• Anonym (Dags att flytta)

    Fördelar/nackdelar med att bo i stan/ på landet/ förorten?

    Vi behöver hjälp med att tänka ut hur vi ska bo i framtiden. Vi är något äldre utan barn och har ingen familj och släkt som hälsar på. Vi har inte så många bekanta heller så vi är ofta ensamma. Kan inte så många som möjligt berätta vad ni upplever för fördelar respektive nackdelar med att bo i stan, på landet och i förorten? Hur vi än gör så kommer vi att ha en storstad i närheten men frågan är om vi ska bo mitt i smeten, i förorten eller på landet i förorten? Med eller utan grannar? Grannar nära eller en liten bit ifrån? Lägenhet eller villa? Vi har alltid bott i villa och maken gillar att pyssla med hus och trädgård.

    Vet inte om jag behöver skriva så mycket mer för jag vill mest veta vad era upplevelser är med att bo på ett visst sätt. Skriv gärna om ni är personer som gillar att ha mycket folk omkring er eller om ni trivs ensamma för jag antar att det kan spela in i om man trivs i en lägenhet på Sveavägen eller i ett hus på landet med närmsta granne 1 mil bort.

  • Svar på tråden Fördelar/nackdelar med att bo i stan/ på landet/ förorten?
  • Kjell2

    Vi är lite som ni, äldre utan barn. Har dubbelt boende

    Ett i stan där vi kan gå till bio, affärera, tåg, krog mm. En av oss kan gå till jobb, den andra behöver åka lite. Vi klarar oss med en bil.

    Sen har vi en stuga med trädgård, avskildhet, natur mm.

    Fördelen med stan: nära, enkelt, litet behov av bil, bra kommunikationer
    Nackdelar: dyrt per kvm, oprivat, dyrt med trädgård, långt till svamp och blåbär

    Landet det omvända
    Förort mitt i mellan

  • Anonym (Dags att flytta)
    Kjell2 skrev 2014-09-16 16:00:51 följande:
    Vi är lite som ni, äldre utan barn. Har dubbelt boende

    Ett i stan där vi kan gå till bio, affärera, tåg, krog mm. En av oss kan gå till jobb, den andra behöver åka lite. Vi klarar oss med en bil.

    Sen har vi en stuga med trädgård, avskildhet, natur mm.

    Fördelen med stan: nära, enkelt, litet behov av bil, bra kommunikationer
    Nackdelar: dyrt per kvm, oprivat, dyrt med trädgård, långt till svamp och blåbär

    Landet det omvända
    Förort mitt i mellan
    Att ha lägenhet och en stuga låter toppen. Tyvärr kan vi inte göra så då vi har husdjur som vi inte kan flytta hur som helst så vi måste hålla oss på ett ställe. Har ni alltid bott som ni gör nu eller hur bodde ni förut? Vad trivs du bäst med? Det där om att stan är oprivat är det något som stör eller är det roligt att se människor vart man än vänder sig? Ingen av oss har bott mitt i stan någonsin men det lockar mig lite så det är därför jag undrar.
  • Kjell2
    Anonym (Dags att flytta) skrev 2014-09-16 16:16:09 följande:
    Att ha lägenhet och en stuga låter toppen. Tyvärr kan vi inte göra så då vi har husdjur som vi inte kan flytta hur som helst så vi måste hålla oss på ett ställe. Har ni alltid bott som ni gör nu eller hur bodde ni förut? Vad trivs du bäst med? Det där om att stan är oprivat är det något som stör eller är det roligt att se människor vart man än vänder sig? Ingen av oss har bott mitt i stan någonsin men det lockar mig lite så det är därför jag undrar.

    Har alltid efter min uppväxt bott centralt och haft tillgång till stuga. Växte upp i en förort där allt utom pizza och en liter mjölk tog minst 20 minters resa enkel väg och svårt att komma hem efter midnatt.

    Jag har inga bekymmer med det oprivata. Jag kan sitta på uteplatsen i morgonrock och äta frukost och ha 20 meter till en cykelväg med full insyn. Eller att man möter grannarna när man kommer hem från en utekväll lätt berusad.

    Men uteplats, trädgård, hus i kombination med centralt blir ofta dyrt. För samma kostnad som man få en mindre lägenhet med balkong centralt kan man ofta få en större villa med trädgård i en förort.

    Valet är sällan hus centralt eller på landet utan liten lägnehet centralt eller hus på landet.

    En annan fråga som är viktigt är jobb och pendling. Jobbar man på landet försvinner en poäng med att bo central, kort restid
  • Anonym (Från förorten till landet)

    Jag är uppväxt i och har hela mitt liv bott i förort till Sthlm, fram tills nu då jag nyligen flyttat ut på landet. Fördelar med lägenhet i förort var: nära till allt och promenadavstånd, bra kommunikationer, man har alltid någon som sköter underhåll som snöskottning och parkskötsel. Nära till grannar om det händer nåt akut och man behöver hjälp. Nackdelar: grannar som lägger näsan i blöt och vill veta allt eller grannar som röker på balkongen så att röken kommer upp till dig, eller grannar som för oväsen, barn som skriker och springer på våningen ovanför, grannar som bråkar och för oväsen i tid och otid (om man har otur), du måste hela tiden ta hänsyn till dina grannar, inte tvätta mitt i natten, inte bada efter kl. 22, sänka musiken efter 22. Även om naturen finns nära så måste man gå/åka dit. Kan bli instängt även om man har balkong, sitter du ute ser grannarna dig alltid. Allt kostar, hyra, p-plats som du måste köa för att få.

    Sedan 1 augusti bor jag och sambon nu på landet, fortfarande i förort till Sthlm (Vallentuna) med ca 35 min till Sthlms city med bil eller direktbuss och 6 stora köpcentrum på 20-25 minuters avstånd med bil. Närmsta matbutik 5 km bort, närmsta samhälle med många butiker, restauranger, bensinmack o.dyl 1 mil bort. Vi har 1 granne på nära avstånd som ser baksidan på vårt hus, sen är det bara skog runt omkring (skogstomt). Fler grannar bakom skogen som vi inte har kontakt med. Största skillnaden från lägenhet: här kan man öppna dörren och så år man ute i naturen direkt. Kan gå ut barfota och känna mark under fötterma eller äta frukost/middag på stor altan. Enklare att grilla. Kan gå ut hur man vill, halvnaken om man så vill utan att nån ser en. Mörkt, tyst och lugnt. Man är mera fri, kan leva mer i nuet, inte lika beroende av tv, telefon, internet eller av att vara ständigt nåbar eftersom det alltid finns nåt att göra och pyssla med. Man behöver inte ta hänsyn till grannar på samma sätt, kan ha högt ljud på mitt i natten, bjuda hem folk och behöver inte sänka ljudet vid 22. Kan tvätta när man vill och behöver inte dela maskin med andra. Mera plats om man vill bjuda hem folk, på vår inflyttningsfest hade vi 10 nattgäster, flera gratis parkeringsplatser. Mera plats för kreativa ideer som att göra om möbler eller snickra och måla. Plats för hemmagym. Mysigt med brasa i öppna spisen nu när det börjar bli kallt ute. Ingen hyra och man betalar åt sig själv och kan styra sina kostnader på ett annat sätt. Har ett rikare socialt liv nu än när vi bodde i lägenhet med närhet till allt. Träffar vänner/familj flera gånger i månaden eftersom många gärna kommer hit eller för att vi behöver åka till civilisationen lite grann. 10 minuter till jobbet=mer kvalitetstid/fritid. Nackdelar: Man måste göra allt själv som har med hus och trädgård att göra så man måste gilla det. Eller betala så att nån annan gör det. Kolsvart på kvällen så gäller att inte glömma slå på utebelysningen eller ta med ficklampan, man är beroende av 2 bilar och det är dyrt med bensin och försäkringar. Ska man ut/bort en kväll så måste en alltid vara nykter, det finns nattbuss men då måste man ta taxi till och från busshållplatsen som är ca 5 km bort. Så det är lite mer planering som gäller. Vissa stunder kan jag sakna allt liv och rörelse som finns i den mer bebodda förorten, framförallt vissa kvällar men fördelarna med att bo på landet överväger och jag älskar att bo som vi gör nu. Vet inte om det blir så mkt dyrare med hus än lägenhet egentligen, här slipper vi hyra och amorteringen är ett sparande till oss själva. Fasta kostnader som internet, telefon, försäkring har man ju oavsett lägenhet eller hus. Egen brunn och eget vatten så betalar bara för tömning av avlopp 1 gång/år, ca 800 kr. så ingen större kostnad egentligen. Pris för vårt hus, drygt 3 milj. så samma pris som för en lägenhet i innerstan men vi får så mkt mer boende för pengarna. Kanske gillar landet mer eftersom jag bott i lägenhet resten av livet, drygt 30 år.

Svar på tråden Fördelar/nackdelar med att bo i stan/ på landet/ förorten?