• Anonym (Orolig mamma)

skolan anmälde min 8-åring till socialtjänsten!?

Kan skolan verkligen anmäla barnen pga ett slagsmål som gick överstyr i skolan? Mitt barn är busig och aktiv men är inte våldsam !! Han är en väldigt kärleksfull och empatisk kille men han kan vara en retsticka, och håller gärna låda, och har ibland svårt för att lyssna på fröknar osv det är jag medveten om, men nu hade han och en kompis hamnat i bråk och tydligen gett sig på en klasskompis, vilket givetvis är fruktansvärt, en rastvakt påstår sig inte kunnat ha särat på barnen (en 30+ man) vilket i mina öron låter extremt överdrivet? Hur svårt kan det vara? Till det väsentliga, givetvis skall detta inte hända och det är fel, men mitt barn har inte varit med om något sådant här tidigare, enligt rastvakten skulle mitt barn ha fortsatt att slå det andra barnet när han sa stopp, vilket låter helt sjukt, ännu sjukare att han inte skulle kunna sära på dem i min värld.. Nu har han och rektorn anmält händelsen till socialtjänsten, detta är första gången detta händer, om det inte är så illa som rastvakten vill ge sken av, jobbar själv med barn och det låter inte som mitt barn, alla föräldrar älskar honom och ringer ofta och frågar om de kan få leka osv.. Fattar noll. Men när jag läser på nätet fattar jag det som att sådant här polisanmäls, socialtjänsten tar inte i sådana här fall eller? Är detta skrämselpropaganda från skolan ?? Eller kan det gå till såhär??

• Svar på tråden skolan anmälde min 8-åring till socialtjänsten!?
  • Anonym
    MxMeNow skrev 2014-09-10 18:02:26 följande:

En åttaåring kan vara rätt stor, två stora åttaåringar kan vara svåra att sära på. Så det är inget konstigt egentligen, du ger ju inga detaljer utom TS.

Du skrivet att din son inte är våldsam, vilket han är för annars hade detta inte inträffat.

If it walks like a troll...

Snälla rara det finns inte på världskartan att en 30 årig fullvuxen man inte kan sära på två åttaåringar!!!! Att åtta åringar kan vara stora ja det händer men att en fullvuxen man inte klarar av att sära på dom är fjanterier och rädsla för att bli själv anmäld om han "råkar" ta i lite
  • MxMeNow
    Anonym skrev 2014-09-10 22:54:13 följande:

Snälla rara det finns inte på världskartan att en 30 årig fullvuxen man inte kan sära på två åttaåringar!!!! Att åtta åringar kan vara stora ja det händer men att en fullvuxen man inte klarar av att sära på dom är fjanterier och rädsla för att bli själv anmäld om han "råkar" ta i lite

En fullt berättiga rädsla mtp föräldrar i dagens samhälle.
  • Anonym (Lärare)
    Anonym skrev 2014-09-10 22:54:13 följande:
    Om de båda fortsätter att bråka kan han inte det. Även om han håller dem båda i överarmen och sträcker ut sina armar så långt han kan kommer de ändå att nå att sparka  och spotta på varandra... Skulle han kunna lyfta dem på utsträckta armar, en på var sida, skulle det vara teoretiskt möjligt, men då får han vara väldigt stark...
  • Anonym
    MxMeNow skrev 2014-09-10 23:14:34 följande:

En fullt berättiga rädsla mtp föräldrar i dagens samhälle.

Du kan säga vad du vill men faktumet kvarstår att om en 30 årig tandpetare till man kan sära på två åttaåringar....ska han inte jobba på en skola! fjanterier av en "rastvakt" att ens påstå sånt!
  • Lindsey Egot the only one

Jag kan se många brister i den här historien.

1 skolan har för få rastvakter och resurser att handskas med barnen i skolan

2 TS förnekar det som hänt

3 skolan vill inte lösa problemet först med föräldrarna emellan.

4 har skolan tidigare haft problem med barnet och har de haft ett möte kring barnet på skolan hur de kan hjälpa honom på bästa sätt när han stör i klassrummet osv.

Vi vet inte vad som utlöste bråket. TS son är ett barn som retas och som är lite oresonlig. Antingen har han retat någon som gett tillbaka fysiskt så är bråket igång eller så har något barn retat TS son och TS son har gett igen fysiskt. Oavsett så är våld fel, skolan hade kunnat förhindra detta men så som jag ser det verkar det som om skolan ser TS son som ett problembarn. De kanske säger till honom femhundraelva gånger om dagen gör inte si gör inte så. Det snappar de andra barnen upp oerhört fort och kan skapa mobbing och utanförskap. De vet att TS son får skulden bara de är fiffiga nog att se till att han är den som agerar starkast.

• Kaffemaya

Om det polisanmäls av skolan vilket det kanske bör göra om rastvakt inte kan sära på elever, polisanmäls det går anmälan direkt till soc om eleverna är omyndiga.

Ts vad hände med offret?

• Anonym (Amen)
    Anonym skrev 2014-09-10 22:10:01 följande:

Problemet är inte de arbetskadade kärringarna så mycket som de nyutexaminerade idioterna från en lycklig medelklassfamilj som inte har den intellektuella kapaciteten att "bli" något, istället blir de socionomer och låtsas att de kan något trotts att de egentligen har nada förstånd samt nada intelligens.

Precis min bild av socionomer.
  • Anonym

Nu var det ju inte två åtta åringar utan tre som slogs.

"men nu hade han och en kompis hamnat i bråk och tydligen gett sig på en klasskompis," (i TS) så även om han ställer sig mittemellan två åttaåringar som slåss så är det en som kan cirkla runt och fortfarande vara utom kontroll.

• Anonym (Hmmm)

Hade jag varit i din situation så hade jag gärna fått ett samtal av skolan likaså ordnat ett möte med läraren hur man kan gå tillväga för att mitt barn ska må så bra som möjligt likaså alla andra barn, dvs finna en lösning om han nu ex har Adhd och intr kan kontrollera sina impulser osv. Jag tycker inte man ska ringa soc i onödan om det inte är akut. Jag vet såklart inte om det här är första, andra , tredje, fjärde gången ect? Men iaf hitta en lösning för allas trivsel är ju prio. Sen undrar jag hur det kommer sig att han är våldsam när han blir arg? Något han har sett i ett hem eller en problematik som han har?

• Loriyana

Jag jobbar själv i skola, och har vid några tillfällen särat på elever som slagits. Men nu gör jag inte det längre. Varför undrar ni kanske? Jo därför att man som pedagog kan själv hamna i trubbel om man ger sig in i ett slagsmål. Efter att kolleger har anklagats för att ha "hållit för hårt" osv efter att ha försökt sära på elever som försökt ta livet av varandra, ja då får det helt enkelt vara. Nu om två elever slår, river och sparkar varandra...då är det enda jag kan göra är att ringa polisen. Om jag själv försöker avbryta bråket är risken tyvärr stor att jag själv blir anmäld för något och då riskerar jag hela min karriär.

Trist att det är så...men tyvärr är det så det ser ut i skolan idag. Pedagoger har INGEN makt alls. En elev kan slå och kränka en vuxen (eller en klasskamrat) hur mycket som helst...men den vuxne kan ALDRIG försvara sig (eller klasskamraten) för då kan man råka riktigt illa ut.

Svar på tråden skolan anmälde min 8-åring till socialtjänsten!?