• Forumvärd

    Klarar du dig på din lön?

    Jag läste i Aftonbladet nu på morgonen om att människor med heltidsjobb har varit tvungna att söka försörjningsstöd. De tjänar för dåligt för att kunna klara vardagen.
    Du kan läsa artikeln här

    Hur ser din situation ut?
    Kan du klara dig på din lön och har du möjlighet till ett sparande?
    Diskutera gärna i tråden och du kan även vara anonym.

    Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Klarar du dig på din lön?
  • Butterscotch

    Är det provisionsjobb som avses i artikeln eller?

    Jag skulle klara mig på min lön om jag levde ensam, men skulle behöva flytta till en mindre och därmed billigare lägenhet. 

  • Anonym (Kanske?)

    Jag vet ärligt talat inte. Vi har ju gemensam ekonomi, och även om jag inte tjänar dåligt så är det ju maken som drar in de stora pengarna. I dagsläget har vi det bra, och kan både resa och spara. Jag vet inte hur jag skulle klara mig om jag var ensam.

  • Forumvärd
    Butterscotch skrev 2014-09-19 09:10:12 följande:

    Är det provisionsjobb som avses i artikeln eller?

    Jag skulle klara mig på min lön om jag levde ensam, men skulle behöva flytta till en mindre och därmed billigare lägenhet. 


    Det framgår nog inte av artikeln men jag kan tänka mig att det kan handla om dels det men dels även det som nämns i artikeln låga ingångslöner som blir permanenta.
  • Anonym (inte ensam)

    Jag är inte ensamstående, men vore jag det och jobbade 100% skulle jag absolut klara mig om jag flyttade till ett billigare boende. Jag jobbar inom IT och bor i en mellanstor stad.

  • Mentat

    Aftonbladets artikel är en typist AB-artikel. Den säger inget om vilka jobb det handlar om, de kan ju knappast ha kollektivavtal, och den drar inga slutsatser kring att fattigdomsgränsen är definierad som ett relativt mått: De allra flesta har fått det betydligt bättre, vilket drar upp gränsen för "fattigdom". Om din granne har fått större löneökning än du påstår den definitionen att du har blivit fattigare trots att du också har fått det bättre.

    Nej, det är som vanligt: AB spelar på känslor. Det säljer nog fler lösnummer att göra folk upprörda än att skriva artiklar som går på djupet och analyserar.

  • Fidelisen

    Jag skulle klara mig på min lön om jag var ensamstående.

    Maken skulle klara sig på sin lön om han var ensamstående, vi lever två vuxna och en bebis på hans lön just nu för att spara fp dagar.

  • Anonym (A-team)

    Vore schysst om man hade haft ett jobb till att börja med. Kanske man får det nu när moderaterna och alliansen är borta från makten.

  • Anonym (mimmi)

    vi är 2 vuxna, 2 barn, 2 katter och 1 hund och klarar oss på 1 lön ( mini-medellön). Folk lever lyxliv helt enkelt...

  • Anonym (klarar mig)

    Jag skulle klara mig. Och spara 500 i månaden. Men klädinköp etc måste planeras och sparas inför. Jag är lågavlönad. Men har inga större skulder förutom bolån. Det handlar sällan om inkomsterna utan om utgifterna. Men jag vet att vissa arbetsgivare utnyttjar det faktum att folk är desperata efter jobb och kan sätta jävligt låga löner. Skamligt.

    Lönebidragen utnyttjas av många oseriösa arbetsgivare. Dessa bör kontrolleras mycket mycket hårdare.

  • Anonym (ej 100%)

    Jobbar inte ens heltid men klarar ändå av att spara varje månad.
    Visst man kan ha dåligt betalt men tror oftast att om man inte klarar sig på heltid så handlar det först och främst om utgifterna. Vissa utgifter som man har som inte ens egentligen är livsnödvändigt eller som man kan komma billigare undan med.

Svar på tråden Klarar du dig på din lön?