten15
    35 år, Partille, BF 11 Maj

MammaMia91, 23 år, Bromölla, bf 11 maj

Bullen11, 28 år, Sollentuna, Bf 16 maj

famannorlunda
    31, Stockholm, Bf 20 Maj

Erikali, södermanland, Bf 15 Maj

Bebben84, 30 år, Bf 21 maj

Sara787
    29 år, Örebro, Bf 17 Maj

MorCaa
    33 år, Örebro, Bf 3 Maj

Macrona, Östergötland, Bf 6 Maj

Babyfeber, 25 år, Sundsvall, Bf 16 maj

Frida-li
    33 år, Stockholm, Bf 27 Maj

Mamma Evve
    30 år, Lilla Edet, Bf 12 Maj

Menlotta
    21 år, Örebro. Bf 2 Maj

Niinnass
    19 år, Göteborg, Bf 1 Maj

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2014-10-20 11:36
    Icee
    26 år, Stockholm, Bf 18 Maj

mrssol
    Bf 27 Maj

Pearl10
    Bf 22 Maj

a j 91
    Göteborg, bf den 4 Maj!

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2014-10-22 22:53
    Här kommer en Ny facebookgrupp där alla är välkomna! www.facebook.com/groups/300894546767680/

Den är skapad av "a j 91" och det är hon som godkänner er in i gruppen. Innehållet är hemligt och syns inte för era vänner på fb. :)

• Svar på tråden Bf Maj 2015
  • 8barnsmamman

("Vad roligt att höra att du är nöjd med den får jag fråga hur stor din tre-åring är? Ryms han/hon fortfarande ok? Några nackdelar med vagnen? Vad är du mest nöjd över? Ska kika på begagnat marknaden.")

Min treåring är runt 104 lång & jag tycker hon sitter helt ok, man kan byta sittdelstyget från donkey till Buffalos sittdelstyg så får barnen lite mer plats, ( har dock inte provat själv)

Enda nackdelen jag märkte nu i höstas är att vagnen i sig inte har en enda reflex som många andra vagnar har från fabrik , men de löste vi enkelt med att spraya chassit med reflexspray!

Mest böjd med smidigheten faktiskt man kan stoppa två barn & gå till dagis , lämna barnet klicka av sittdelen dom tar nästan ingen plats & lämna kvar den på förskolan , enkelt skjuta ihop vagnen till en enkelvagn & gå vidare på fika i stan eller hoppa på en buss utan att släpa med en tom sittdel .

Extra plus för mig som bytt många vagnar är att jag numera bytar färg på suffletten efter mitt humör eller vädret ute, som nu till vintern är hela vagnen svart men till våren kommer jag ha vita sufletter & liggdelslock :) finns massa fina färger att välja på! Kan även om jag vill ha en rosa & en blå om man har barn av olika kön eller som treåringen säger min ska va svart & lillasyster ska ha gul faktiskt mamma :)

• Titt ut

Jag har börjat med stödstrumpor då jag upptäckte ett stort åderbråck på baksida lår... Känns inge kul, men det är sånt man får stå ut med antar jag när man vill ha barn.

Vi har också börjat fundera på namn, det vi har kommit fram till nu är:
    Flicka: Mila, Vanna, Freja
    Pojke: Filip, Viktor, Liam
    Men det kommer säkert att ändras om och tillbaka.
    Så svårt med namn, plus att vi vill gärna "ha med oss" två eller tre namnföslag till b.b. Vi kommer bestämma oss när vi ser vår lilla skatt. Med sonen kunde vi inte bestämma namn förren han öppnade ögonen första gångenoch det var efter 1 dygn.

Vi har beställt ett babyskydd nu som passar att "klicka på" vagnen. Det är det första vi har köpt förutom första kläderna då. Känns så kul att äntligen få planera och köpa lite saker. 

Vecka 22

• dita

Läkarbesök mailade barnmorskan idag och och fick en tid den 23/1 pga alla mina sammandragningar någon annan som har problem med dem redan nu?

• Titt ut
    dita skrev 2015-01-05 21:07:10 följande:

Läkarbesök mailade barnmorskan idag och och fick en tid den 23/1 pga alla mina sammandragningar någon annan som har problem med dem redan nu?

Jag vet inte om jag har problem men jag känner att jag får ont i magen som strålar ut i låren vid ansträngning samt att magen blir hård och spänner. Det kan vara tex att gå upp för en backe eller när jag städar. Jag börjar faktiskt undra lite angående mina sammandragningarna och är lite orolig över dem. 

Hur ofta, när och hur känns dina sammandragningar?
  • dita
    Titt ut skrev 2015-01-05 21:11:28 följande:
    Jag vet inte om jag har problem men jag känner att jag får ont i magen som strålar ut i låren vid ansträngning samt att magen blir hård och spänner. Det kan vara tex att gå upp för en backe eller när jag städar. Jag börjar faktiskt undra lite angående mina sammandragningarna och är lite orolig över dem. 

Hur ofta, när och hur känns dina sammandragningar?
    Ungefär samma minsta lilla ansträngning allt från att städa till att promenera :/ Men mina känns i ner i benen utan mina känns ganska obehagliga ungefär som förverkar :( igår tog det mig 2 timmars vilande och liggande sen släppte det. Därför tyckte barnmorskan att det var nog dags att komma till läkare får väl se vad han säger. Någon som vet hur en sådan undersökning går till?
  • Hallondricka
    Kissemiss skrev 2015-01-05 19:02:50 följande:

Om man har ett stillasittande kontorsjobb så är det väl föräldrapenning man måste ta ut för att vila innan förlossning? Så segt att behöva ta föräldradagar innan bebis är född Men att jobba in i det sista när magen redan är stor som en boll och ryggen värker känns ju inte heller så kul..

Ja som någon sa är det de eller att bli sjukskriven. Är ju inte säkert att man kan få en sjukskrivning som f-kassan godkänner heller :/ Har med kontorsjobb och redan innan jul var det en plåga att sitta där. Har höj och sänkbart skrivbord men hjälper inte då det känns som ALLT gör ont när jag sitter och rygg/svank/bäcken gör ont när jag står upp. Har vart ledig sedan 18 december och bävar för att gå tillbaka imorgon.
  • Kissemiss
    Hallondricka skrev 2015-01-06 05:30:38 följande:

Ja som någon sa är det de eller att bli sjukskriven. Är ju inte säkert att man kan få en sjukskrivning som f-kassan godkänner heller :/ Har med kontorsjobb och redan innan jul var det en plåga att sitta där. Har höj och sänkbart skrivbord men hjälper inte då det känns som ALLT gör ont när jag sitter och rygg/svank/bäcken gör ont när jag står upp. Har vart ledig sedan 18 december och bävar för att gå tillbaka imorgon.

Precis samma här, inget är bekvämt nog..
  • MorCaa

Varför ska folk lägga sig i vad bebis ska heta?? Vi har sen första början sagt att namndiskussionen ska vara vår och ingen annans.. (Förutom när jag självklart skriver om namn här ;)

Ändå frågar folk vad vi har för förslag, trots att de vet att det är hemligt.. Och nä, jag vill inte ha en Algot, Alfred, elwin eller en fred!!

• Bebben84
    MorCaa skrev 2015-01-06 10:23:42 följande:

Varför ska folk lägga sig i vad bebis ska heta?? Vi har sen första början sagt att namndiskussionen ska vara vår och ingen annans.. (Förutom när jag självklart skriver om namn här ;)

Ändå frågar folk vad vi har för förslag, trots att de vet att det är hemligt.. Och nä, jag vill inte ha en Algot, Alfred, elwin eller en fred!!

Vi sa också att det är VÅRT beslut. Främst gällande efternamnet. Vi tog mitt för det är det min dotter heter och det som min sambo ska ta när vi gifter oss. Vi visste att hans föräldrar skulle bli lite griniga. Men vi förklarade för dom att det är VÅRT beslut och vårt beslut endast. Så efter det blev det ganska snabbt tyst :). Orkar inte behöva försvara vårt beslut. Fick försvara nog varför vi kollade kön. Då höll jag på att explodera. Men det la sig tillslut också. Annars är dom världens bästa svärföräldrar :). Men man har nog mycket åsikter av första barnbarnet.
  • MorCaa
    Bebben84 skrev 2015-01-06 11:54:58 följande:

Vi sa också att det är VÅRT beslut. Främst gällande efternamnet. Vi tog mitt för det är det min dotter heter och det som min sambo ska ta när vi gifter oss. Vi visste att hans föräldrar skulle bli lite griniga. Men vi förklarade för dom att det är VÅRT beslut och vårt beslut endast. Så efter det blev det ganska snabbt tyst :). Orkar inte behöva försvara vårt beslut. Fick försvara nog varför vi kollade kön. Då höll jag på att explodera. Men det la sig tillslut också. Annars är dom världens bästa svärföräldrar :). Men man har nog mycket åsikter av första barnbarnet.

Åh, vet precis hur du menar.. Tyvärr är det inte bara svärföräldrarna (som oxå är världens bästa) utan typ alla!!! :(