• Xemma74

Vad fick ni för resultat KUB?

Här ligger jag och ältar och ältar och väntar på mkp. Jag är 40 år och gjorde precis KUB. Risk 1/41 för T21, så det var riktigt stor risk. Nackspalten var 2.2. Vad har ni andra 40+ fått? Jag tycker att alla verkar få så bra. Antar att det var blodprovet som drog ner mest, men det får jag inte veta.

• Svar på tråden Vad fick ni för resultat KUB?
  • Kies79
    Jamtlandstaus skrev 2014-11-06 18:36:19 följande:
    Hur har det gått för dig, fått något svar?

Jag står inför samma beslut att ta NIPT men tycker det är svårt att hitta information, min BM är alldeles för mossig och kan inget om det.
    Har tittat efter det på BB Stockholms hemsida men hittar inget.

Mitt förra barn tog jag FVP och det var en olidlig väntan på provet och på resultatet och jag hann känna hennes rörelser innan provet gjordes. Vill inte vara med om det igen om jag kan undvika!

Hur gick du tillväga för att ta det? Och vad tar dom betalt? Bor du i Stockholm? Hur lång tid tog resultaten?
    Ring BB Stockholm, Gamla stan. Dom utför provet. Jag väntar själv på att dom ska ringa tillbaka för att informera och boka tid. Förstod det som dom har ngt projekt där därför utför dom proverna. Priset ligger nog runt 7000 skulle jag tro för det tar dom nere i Göteborg. Runt 10 dagar för att få provresultat.
  • Jamtlandstaus
    Kies79 skrev 2014-11-13 20:16:48 följande:
    Ring BB Stockholm, Gamla stan. Dom utför provet. Jag väntar själv på att dom ska ringa tillbaka för att informera och boka tid. Förstod det som dom har ngt projekt där därför utför dom proverna. Priset ligger nog runt 7000 skulle jag tro för det tar dom nere i Göteborg. Runt 10 dagar för att få provresultat.
    Har sökt runt mycket och BB Stockholm var en av de sämsta hemsidorna! Försökte även ringa dit men hamnade bar i en loop av tfnsvarare där alternativen var omöjliga. Till slut mailade jag chefsbarnmorskan som stod på sidan. Efter många dagar fick jag svar att ringa till just Gamla stan

Under tiden fick jag dock svar från Göteborg o Köpenhamn. Men som jag förstått det så är NIPT fortfarande ett sannolikhetstest fast med högre träffsäkerhet än KUB o att det kan komma att visa sig att man ändå behöver FVP ...? Så jag har börjat tveka o börjat söka info om privat MKP då FVP är det enda som erbjuds i mitt landsting

Är oxå tveksam om jag skall göra KUB ifall jag där får tveksamma siffror låt säga 1:250 för då erbjuds inte FVP (max 1:200) och då om mitt privata MKP inte skulle lyckas av någon anledning så står jag ju där o tvingas betala även för ett FVP. Känns jobbigt när man inte har någon kunnig att bolla med! Min BM känns inte uppdaterad.
  • Xemma74

NIPT är väl 99,9 % säkert? Jag skulle göra NIPT. Om det är bra resultat skulle jag känna att allt är frid och fröjd. Om resultatet visar på kromosomavvikelse skulle jag göra mkp/fvp innan jag beslutade om avbrytande eller inte.

• Kies79

Jag kan inte så mkt om NIPT men vad jag förstår så är det ett rent DNA test. KUB är kombinerat UL och blodprov där sedan kvinnans ålder läggs in i en formel. Ju äldre desto "sämre" resultat.

Jag fick känsla när jag ringde BB Sthlm gamla stan men tyvärr ringde dom inte upp idag. Får jag ingen kontakt ringer jag nog till Göteborg istället. Har vart i kontakt med en tjej son fick jättedåligt värden på KUB men bra på NIPT och födde ett friskt barn. Skulle själv inte vilka utsätts mig för den oron när KUB är just ett sannolikhets test. Då lägger jag hellre ut pengarna och vet svart på vitt ang DNA.

• madde10

I våras var jag gravid och gjort kub(är 39 år). fick sämsta siffror på 1:2. Men redan innan hon gick för att ta redan på vad blodprovet sa så sa hon att det inte såg bra ut, så vet inte alls vad blodprovet sa. tog MKP vilket visade fel på trisomi 13 OCH 18, ej livsdugligt. Blev gravid igen och gjorde KUB, med tanken att om det var lika dåligt igen så skulle jag göra NIPT. Men pratade med en läkare på Karolinska som sa att NIPTen bara är 99,9% på trisomi 21. Eftersom jag hade haft på trisomi 18 rekommenderade hon mig att iaf ta MKP. För NIPT visar bara ca 88% på trisomi 18. Nu när jag gjorde KUB fick jag jättebra siffror och RUL såg jättebra ut så jag valde att inte gå vidare på det. 

• Copyjulia

Behöver man göra KUB nu när NIPT-testet finns? Jag tänkte iaf endast göra NIPT och om det visar hög risk ett FVP.

• Emmask

1:2000 med nackspalt 2.1 tror jag. Barnet föddes utan kromosomfel. En kompis fick 1:15 och ett barn med kromosomfel.

• Chaia

36 år. Nackspalt 1,5 och risk 1/20000. Var jättenervös innan, så resultatet kom som en lättnad.

• Pytting

Hej alla som vet.

För mig är alla dessa förkortningar och siffror rena hieroglyfer.

Snälla, har någon lust att förklara lite om vad siffrorna innebär vid KUB?

Vilka referenser räknas in i siffrorna och vilka siffror visar hög risk?

Är 40+ i V 9 med nr 6.. Vår förra baby föddes 2008 och då fanns inte KUB att tillgå i vårt landsting. Har försökt boka tid hos BM för att få svar och tid för inskrivning men julhelgerna kom ivägen och nu är jag superstressad över alla siffror som jag inte förstår.

Hoppas någon kan förklara för mig.. Kramar!

• Milie
    Pytting skrev 2015-01-05 17:35:07 följande:

Hej alla som vet.

För mig är alla dessa förkortningar och siffror rena hieroglyfer.

Snälla, har någon lust att förklara lite om vad siffrorna innebär vid KUB?

Vilka referenser räknas in i siffrorna och vilka siffror visar hög risk?

Är 40+ i V 9 med nr 6.. Vår förra baby föddes 2008 och då fanns inte KUB att tillgå i vårt landsting. Har försökt boka tid hos BM för att få svar och tid för inskrivning men julhelgerna kom ivägen och nu är jag superstressad över alla siffror som jag inte förstår.

Hoppas någon kan förklara för mig.. Kramar!

Riskvärderingen ges i intervallet 1:2 till 1:20 000, d.v.s. en på två som innebär 50% risk för kromosomavvikelse och en på tjugotusen som innebär 0.005% risk för kromosomavvikelse.

1:2 är då sämst, ett av två barn med den risken har kromosomavvikelse.

1:20 000 är bäst, ett av 20 000 barn med den risken har kromosomavvikelse.

Gränsen mellan bra och dåligt brukar ligga vid 1:200 eller 1:250.

Resultatet utgår från moderns ålder, hCG och papp-A (blodprov) samt hur bred fostrets nackspalt är som mäts via ultraljud.

Kom ihåg att KUB endast är en riskbedömning. Alla får odds, hur friskt barnet än är.
  • Ninna_71

Till 40+ som tror att högre ålder alltid behöver medföra hög risk kan jag konstatera att man kan få bra resultat även när man passerat 40. Jag hade precis fyllt 43 år när jag blev gravid och hade därmed 1:34 resp ca 1:40 (? minns ej exakt) som grundrisk. UL genomfördes av mycket rutinerad och noggrann BM som mätte om nackspalten flera gånger (svårundersökt pga moderkaka i framvägg i kombination med ärr från tidigare akutsnitt) och som tog i i överkant när hon skrev in måtten. Ändå blev slutresultatet 1:20000 (trisomi 21) respektive 1:2000 (13/18).

Vi hade i förväg bestämt att betala för NIPT om resultatet var tveksamt, men gå vidare med FVP/MKP om det var mycket hög risk. Det kändes bra att ha en färdig plan eftersom det kan innebära svåra och jobbiga beslut.

• Loncelot

1:20000 vilket är bästa resultatet man kan få MEN är ju inga garantier då det ändå finns 1chans att det kan avvika men som sagt bästa resultatet.

• Emeralda

Jag fick 1:3210 för Trisomi21 och 1:20000 för trisomi 13,18. Jag känner mig inte mer orolig nu än när jag var 29 resp 30 vid mina förra graviditeter.

• Pytting

Är det bara jag som upplever det som en otäck form av utrensning med kub/nupp/nipt? Förstår alla som tar kub-provet egentligen att resultatet kan vara starten på funderingar kring att ta bort barnet långt in i graviditeten, och är man beredd att ta den psykiska konsekvensen? Ska man ens behöva utsättas för den typen av funderingar och den psykiska stressen under en graviditet? Hur mår barnet av den?

Jag har läst många inlägg här på Familjeliv angående oron över sitt testsvar.. Är det värt det?

Att man som gravid långt in i graviditeten står och tvingas fundera över att ta bort barnet man redan har knutit an till baserat på sannorlikhet? Att sedan genomgå fvp/mvp innebär ju sedan en missfallsrisk. Är det verkligen värt dessa samvetskval-alla tester? För att ha möjlighet att rensa bort barn med kromosomavvikelse och sedan kanske få ett barn med helt andra diagnoser (det finns säkert diagnoser värre än trisomi), som visar sig först vid födseln och inte går att testa sig fram till?

Är det bara jag som tycker att all denna oro och stress inför vad testerna visar förstör en graviditet som borde vara en fin upplevelse? Är barn med kromosomavvikelse hemska monster som är värda att genomgå all denna frustration för, eller varför erbjuds vi göra alla dessa tester som tvingar oss till att behöva fundera på att avbryta graviditeter halvvägs till födseln?

Nej. Jag är varken abortmotståndare, religiös eller konservativ. Bara en mamma som redan älskar mitt barn, det har namn, syskon som älskar det- oavsett om det faller inom den normala samhällsnormen eller inte när vi får träffa det.

Men jag kanske är den enda som upplever det så? I såfall skulle det kännas bra med en förklaring på hur hemska dessa kromosombarn är-en tillräckligt bra förklaring för att det skall kännas rätt att ta livet av det...

• ardagan
    Pytting skrev 2015-04-30 15:14:56 följande:

Är det bara jag som upplever det som en otäck form av utrensning med kub/nupp/nipt? Förstår alla som tar kub-provet egentligen att resultatet kan vara starten på funderingar kring att ta bort barnet långt in i graviditeten, och är man beredd att ta den psykiska konsekvensen? Ska man ens behöva utsättas för den typen av funderingar och den psykiska stressen under en graviditet? Hur mår barnet av den?

Jag har läst många inlägg här på Familjeliv angående oron över sitt testsvar.. Är det värt det?

Att man som gravid långt in i graviditeten står och tvingas fundera över att ta bort barnet man redan har knutit an till baserat på sannorlikhet? Att sedan genomgå fvp/mvp innebär ju sedan en missfallsrisk. Är det verkligen värt dessa samvetskval-alla tester? För att ha möjlighet att rensa bort barn med kromosomavvikelse och sedan kanske få ett barn med helt andra diagnoser (det finns säkert diagnoser värre än trisomi), som visar sig först vid födseln och inte går att testa sig fram till?

Är det bara jag som tycker att all denna oro och stress inför vad testerna visar förstör en graviditet som borde vara en fin upplevelse? Är barn med kromosomavvikelse hemska monster som är värda att genomgå all denna frustration för, eller varför erbjuds vi göra alla dessa tester som tvingar oss till att behöva fundera på att avbryta graviditeter halvvägs till födseln?

Nej. Jag är varken abortmotståndare, religiös eller konservativ. Bara en mamma som redan älskar mitt barn, det har namn, syskon som älskar det- oavsett om det faller inom den normala samhällsnormen eller inte när vi får träffa det.

Men jag kanske är den enda som upplever det så? I såfall skulle det kännas bra med en förklaring på hur hemska dessa kromosombarn är-en tillräckligt bra förklaring för att det skall kännas rätt att ta livet av det...

För mig handlade inte KUB om missbildade barn med överlevnadschanser utan om trisomi 13 och 18 för de barnen har ytterst liten överlevnadschans. Jag vill inte gå en hel graviditet med de graviditetsproblem jag har då jag oftast blir sjukskriven. Jag väntar 4:e barnet och anser inte att barnet i magen, de övriga barnen, jag eller familjen ska behöva utsättas för att bära ett barn med så grava missbildningar att det mest troligen ändå inte överlever när det är så enkelt att ta reda på.

Nu fick jag ytterst dåligt på KUB pga en nackspalt på 8,4mm (ja, du läste rätt. Den bör ligga under 2,5). Det visade sig att barnet inte har nån trisomi men utredning fortsätter och jag har bestämt mig för att njuta av graviditeten, låta sjukvården utreda och ta reda på vad som kan vara fel och jag tar beslut efter vad de kommer fram till. Ska inte och kommer inte heller att oroa mig. Saker och ting är som de är och oro förändrar ingenting, inte glädje heller men den är lättare att leva med.

• Videkatten

Mina grundförutsättningar var 1:54 och efter blodprov vart det 1:1697 och sedan lyckades vi inte få någon bra bild på nackspalten så hon vågade inte skriva in värdet. Det var en väldigt livlig liten krabat :) Hon sa att hon egentligen inte skulle berätta det men enligt vad hon sett skulle jag hamna på 1:20000. Det lugnade mig och hur det än går så älskar man ju sitt barn ändå <3

• Osmanordin

Hej! Idag gjorde jag kub test. Fick en chockerande resultatet! 1:29.

Jag har en äldst son som hade 1:20000.

Nästa vecka vill jag göra fostervattenprov men då får jag bära på risk sa barnmorska. Jag kan få missfall under testet.

Bör jag oroa mig!!?

• Loncelot
    Osmanordin skrev 2016-04-29 16:15:20 följande:

Hej! Idag gjorde jag kub test. Fick en chockerande resultatet! 1:29.

Jag har en äldst son som hade 1:20000.

Nästa vecka vill jag göra fostervattenprov men då får jag bära på risk sa barnmorska. Jag kan få missfall under testet.

Bör jag oroa mig!!?

Finns en risk med allt i livet men jag anser att det som är meningen i livet det händer, men ja skulle ändå vara lugn och bara hoppas på det bästa, det är många som gör dessa tester så man bör inte oroa sig i onödan, sen är det ju bra dom iallafall informerar riskerna.
Svar på tråden Vad fick ni för resultat KUB?