• Anonym (Orolig mamma)

skolan anmälde min 8-åring till socialtjänsten!?

Kan skolan verkligen anmäla barnen pga ett slagsmål som gick överstyr i skolan? Mitt barn är busig och aktiv men är inte våldsam !! Han är en väldigt kärleksfull och empatisk kille men han kan vara en retsticka, och håller gärna låda, och har ibland svårt för att lyssna på fröknar osv det är jag medveten om, men nu hade han och en kompis hamnat i bråk och tydligen gett sig på en klasskompis, vilket givetvis är fruktansvärt, en rastvakt påstår sig inte kunnat ha särat på barnen (en 30+ man) vilket i mina öron låter extremt överdrivet? Hur svårt kan det vara? Till det väsentliga, givetvis skall detta inte hända och det är fel, men mitt barn har inte varit med om något sådant här tidigare, enligt rastvakten skulle mitt barn ha fortsatt att slå det andra barnet när han sa stopp, vilket låter helt sjukt, ännu sjukare att han inte skulle kunna sära på dem i min värld.. Nu har han och rektorn anmält händelsen till socialtjänsten, detta är första gången detta händer, om det inte är så illa som rastvakten vill ge sken av, jobbar själv med barn och det låter inte som mitt barn, alla föräldrar älskar honom och ringer ofta och frågar om de kan få leka osv.. Fattar noll. Men när jag läser på nätet fattar jag det som att sådant här polisanmäls, socialtjänsten tar inte i sådana här fall eller? Är detta skrämselpropaganda från skolan ?? Eller kan det gå till såhär??

• Svar på tråden skolan anmälde min 8-åring till socialtjänsten!?
  • Loriyana

En gång särade jag på två elever, det fanns inget annat vittne till händelsen. Den bråkige eleven (han var sex år gammal och hade slagit en annan elev blodig) hävdade sen att jag "slagit" honom. Efter den händelsen så vågar jag aldrig sära på bråkiga elever om det inte finns en annan vuxen i närheten som vittne.

• MxMeNow

Är det bara jag som reagerar på att Ts inte gjort ett inlägg i tråden, bortsett från TS?

• Anonym (L)
    missan75 skrev 2014-09-10 18:10:38 följande:
    Nu vet vi inte riktigt sanningen, utan enbart TS bild av situationen.

Jag jobbar i skolan och det finns en uppsjö med föräldrar som inte vill se och inse att deras barn har problem.

Jag har själv gjort en orosanmälan till socialtjänsten pga ett barn med ilskeregleringsproblem och bristande omvårdnad då de inte sökte hjälp. Frågar du de föräldrarna anser de säkert också att det kom som en blixt från klar himmel. Även om vi haft långa dialoger med föräldrarna om pojkens svårigheter.
    Vi måste väl ändå utgå att TS säger sanningen. Det finns även en uppsjö med konstig personal som gör mycket orättvisor bland eleverna jag avskyr detta. Och det måste också stoppas. Man borde verkligen rusta upp bland lärare.

TS börja med just nu att följa med till skolan en dag i veckan, för att se vad som händer speciellt ute, vad rastvakterna gör och så vidare.

Jag håller med dig/kram
  • Anonym (Orolig mamma ts)

Har bara läst de senaste inläggen, nej han slåss inte vare sig på fritidsaktiviteter eller med sina syskon! Han är inte våldsam, problemet var att han sket fullständigt i den vuxne som sa stopp och att han då fortsatte slå pojken.. Det är ju fruktansvärt! Min son är liten för sin ålder bara 126 cm... Den andre pojken som slog hade sprungit iväg, kan då inte rastvakten + resursen (har fattat det nu som det var två vuxna) ta tag i mitt barn? Det är som ni skriver av rädsla att själv bli anmäld och för att min pojk är störig och han inte gillar honom, min pojk avskyr denna 30/"-åring som skall föreställa resurs i klassen. Ringde själv pojkens mamma och enligt henne var det ingen fara med honom han blev mest rädd för de var två och de sa fruktansvärda svärord till honom, erbjöd oss att ta dit sonen så vi kunde prata och be om ursäkt men de behövdes inte tyckte hon... Tycker det synd att det skall anmälas till soc direkt istället för att hjälpa honom och prata med honom...

• Anonym (rätt)
    Anonym (Orolig mamma ts) skrev 2014-09-11 10:12:21 följande:

Har bara läst de senaste inläggen, nej han slåss inte vare sig på fritidsaktiviteter eller med sina syskon! Han är inte våldsam, problemet var att han sket fullständigt i den vuxne som sa stopp och att han då fortsatte slå pojken.. Det är ju fruktansvärt! Min son är liten för sin ålder bara 126 cm... Den andre pojken som slog hade sprungit iväg, kan då inte rastvakten + resursen (har fattat det nu som det var två vuxna) ta tag i mitt barn? Det är som ni skriver av rädsla att själv bli anmäld och för att min pojk är störig och han inte gillar honom, min pojk avskyr denna 30/"-åring som skall föreställa resurs i klassen. Ringde själv pojkens mamma och enligt henne var det ingen fara med honom han blev mest rädd för de var två och de sa fruktansvärda svärord till honom, erbjöd oss att ta dit sonen så vi kunde prata och be om ursäkt men de behövdes inte tyckte hon... Tycker det synd att det skall anmälas till soc direkt istället för att hjälpa honom och prata med honom...

Nu är det som så att just ditt barn har varit ett problem i skolan, vilket lärarna upprepade gånger tagit upp med dig. Du gör inget åt saken, tar inget ansvar så då är det inte mer än rätt att de anmäler till soc. Någon måste styra upp ungen!
  • Anonym
    Loriyana skrev 2014-09-11 07:39:12 följande:

Jag jobbar själv i skola, och har vid några tillfällen särat på elever som slagits. Men nu gör jag inte det längre. Varför undrar ni kanske? Jo därför att man som pedagog kan själv hamna i trubbel om man ger sig in i ett slagsmål. Efter att kolleger har anklagats för att ha "hållit för hårt" osv efter att ha försökt sära på elever som försökt ta livet av varandra, ja då får det helt enkelt vara. Nu om två elever slår, river och sparkar varandra...då är det enda jag kan göra är att ringa polisen. Om jag själv försöker avbryta bråket är risken tyvärr stor att jag själv blir anmäld för något och då riskerar jag hela min karriär.

Trist att det är så...men tyvärr är det så det ser ut i skolan idag. Pedagoger har INGEN makt alls. En elev kan slå och kränka en vuxen (eller en klasskamrat) hur mycket som helst...men den vuxne kan ALDRIG försvara sig (eller klasskamraten) för då kan man råka riktigt illa ut.

det här ju riktigt hemsk. Så ska det inte gå tll. Barn ska inte kunna få så stor maket över vuxna.  Då har vi misslyckat i svenska skolan och sammhället
  • Anonym (L)
    Anonym (rätt) skrev 2014-09-11 11:01:32 följande:
    Nu är det som så att just ditt barn har varit ett problem i skolan, vilket lärarna upprepade gånger tagit upp med dig. Du gör inget åt saken, tar inget ansvar så då är det inte mer än rätt att de anmäler till soc. Någon måste styra upp ungen!
    Vad ger dig rätt att skriva att TS son är ett problem i skolan? var har hon sagt att de har upprepade gånger tagit kontakt?
    TS har ju tagit kontakt med den drabbade pojkens förälder och det är väl ändå att ta ansvar.
    Det kanske hade räckt med det.
  • Anonym (oko)

Nu har ju TS skrivit att hennes son inte varit inblandat i något liknande innan men det kan ju faktiskt handla om vilken grad av våld som användes i bråket. När jag var gravid i 8:e månaden och var ute på rastvakt kom några elever i 3:an springande och hämtade mig. Det var två killar som slogs och jag såg på eleverna som hämtade mig att de var rädda. Jag sprang (!) dit och det jag såg har jag ALDRIG sett innan. Det var knytnävsslag och sparkar, det ena barnet stod framåt och det andra barnet bara matade på. Jag var rädd när jag gick emellan (pga av min stora mage) och ropade typ: "sluta?akta min mage" samtidigt som jag delade på dem. De slutade faktiskt för ett par sekunder men medan jag höll i den ena gav sig den andra på honom igen. Vid det laget hade det kommit ytterligare en vuxen som i sin tur hade ropat med sig en tredje som var på väg.
    Så vad hade hänt? Den misshandlade pojken (för det var misshandel, inte ett "vanligt slagsmål") hade tagit den andra pojkens mössa och sprungit iväg. 

Jag menar, även om det är första gången man är i ett fysiskt bråk så kan det ju ha en sådan karaktär att det faktiskt är att beteckna som misshandel.

Vad gjorde skolan? Samtal med föräldrarna, polisanmälan som i sin tur anmälde till soc, möte hos bup och en "kurs" i hur man kan hantera sin ilska för barnet. Efter den händelsen har eleven, mig veterligen, inte varit våldsam mer. Så även om det var tufft då och föräldrarna tyckte att det var onödigt med en anmälan så kom det faktiskt något gott ur situationen för alla inblandade.

• Anonym (arg)

Sjukt att läsa. Många här är precis lika snabba på att döma som skolan! Har en son som är likadan. Rastlös, retsticka men har aldrig varit våldsam. Förrens i våras. En pojke trakasserade honom i en vecka med ord och slag. Rastvakterna gjorde inget och inte övriga personalen heller. Till slut rann det över för min grabb och han gav igen. Jag fick samtal om detta där de målade ut min son som problemet. Sa ifrån på skarpen om vad som hänt och deras oförmåga att hantera problem innan de blir värre. Tog 3 dagar sen så låg kallelsen till soc i brevlådan! Det samtalet skolan fick var inte trevligt och den andre ungen ( känd för att vara våldsam i och utanför skolan ) var inte ens aktuell som problem, de pratade inte med föräldrarna eller nån anmälan till soc. Han har sen dess varit inblandad i flera bråk men inget händer!

Min son är dessutom aktuell för adhd-utredning till skolans stora förtret. De vill inte ha nån förklaring på hans beteende eller behöva lägga resurser för att hjälpa honom, de vill ha en syndabock så de kan fortsätta dölja alla problem på skolan. Och nej han är inte enda syndabocken eller den ende att få en anmälan. Vi är en hel hög som fått skit. Alla är svenska och problemen, de nyanlända barnen, slipper undan! Skolan skapar själva ett problem med rasism och utanförskap. Heja!

• Anonym (L)
    Anonym (arg) skrev 2014-09-11 11:38:28 följande:
    Sjukt att läsa. Många här är precis lika snabba på att döma som skolan! Har en son som är likadan. Rastlös, retsticka men har aldrig varit våldsam. Förrens i våras. En pojke trakasserade honom i en vecka med ord och slag. Rastvakterna gjorde inget och inte övriga personalen heller. Till slut rann det över för min grabb och han gav igen. Jag fick samtal om detta där de målade ut min son som problemet. Sa ifrån på skarpen om vad som hänt och deras oförmåga att hantera problem innan de blir värre. Tog 3 dagar sen så låg kallelsen till soc i brevlådan! Det samtalet skolan fick var inte trevligt och den andre ungen ( känd för att vara våldsam i och utanför skolan ) var inte ens aktuell som problem, de pratade inte med föräldrarna eller nån anmälan till soc. Han har sen dess varit inblandad i flera bråk men inget händer!

Min son är dessutom aktuell för adhd-utredning till skolans stora förtret. De vill inte ha nån förklaring på hans beteende eller behöva lägga resurser för att hjälpa honom, de vill ha en syndabock så de kan fortsätta dölja alla problem på skolan. Och nej han är inte enda syndabocken eller den ende att få en anmälan. Vi är en hel hög som fått skit. Alla är svenska och problemen, de nyanlända barnen, slipper undan! Skolan skapar själva ett problem med rasism och utanförskap. Heja!
    Det var det jag misstänkte. Man vågar inte säga till invandrarbarnen eller dess föräldrar för då är man rasist. Jag förstår inte att det inte går att ta tag i. Några högra måste väl se detta och våga agera, men nej då det gör man inte.
Svar på tråden skolan anmälde min 8-åring till socialtjänsten!?