• Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Swedish tourist is homeless after being 'swindled' by a Thai woman
  • Anonym (Iq befriad!!!)

    Ja det hela låter konstigt. Men som du säger så måste han ju vända sig till det lands ambassad som överensstämmer med passet. Men vad jag vet så ska det väl i vanliga fall kunna hjälpa till på Svenska ambassaden om man är svensk och har barn i Sverige att få komma hem? Jag menar det är väl inte så ovanligt att svenskar blir stulna eller tappar bort papper och resdokument utomlands? Någon måste ju kunna styrka hans identitet. Han har ju två barn som tas hand av någon ju?


    Tow2Mater skrev 2014-09-17 04:40:07 följande:

    Men han saknar ju tydligen papper for att kunna visa vilket som är hans land som jag forstår. Har han t ex "bara" ett icke-eu pass kan han ju inte begära Sveriges ambassad ska hjälpa honom, då får han ju vända sig till den ambassad som overenstämmer med hans pass. Dessutom vill han ju inte tillbaka till Sverige, for han vet han blir deporterad.


  • Anonym (Humanist)
    Tow2Mater skrev 2014-09-17 04:40:07 följande:
    Men han saknar ju tydligen papper for att kunna visa vilket som är hans land som jag forstår. Har han t ex "bara" ett icke-eu pass kan han ju inte begära Sveriges ambassad ska hjälpa honom, då får han ju vända sig till den ambassad som overenstämmer med hans pass. Dessutom vill han ju inte tillbaka till Sverige, for han vet han blir deporterad.
    Står att han är svensk och har svenskt pass men förlorat vissa papper, mysko, sänt till massmedia här så får vi se.
  • Anonym (Humanist)
    Anonym (Iq befriad!!!) skrev 2014-09-17 04:47:06 följande:

    Ja det hela låter konstigt. Men som du säger så måste han ju vända sig till det lands ambassad som överensstämmer med passet. Men vad jag vet så ska det väl i vanliga fall kunna hjälpa till på Svenska ambassaden om man är svensk och har barn i Sverige att få komma hem? Jag menar det är väl inte så ovanligt att svenskar blir stulna eller tappar bort papper och resdokument utomlands? Någon måste ju kunna styrka hans identitet. Han har ju två barn som tas hand av någon ju?


    Dom är inte så sugna på att betala hemresor, han är skild och kanske har 2 småbarn. Har sålt allt här står det så han kanske är utskriven från Sverige också, en vanlig torsk, har sett liknande i TV. 
  • Tow2Mater

    "Mr. Sittipol tells the Bangkok Post, that if the Swedish man is picked up by the police on an expired visa, he would be held in custody for a long time pending deportation.

    If a Swedish citizens has overstayed his or her visa, and can?t afford the overstay fee, the embassy are not allowed to use governmental funds to pay for it. According to Par Kageby the normal procedure is for the Swedish Embassy to help raising funds via friends and family.

    If the homeless Swede wants to return home but can?t afford the visa overstay he might be in luck. According to Bangkok Post concerned people have called Mirror Foundation and other charity agencies to launch a donation campaign to help him."

    www.thaivisa.com/forum/topic/754549-homeless-swede-found-on-bangkok-street/page-2

  • Chrysabelle

    Fast hur vet vi att han verkligen är svensk? Han kanske talar svenska, visst, men det betyder ju inte att han är svensk medborgare.

    Sen låter det som han redan innan hade tänkt stanna längre än han fick, han sålde allt i Sverige och åkte till Thailand.

  • krillesthlm
    Anonym (Humanist) skrev 2014-09-17 03:07:47 följande:
    http://www.bangkokpost.com/news/local/428503/swedish-tourist-is-homeless-after-being-windled-by-a-thai-woman

    Får ingen hjälp av svenska staten, märkligt. Ska vi hjälpa svenska flygtingar hem eller utländska flyktingar?

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2014-09-17 03:08
    Eller locka flyktingar hit?
    eller så lämnar man skräpet där..vrf ska staten gå in och hjälpa en dåres misstag
  • Anonym (Bullis)
    Chrysabelle skrev 2014-09-17 09:26:52 följande:

    Fast hur vet vi att han verkligen är svensk? Han kanske talar svenska, visst, men det betyder ju inte att han är svensk medborgare.

    Sen låter det som han redan innan hade tänkt stanna längre än han fick, han sålde allt i Sverige och åkte till Thailand.


    Svenskt pass får bara medborgare
  • Studentpappa

    Har det där fyllot lyckats ljuga ihop en ny story nu, sist jag läste så hade han paddlat kanot och vält och alla pengar som han ägde flöt iväg..

    Han har supit upp pengarna och köpt luder nu vill han ha resan hem betald. Det är därför han gråter ut i alla tidningar som vill skriva om honom.


    If you wanna get fit, get crossfit.
  • Tow2Mater

    Amassaden betalar inte hemresor åt folk, de kontaktar referenspersoner man anger, vilka får betala in det belopp man behöver. Har man ingen som kan hjälpa, kan man få ett tillfälligt lån (till extra avgift), som ska betalas tillbaka.

  • Anonym (Följare)
    Studentpappa skrev 2014-09-17 14:32:23 följande:
    Har det där fyllot lyckats ljuga ihop en ny story nu, sist jag läste så hade han paddlat kanot och vält och alla pengar som han ägde flöt iväg..

    Han har supit upp pengarna och köpt luder nu vill han ha resan hem betald. Det är därför han gråter ut i alla tidningar som vill skriva om honom.
    Kanske skämdes först att bli blåst av en tjej
Svar på tråden Swedish tourist is homeless after being 'swindled' by a Thai woman