• Anonym (vill int)

Håravfall (man)

Hej,
    Har ett som säkert många andra män i min (?) ålder (25-30) ohyggligt problem med ärftligt håravfall. Började märka av det för cirka 4-5 år sedan, då var det dock inte så uttalat som det börjat bli nu. 
    Prövade cirka 1 år Minoxidil som man sprayar i hårbotten där hårkanten vuxit upp sig men gav ingen effekt vad jag märkte. Läkemedelsbolaget ansåg jag skulle prata med vårdcentral men blev i praktiken dissad, som om det inte var deras problem. 
    Fick ett halvhjärtat samtal av en läkare som föreslog att låta bli mjölkprodukter (vilket jag gjort till stor del, avstår ost, grädde, mjölk (kör havremjölk)) och kanske "raka skallen" (inte gjort). Det var i våras, ungefär i samma veva som jag slutade med Minoxidil.
    Nu har det dock börjat rasa ännu mer sen jag slutade, vet inte om det beror på att jag slutat eller något annat, tycker det rasar hår mer än innan jag började med Minoxidil.
    Den hjälper visst bara på vissa individer...
    Är sedan länge ganska "långhårig", håret går väl till öronen, ibland något längre. Har lyckats lagt håret över uppväxten på sidorna men nu när det stuckit upp 3-4 cm eller mer är det svårt att dölja, särskilt om det blåser.
    Kan ju inte gå med keps eller mössa hela dagarna, känns liksom lite ohyffsat i mina ögon, särskilt i och med att jag jobbar med äldre. 
    Ev. att pröva med minoxidil igen men känns som det bara bromsar upp snarare än att få stopp på det. Det som fallit har ju fallit och nu ser det förjävligt ut.
    Ett sista alternativ är att raka av allt hår men vet ju inte hur jag kommer se ut, hur omvärlden ska reagera m.m.
    Rädd att bli retad och kallad öknamn, typ gubbe, m.m. Är nog deprimerad som jag är redan, särskilt pga detta. Mår så jäkla dåligt av håravfallet, kan inte kamma mig eller duscha mig utan att det faller fullt i hår. Vaknar varje morgon av att det ligger i högar på kudden. Kommer självmordstankar ibland, vilket kanske känns löjligt i vissas ögon men det känns bara så fruktansvärt jobbigt.
    Får ångest bara av att tänka mig att gå till frisören för vanlig klippning ens.
    Vet ärligt talat inte var jag ska vända mig. Känns som psykvården inte kan göra så mycket mer än att intala mig att "ja ja, det händer typ nästan alla" och ge mig nått lugnande. Vårdcentralen (iaf här) skiter i mig.
    Tar snart knäcken på mig, börjar gå ut över jobbet mitt mående också, så vad ska man göra???
  • Svar på tråden Håravfall (man)
  • Anonym (vill int)
    Hej,
    Har ett som säkert många andra män i min (?) ålder (25-30) ohyggligt problem med ärftligt håravfall. Började märka av det för cirka 4-5 år sedan, då var det dock inte så uttalat som det börjat bli nu. 

Prövade cirka 1 år Minoxidil som man sprayar i hårbotten där hårkanten vuxit upp sig men gav ingen effekt vad jag märkte. Läkemedelsbolaget ansåg jag skulle prata med vårdcentral men blev i praktiken dissad, som om det inte var deras problem. 

Fick ett halvhjärtat samtal av en läkare som föreslog att låta bli mjölkprodukter (vilket jag gjort till stor del, avstår ost, grädde, mjölk (kör havremjölk)) och kanske "raka skallen" (inte gjort). Det var i våras, ungefär i samma veva som jag slutade med Minoxidil.

Nu har det dock börjat rasa ännu mer sen jag slutade, vet inte om det beror på att jag slutat eller något annat, tycker det rasar hår mer än innan jag började med Minoxidil.

Den hjälper visst bara på vissa individer...

Är sedan länge ganska "långhårig", håret går väl till öronen, ibland något längre. Har lyckats lagt håret över uppväxten på sidorna men nu när det stuckit upp 3-4 cm eller mer är det svårt att dölja, särskilt om det blåser.

Kan ju inte gå med keps eller mössa hela dagarna, känns liksom lite ohyffsat i mina ögon, särskilt i och med att jag jobbar med äldre. 

Ev. att pröva med minoxidil igen men känns som det bara bromsar upp snarare än att få stopp på det. Det som fallit har ju fallit och nu ser det förjävligt ut.

Ett sista alternativ är att raka av allt hår men vet ju inte hur jag kommer se ut, hur omvärlden ska reagera m.m.

Rädd att bli retad och kallad öknamn, typ gubbe, m.m. Är nog deprimerad som jag är redan, särskilt pga detta. Mår så jäkla dåligt av håravfallet, kan inte kamma mig eller duscha mig utan att det faller fullt i hår. Vaknar varje morgon av att det ligger i högar på kudden. Kommer självmordstankar ibland, vilket kanske känns löjligt i vissas ögon men det känns bara så fruktansvärt jobbigt.

Får ångest bara av att tänka mig att gå till frisören för vanlig klippning ens.

Vet ärligt talat inte var jag ska vända mig. Känns som psykvården inte kan göra så mycket mer än att intala mig att "ja ja, det händer typ nästan alla" och ge mig nått lugnande. Vårdcentralen (iaf här) skiter i mig.

Tar snart knäcken på mig, börjar gå ut över jobbet mitt mående också, så vad ska man göra???
  • Sture/

Lösningen finns hos din lokala barberare. Klipp dig kort eller raka skallen. Det blir inte bättre av att du sitter och tycker synd om dig själv. Du är nu en hel karl och ser ut därefter.

Välkommen till livet som en vuxen man!

• idis78

Min man började bli tunnhårig runt 30. Nu är han 37 och har rejäla vikar i pannan. Han valde för flera år sedan att raka av sig håret. Kör med trimmern, så han har ju lite stubb.

Det är i mitt tycke extremt fult att ha längre hår när det börjar bli tunt. Bättre att hålla det riktigt kort. Jag tycker det är snyggast.

Frisören bryr sig garanterat inte ett dugg om att ditt hår börjar bli tunt! Gå dit och be om tips!

• Anonym (90bfac35@opayq.com)

När jag bodde nära en barberare brukade jag klippa mig och raka mig var 2:a vecka ungefär. Nu klipper jag mig bara kortare en knapp cm på sidorna max.

"Be yourself, everybody else is taken"

• Anonym (finasteride)

DHT, som är konverterat från testosteron, kväver hårsäckarna, och då orsakar håravfall. Minoxidil vet jag inte riktigt hur det funkar, men det ska ge näring åt hårsäckerna eller något... Men om hårsäcken fortfarande är kvävd av DHT så kommer det inte hände mycket.
    Det du bör testa är finasterid eller dutasterid, vilket en läkare måste skriva ut. Det finns olika potentiella biverkningar, som impotens, men om det skulle du säkert kunna få mer information av en läkare.

Så ring och boka tid på vårdcentralen, och ta upp de läkemedlen.

• Anonym (vill int)
    Sture/ skrev 2014-09-06 17:45:15 följande:

Lösningen finns hos din lokala barberare. Klipp dig kort eller raka skallen. Det blir inte bättre av att du sitter och tycker synd om dig själv. Du är nu en hel karl och ser ut därefter.

Välkommen till livet som en vuxen man!

Inte som att jag tycker synd om mig själv på det sätt du förmodligen tolkar det. Är lite jävligt trött på dessa karlakarl / vuxen man snacket. Jag har varit vuxen sen 18-åring, så påpeka inte på det. 

Så om nu tunnhåriga är hela karlar. Vad är då de som inte tappar hår? Fikusar? ;)

----------
    Det jag tycker är jobbigt med frisören är väl grejen att jag blir påmind om skiten. 

Sen att det börjat falla så förbaskat mycket mer än tidigare, känns inte bra. Annars hade jag säkert vant mig mer liksom. På 3-4 år kanske det vuxit upp nån mm, på 1 år, 2-3 CM.... normalt?
  • idis78

Fast om du är orolig för att du tappar stora mängder så gå till doktorn. Då kan du få kollat vitaminer och andra blodvärden.

• Anonym (vill int)

Vet inte om jag skrev det men käkar vitaminpiller typ Mittval Man eller vad den heter. Men kanske har föga betydelse..

Det är just det som är olustigt. Det har gått från att ha minskat några få milimeter på flera år till centimeter på ett halvår. Tycker det rimligen borde minska någorlunda regelbundet.

Ang de receptade preparaten, så känns biverkningarna för olustiga för att kännas värt det. Vissa säger att de kan bli permanenta.

Vet inte om avslutningen av Minoxidil gjort så pass stor blverkan heller.

Det jag blir så less på är hur så många tycker att det bara är att raka av sig allt. Jag har kunnat ha långt hår inkl lugg fram tills i somras när det bara rasade av tydligen. Nu går det inte alls, vilket i sig känns nog så jobbigt och chockande. Hade velat korta ner det i lagom takt och kanske slutligen snagga men nu försvann den möjligheten.

Är säkert lätt för folk att säga raka av det om man är van vid att ha kort hår, men blir en stor kontrast för mig.

Vill dock inte sluta som typ Lasse Kroner innan hann rakade även sidorna.

• Anonym (Frisören)

Tråkigt att det  verkar vara en så stor grej för dig, men jag förstår dig då håret är en del i ens identitet. 

Tyvärr är håravfall oftast ärftligt och det kan man inte påverka. Finns inga medel som ändrar generna på så sätt.
    Däremot om man saknar vissa vitaminer, proteiner etc kan man hjälpa till med olika tillskott och läkemedel vilket du redan gör. 

Ditt håravfall låter inte helt normalt, att tappa stora tussar under natten hör till ovanligheterna och är ofta symptom på sjukdom eller brist på ämnen i kroppen.. detta får du ta upp med läkaren igen.

Det du kan göra som hjälper en del är att massera hårbotten varje dag! Ta ett par minuter när du sitter framför tvn och massera ordentligt i hårbotten. Dålig blodcirkulation kan bidra till tappat hår. Använder du vax? Isf, gnid inte in det i botten då det täpper igen hårsäckarna och kan orsaka håravfall (i synnerhet de som använder daxvax) 

Stress och dåligt mående orsakar också håravfall, ibland hela tussar. 

Så se till att finna en balans i ditt liv, jobba med din självbild- kanske är det så att du måste acceptera att bli tunnhårig eller så växer håret till sig efter ovanstående metoder. Ät bra mat, ta hand om dig både på in och utsida. 

• Sebelius

Tjenis, inte varit medlem sedan tråden startades men sökte efter håravfallsrelaterade trådar och ditt kom upp.

Jag lider själv av håravfall och det är ärftligt sådan. Jag har faktiskt testat Minoxidil ett tag men blev tvungen att sluta eftersom jag fick tachycardia...blev väligt rädd och sedan dess är jag försiktig med vad jag stoppar i mig.

Jag såg en artikel på ett flyg om medlet TRX2. Har tagit det lite över ett år och håret har slutat gå av och jag känner av att nytt hår vuxit ut, inget överdrivet resultat men jag är nöjd och hoppas att det fortsätter växa. Tog det i 3 månader eftersom jag nästan var säker på att det inte skulle ge resultat, kände inget speciellt under de 3 första månaderna men inbillade nog mig själv att håret inte föll lika mycket längre, betällde en ny 3 månaders kur och sedan insåg jag efter 6 månader att det verkligen hände något och håret slutade falla och då gick jag med i deras håravfallsklubb och skrev upp mig hos de för att få uppdateringar. Du kan ju testa antingen Priorin (tog det ett tag och det verkade inte helt illa heller) eller TRX2 som jag nu använder.. Jag vågar inte lägga in länk då de kanske slänger ut mig från forumet och tror att jag gör reklam för de. PM mig annars så berättar jag gärna mer och peppar!

All lycka och hoppas det löser sig för dig! / Sebbe

Svar på tråden Håravfall (man)