• Anonym (Orolig mamma)

skolan anmälde min 8-åring till socialtjänsten!?

Kan skolan verkligen anmäla barnen pga ett slagsmål som gick överstyr i skolan? Mitt barn är busig och aktiv men är inte våldsam !! Han är en väldigt kärleksfull och empatisk kille men han kan vara en retsticka, och håller gärna låda, och har ibland svårt för att lyssna på fröknar osv det är jag medveten om, men nu hade han och en kompis hamnat i bråk och tydligen gett sig på en klasskompis, vilket givetvis är fruktansvärt, en rastvakt påstår sig inte kunnat ha särat på barnen (en 30+ man) vilket i mina öron låter extremt överdrivet? Hur svårt kan det vara? Till det väsentliga, givetvis skall detta inte hända och det är fel, men mitt barn har inte varit med om något sådant här tidigare, enligt rastvakten skulle mitt barn ha fortsatt att slå det andra barnet när han sa stopp, vilket låter helt sjukt, ännu sjukare att han inte skulle kunna sära på dem i min värld.. Nu har han och rektorn anmält händelsen till socialtjänsten, detta är första gången detta händer, om det inte är så illa som rastvakten vill ge sken av, jobbar själv med barn och det låter inte som mitt barn, alla föräldrar älskar honom och ringer ofta och frågar om de kan få leka osv.. Fattar noll. Men när jag läser på nätet fattar jag det som att sådant här polisanmäls, socialtjänsten tar inte i sådana här fall eller? Är detta skrämselpropaganda från skolan ?? Eller kan det gå till såhär??

• Svar på tråden skolan anmälde min 8-åring till socialtjänsten!?
  • Anonym (L)

Jag har lämnat och hämtat mitt barnbarn en hel del nu sen han börjat i förskoleklass. Och redan har jag sett några incidenter bland både elever och personal. Man blir ju mörkrädd hur ska det gå längre fram. Man vill ju skydda dessa små sexåringar som kommer i från förskolan. Man vill att de ska känna sig trygga i skolan. Inte att de ska komma hem och berätta om hur några knuffas och kastar stenar.

• Tow2Mater
    Loriyana skrev 2014-09-11 07:42:06 följande:

En gång särade jag på två elever, det fanns inget annat vittne till händelsen. Den bråkige eleven (han var sex år gammal och hade slagit en annan elev blodig) hävdade sen att jag "slagit" honom. Efter den händelsen så vågar jag aldrig sära på bråkiga elever om det inte finns en annan vuxen i närheten som vittne.

En av nolltoleransens baksidor.
  • Anonym (rätt)
    Anonym (L) skrev 2014-09-11 11:10:19 följande:

Vad ger dig rätt att skriva att TS son är ett problem i skolan? var har hon sagt att de har upprepade gånger tagit kontakt?

TS har ju tagit kontakt med den drabbade pojkens förälder och det är väl ändå att ta ansvar.

Det kanske hade räckt med det.

Jag har barn i samma skola.
  • Anonym (Orolig mamma)
    Anonym (rätt) skrev 2014-09-11 15:12:35 följande:
    Vem är du då?? Mitt barn är inget problem, och jag gör vad jag kan, och han är världens underbaraste kille, som ibland ställer till det för sig, men hamnar i fel sällskap, och får all skit, trots att det flera ggr inte har varit hans fel, vi har ju fler barn på skolan som har ögon och öron. Varför är du anonym om du har så mkt att säga om mitt barn? Du kan gärna skriva ett privat meddelande eller ringa eller sms till mig om du inte vågar skriva vem du är här? Och han är inte anmäld, utan händelsen, han var inte ensam i detta. Och hur vet du allt detta om mitt barn, jag bara undrar? Du kan ju skriva vart du bor iaf, så jag vet att du vet vem jag är! Och vad skulle jag göra åt saken mer än att prata med honom? Jag kan inte göra så mkt hemifrån, här är han som sagt underbar.
    nevermind skrev 2014-09-11 15:36:55 följande:

TS verkar vara en av de föräldrar som lever i total förnekelse...

Verkligen inte!
  • Anonym (Orolig mamma)
    Anonym (L) skrev 2014-09-11 09:26:54 följande:
    Vi måste väl ändå utgå att TS säger sanningen. Det finns även en uppsjö med konstig personal som gör mycket orättvisor bland eleverna jag avskyr detta. Och det måste också stoppas. Man borde verkligen rusta upp bland lärare.

TS börja med just nu att följa med till skolan en dag i veckan, för att se vad som händer speciellt ute, vad rastvakterna gör och så vidare.

Jag håller med dig/kram
    Jag har varit med i skolan, och då uppför ju sig mitt barn givetvis exemplariskt.. så det är ingen idé att jag är med, men jag såg många brister, vilket inte är personalens fel, men de är för få.
  • Anonym (Orolig mamma)
    Anonym (rätt) skrev 2014-09-11 11:01:32 följande:
    Nu är det som så att just ditt barn har varit ett problem i skolan, vilket lärarna upprepade gånger tagit upp med dig. Du gör inget åt saken, tar inget ansvar så då är det inte mer än rätt att de anmäler till soc. Någon måste styra upp ungen!

Hur vet du att de upprepade ggr har tagit kontakt? Bara nyfiken? Och hur vet du att jag inte tar ansvar ? Det är ingen direkt offentlig information?
  • Anonym (Orolig mamma)
    Anonym (Orolig mamma) skrev 2014-09-11 18:24:53 följande:

Hur vet du att de upprepade ggr har tagit kontakt? Bara nyfiken? Och hur vet du att jag inte tar ansvar ? Det är ingen direkt offentlig information?
    Och mitt barn var ju inte ensamt, så hur vet du vem av föräldrarna jag är? Skitsnack att du vet något om detta övh!!
  • Anonym (L)
    Anonym (rätt) skrev 2014-09-11 15:12:35 följande:
    Tror inte jag kan lita på dig om det. Tyvärr sörrö.
  • Anonym (L)
    Anonym (Orolig mamma) skrev 2014-09-11 18:20:45 följande:
    Jag har varit med i skolan, och då uppför ju sig mitt barn givetvis exemplariskt.. så det är ingen idé att jag är med, men jag såg många brister, vilket inte är personalens fel, men de är för få.
    Ja jag tänkte mest på att se hur övriga barn samt personal beter sig.
Svar på tråden skolan anmälde min 8-åring till socialtjänsten!?