Inlägg från: Jennie med ie |Visa alla inlägg
  • Jennie med ie

så lätt sparade jag in 39kr/mån

Tacksamt skrev 2014-10-16 10:51:48 följande:
    HahA fakta??
    Har du kollat på lyxfällan?
    Har du läst tidningar?
    Läser du ekonomisidor?
    Då borde du precis som jag ,veta hur det står till med mångas ekonomi runt om i landet...;)
    Det är många som sitter illa till,men det syns ju inte för de harnya hus,nya bilar,båtar osv..
    Visst finns det de som klarar av sin ekonomi (däribland jag själv utan varesiglån eller kreditkort) vi är helt enkelt uppvuxna med den uppfostran att man klarar sig på det man får in och gör det bästa utav det.
    Är ju hur många som helst som sitter med löneutmätningar.

Ja de två meningarna jag skrev, läs dem gärna igen, var fakta. Ingen tolkning i närheten. Att det sedan FINNS personer som kinsumerat över sina tillgångar och som inte har koll på ekonomin är en annan sak som dock ingen här säger emot.
  • Jennie med ie
    Tacksamt skrev 2014-10-16 12:11:05 följande:
    Faktura? Betalar du inte i butiken?
    Ska jag köpa en dator,går jag dit och köper den.
    Betalar kontant,och pengarna dras från mitt kort och datorn är betald!
    Hur svårt kan det vara?
    Eller så använder man sig av betalsättet faktura, betalar fakturan, pengarna dras från kontot och varan är betald. Hur svårt kan det vara?
  • Jennie med ie
    Bunny on speed skrev 2014-10-16 13:08:16 följande:

Faktura är ju jättebra. Då slipper jag skriva in mitt kortnummer på nätet.

Bunnies, it must be bunnies!
    Faktura kan också vara det billigaste betalningssättet på nätet, alla nätbutiker har t ex inte direktbetalning och att välja postförskott som är dyrare bara för att av ren princip inte handla på faktura låter inte så ekonomiskt.

Sen får inte alla handla på faktura, har man t ex betalningsanmärkningar eller misskött tidigare betalningar nekas man ofta, så en del av de med sämst ekonomisk koll går bort redan från början.
  • Jennie med ie
    Tacksamt skrev 2014-10-16 13:49:53 följande:
    Pratar inte om sjukpenning...nej vet jag väl,men folk verkar ju tro att det är så lätt att få sjukpension,kraven har skärpts betydligt,vilket bara är bra för då sållas fuskarna bort.fort går det inte att få det heller som vissa verkar tro.
    Massvis med grejer som måste göras/testas/utredas osv...beroende på.

Inget eftersträvansvärt med sjukpension heller.
  • Jennie med ie
    Chrysabelle skrev 2014-10-16 10:51:34 följande:
    Fast du anser ju att alla ska leva som du. Du borde vara glad att folk arbetar och fixar skattepengar, så du kan få din sjukersättning.
    Nu betalar jag visserligen skatt på min ersättning från FK också ;) men jag är i alla fall tacksam för alla er/oss som arbetar och gör så att jag kan få sjukpenning framöver när jag ska opereras t ex. Hyggligt! :)
  • Jennie med ie
    Chrysabelle skrev 2014-10-16 15:29:44 följande:
    Fast man jobbar inte ihop de pengarna iofs. Jag inser att det egentligen, om man ska hårddra det, är ett bidrag. Jag anser också att det är mycket bra att det finns ett skyddsnät i samhället.
    På sätt och vis har man ju "jobbat ihop" pengarna om de bygger på ens SGI så att säga. 

Men ett minst lika stort problem som överkonsumtion anser jag är att många tar detta skyddsnät för givet, som inte inser att det inte är en peng du betalat in till dig själv ("jag har inte varit sjukskriven innan så nu är det min tur, jag betalar faktiskt det själv med skatten") utan att hela systemet bygger på att de som kan försörja sig själv via t ex arbete gör det så att de som verkligen inte kan också kan få en rimlig levnadsstandard.
  • Jennie med ie
    Aniiee skrev 2014-10-16 15:14:44 följande:
    Sa stora gnällkäringen =)

JAG tycker att det är onödigt att lägga 200 kr på vitaminer och Omega-3. Det tycker inte min läkare. 

Folk tycker att det är onödigt/jobbigt att få höjd hyra/högre ränta (du får aldrig höjd ränta eller? Du Skulle inte tycka att det var födjävligt om din hyresvärd höjde hyran med en femhundring imorgon?).

Har råd? Ja. Reagerar på att saker förändras? Ja. Det gör alla. Rätt att ventilera sin reaktion? Självklart. Tycker man inte att andra får reagera på förändringar i sina liv, stora eller små, så ska man hålla käften själv i första hand.
    Senast jag tog en helkväll ute muttrade jag över att ölen var dyrare än gången innan. Men det innebar inte att jag inte hade råd med den
  • Jennie med ie
    Chrysabelle skrev 2014-10-16 15:50:39 följande:
    Det är just det hela skyddsnätet bygger på, är man inte extremt hög lön så har man troligen inte arbetat ihop det.
    Inte exakt de kronorna, men själva ersättningens storlek.
Svar på tråden så lätt sparade jag in 39kr/mån