• Gossii

TFCC operation

Någon som gjort en sådan operation? Jag gjorde en den 19/8.
    Anledningen till att jag fråga är för att smärta hade jag i början fick ligga kvar på sjukhuset ca 4 dagar. När jag var hemma så började värken avta. Min kirurg gjorde en öppen tfcc och lagade ledbandet på 2 ställen.
    Jag bytte gips efter 2 veckor, samt tog stygn..

Min fråga .. Nu värker fingrarna och jag det tar emot att sträcka ut fingrarna...ska det göra det?

• Svar på tråden TFCC operation
  • Helena Storm

Handkirurgen i Malmö. Det blir säkert bra. Jag sjunger i kör och vi ska sjunga med en känd amerikansk gospelsångare dagen efter. Och min förhoppning är att vara med... Alla människor runt omkring mig säger att det kan jag glömma. Hur länge var din arm bedövad?

• Gossii

Jag var bedövad i 4 dagar.. men jag hade det lite speciellt. Men du bör räkna med 1-2 dygn. Plus att du kommer inte vilja sjunya pga smärtan Belive me! Första 2 dagarna när bedövningen släpper är inte kul!! Lycka till

• No pain and only gain

Jag opererade för 6 veckor sen och fick ta bort gipset nyss. Sa nej till all smärtstillande före och efter op och har inte haft ont alls. Bedövningen släppte under natten men det var inga problem. Nu två dagar senare efter jag tagit bort gipset kan jag röra handleden lite åt alla håll och även det utan smärta, det stramar och tar emot bara. Snart kan jag räta ut armen helt också vilket tar emot efter att ha haft högt gips i 6 veckor. Är helnöjd att vara lagad i vilket fall!

• Gossii
    Helena Storm skrev 2014-12-18 19:23:40 följande:

Jag hoppas på kort gips när jag ska byta och ta stygnen;) Vad opererades du för?

Hej Sorry för sent svar! Haft mycket. Alla är olika gällande smärta osv jag har bakom liggande sjukdom som gör att min smärta blir högre. Hur gick din op?
  • tyvi1378

Jodå, op gick bättre än förväntat. De första veckorna med helarmsgipset gick oxå bättre än förväntat. Men sen jag bytte till det korta plastgipset så har jag fått sjukt ont. Hade du oxå det?? Det blir liksom värre och värre...

• Gossii
    tyvi1378 skrev 2015-01-04 11:54:23 följande:

Jodå, op gick bättre än förväntat. De första veckorna med helarmsgipset gick oxå bättre än förväntat. Men sen jag bytte till det korta plastgipset så har jag fått sjukt ont. Hade du oxå det?? Det blir liksom värre och värre...

Det gör ont, det kommer göra ont ett tag, men det ökar oftast bara i början sen börjar den avta igen. Rehaben kommer garanterat också göra ont kan jag lova dig. Jag gjorde min op i aug och har fortfarande problem och mycket av rörlighet m.m kommer aldrig komma tillbaka. =( ..
    Hoppas att du inte lider allt för mycket
  • Helena Storm

Det blir bättre och bättre... Men jag är väldigt nervös över hur jag ska fixa mitt jobb sen. Ett butiksarbete innebär väldigt mycket tunga lyft.

• Gossii
    Helena Storm skrev 2015-01-08 20:31:34 följande:

Det blir bättre och bättre... Men jag är väldigt nervös över hur jag ska fixa mitt jobb sen. Ett butiksarbete innebär väldigt mycket tunga lyft.

Det kommer, däremot är det lång rehab.. det tar tid innan man får tillbaka allt, det får du räkna med, memn blev du inte informerad om allt detta innan op? :/ 
  • Helena Storm

Jovisst blev jag det... Men jag vill inte stressa tillbaka innan jag är bra så jag sabbar det igen. Har börjat rehab nu. Tjoho vad jag inte kan röra handleden särskilt mycket;))

• Gossii

haha förstår det. Jag kan rotera min ca 30-40% och min är 6 månader sen, tränar med gummiband, gummiring, och trolldeg varje dag samt jobbar, på sjukhus med patienter så använder ju handen. Men troligtvis kommer jag inte få tillbaka mycket mer.. jag fick ju ingen information om detta

• Helena Storm

Rotationen går ok. Men böja upp och ner där kommer jag någon millimeter. Det känns helsjukt!!!!

• Malino84

Hej! Jag gjorde en Tfcc-operation för 6 år sedan och har fortfarande mycker dålig rörlighet. Konstant inflammation i armbåge o axelleden. Tänkte höra med er som gjort operationen nyligen om de har nämnt något om att de dragit ihop ert ledband för mycket. Alltså att det blev för spänt. Efter min operation sa en läkare till mig, som då var ledande i Sverige i detta ämne, att han aldrig tidigare sett något sådant.

• Helena Storm

Jag gick info om det innan op. Men finns det ingen ljusning de närmaste sex åren kanske man lika bra kan lägga ner träningen nu...:/

• Malino84

Jag har tränat mycket o länge så träning har jag gett upp för längesedan. Nu är jag bara glad att jag inte har ett jobb som kräver allt för mycket datoranvändare för det hade aldrig fungerat. Vart har ni andra opererat er?

• Malino84

Glömde skriva det Helena Storm men upp och ner kom efter hand väldigt bra på mig. Det är min rörelse då man exempelvis lägger handen platt mot ett tangentbord som är långt ifrån ok.

• Gossii
    Malino84 skrev 2015-02-12 21:56:03 följande:

Glömde skriva det Helena Storm men upp och ner kom efter hand väldigt bra på mig. Det är min rörelse då man exempelvis lägger handen platt mot ett tangentbord som är långt ifrån ok.

Lägg till mig på Facebook både Helena Storm och du malino84 så kan vi prata där istället. Jag är så sällan inne här. Jag operans på sös (södersjukhuset) i stockholm. Mitt ledband drog dom extra hårt.. eller ledband å ledband gummisnodden jag heter Malin Göthberg Carlsson på facebook
  • stadsberga

Hej har gjort tfcc operation för drygt 6 veckor sedan.Ondare nu än i början.Värst på natten vaknar av att jag vridit handen hastigt i sömnen.Trycker o ömmer runt handled fingerbenen ända ner i underarmen.Rör jag armen uppåt gör det hemskt ont ska det vara så här.Var i grevens tid operationen enl doktor söderbergh kunde slutat illa.Tänker kanske aldrig blir bra ska ta bort plastgipset på torsdag 21 maj.Sen rehab smärtor rejäla innan.Usch o fy Thomas

• Gossii
    stadsberga skrev 2015-05-19 15:10:37 följande:

Hej har gjort tfcc operation för drygt 6 veckor sedan.Ondare nu än i början.Värst på natten vaknar av att jag vridit handen hastigt i sömnen.Trycker o ömmer runt handled fingerbenen ända ner i underarmen.Rör jag armen uppåt gör det hemskt ont ska det vara så här.Var i grevens tid operationen enl doktor söderbergh kunde slutat illa.Tänker kanske aldrig blir bra ska ta bort plastgipset på torsdag 21 maj.Sen rehab smärtor rejäla innan.Usch o fy Thomas

Man blir sällan helt 100% bra efter tfcc men du är fortfarande ny opererad vilket betyder att du kommer ha ont ett tag framöver rehab tiden ligger mellan 6-12 månader efter 12 mån efter op bör man inte ha ont, och fått tillbaka det som går att få tillbaka. Bara anda mig på fb om du har några frågor är inte inne så ofta här.

Själv har jag precis gjort min tredje operation transporterna av ulnaris nerven. Opades den 29aptil blev kvar i fem dagar och är inte bra än, men är ju ny opererad
Svar på tråden TFCC operation