• BjörkW

septemberbarn 2014

En fortsättningstråd för oss som hade BF i september som nu fått våra små. Ventilera och diskutera småbarnslivet!

• Svar på tråden septemberbarn 2014
  • septemberfjorton
    MammaTillBäbis skrev 2014-10-10 11:11:37 följande:

Kan jag bara vänta och stå ut tills det rättar till sig? Måste amma honom mycket då han är stor och har lite höga gulsotvärden och han kom ut med två blödningar på huvudet, en efter sugklockan. Så vi har kämpat på mycket med allt här känns det som. Och för blödningarnas skull och gulsoten så ska jag amma ofta men känns som han idag mest bara vill sova och väcker jag honom för att han ska äta så suger han inte eftersom mina bröst är så spända...

För mig rättade det värsta till sig efter ungefär en vecka. Det var också då jag slutade väcka henne för att amma(skulle hon däremot sova mer än fyra timmar i streck måste jag fortfarande väcka henne eftersom brösten blir för spända annars). Jag gör som någon annan nämnde, håller i bröstet underifrån, försiktigt så jag inte ska täppa till mjölkgångarna. Ibland gör jag även så att jag liksom håller i bröstvårtan så den är mjuk och typ "sladdrig" och därför lite lättare för dottern att suga in, det visade de mig på BB. Om jag var du skulle jag leta upp en BM som är riktigt bra på amning(jag gick igenom måååånga innan rätt kom), och kan visa och förklara.
  • linnéa001

Min dotter hade också problem med att hitta greppet, speciellt när brösten var spända. Jag tar tag i bröstet underifrån med tummen på ovansidan och trycker ihop det lite, då är blir det lättare för henne. Särskilt när brösten är väldigt fulla och spända. Fast nu behövs det inte så ofta, hon är ju redan nästan fyra veckor.

Ett stort pris till uppfinnaren av nappen! Igår lyckades jag äntligen få lilltjejen att begripa hur hon skulle använda den och det gick så himla bra. Tidigare snuttade hon hela dagarna och vaknade lätt i vagnen när den stannade, men idag, med nappen i munnen, har det gått så bra. Inget snuttande och tre timmars tupplur i vagnen medan mamma shoppade. Visserligen vaknar hon om den ramlar ur innan hon sover riktigt djupt, men bättre det än timmar av "snuttning".

• Brewilma
    MammaTillBäbis skrev 2014-10-10 11:11:37 följande:

Kan jag bara vänta och stå ut tills det rättar till sig? Måste amma honom mycket då han är stor och har lite höga gulsotvärden och han kom ut med två blödningar på huvudet, en efter sugklockan. Så vi har kämpat på mycket med allt här känns det som. Och för blödningarnas skull och gulsoten så ska jag amma ofta men känns som han idag mest bara vill sova och väcker jag honom för att han ska äta så suger han inte eftersom mina bröst är så spända...

Min dotter är fyra veckor nu och har fortfarande svårt att få grepp när brösten är riktigt spända. Eller hon får bara grepp om bröstvårtan vilket resulterar i sår och mycket smärta. När brösten är så spända brukar jag bara pumpa ut lite så att det värsta försvinner innan hon får äta. Det har funkat för oss i alla fall :)
  • linnéa001
    Emmask skrev 2014-10-10 06:54:50 följande:

Det är så konstigt, men jag saknar min graviditet. Kanske en kombo av att jag älskade att vara gravid och att jag har svårt att fullt förstå att barnet är vårt. Hon är fantastisk men jag greppar det inte.

Jag blir avundsjuk på magar på stan och känner en stark längtan efter att bli med barn igen. Jag vill inte ha ett barn till om nio månader, bara vara gravid. Min sambo påminner om att jag ju alls inte vill vara gravid, jag vill ju börja träna och springa lopp i sommar. Och det vill jag ju! Men magen, förväntningarna...

Jag har ingen förlossningsdepression, men jag känner en oro över att den totala kärleken inte kommit efter två veckor. Det är mycket arbete och jag är så trött. När skulle den hinna drabba mig, känner jag. Någon som känner igen sig? (Behöver inte höra "jag tog mig an barnet från första stund"-historier, de skadar nog mer just nu).

Jag känner lite samma sak, inte att jag saknar att vara gravid, men har svårt att fatta att det är min dotter. Glömmer ibland att hon finns. Tänker t.ex. att jag ska ta sovmorgon, men kommer sedan på att jag har ett barn som kommer väcka mig. Tror killen/pappan känner lite lika. Jag tror inte det är något att oroa sig för, det är en extrem omställning i livet vi varit med om. Min dotter är fyra veckor och jag är övertygad om att den totala kärleken kommer att komma och jag tror inte vi är sämre föräldrar för att vi inte känner det ännu. Oroa dig inte.
  • MammaTillBäbis

Tack för många svar. Känner sån stress för amningen. Det där med hur länge det får gå emellan och får panik och blir ännu mer stressad om han sover. Har han sovi tre timmar vill jag bara väcka honom och mata och check. Hur länge måste man ha detta tänk? Var nog lite naiv innan då jag trodde spädbarn vaknade när de var hungriga och att de skulle sova mycket så man fick lov att låta dem sova..

Hur gör ni? Blir lite extra nervös då det blir första natten hemma nu..

• linnéa001
    MammaTillBäbis skrev 2014-10-10 20:02:20 följande:

Tack för många svar. Känner sån stress för amningen. Det där med hur länge det får gå emellan och får panik och blir ännu mer stressad om han sover. Har han sovi tre timmar vill jag bara väcka honom och mata och check. Hur länge måste man ha detta tänk? Var nog lite naiv innan då jag trodde spädbarn vaknade när de var hungriga och att de skulle sova mycket så man fick lov att låta dem sova..

Kan du inte prata med amningshjälpen om du är osäker? På BB sa de till mig att man skulle väcka var fjärde timme och mata. Dock sa de inte detta på en gång så första dagarna sov hon minst fem timmar innan hon vaknade. När vi kom hem så väckte jag var fjärde timme på dagen men på natten fick hon sova så länge hon ville (för att jag ville sova). Nu är hon fyra veckor och det går mellan tre och fyra timmar på dagarna innan hon vaknar och är hungrig och på nätterna mellan 3,5 och fem.

Mitt förslag är att väcka var fjärde timme, men kanske ha lite flexibelt tänk. Går det t.ex. två timmar mellan två tillfällen så gör det kanske inget om det går nästan fem till nästa. Sen så tror jag att det kommer att ordna sig efter någon vecka. Men jag är ju ingen expert, detta är bara ett förslag. Prata med ett proffs om du känner dig osäker.

Hoppas det går bra!
  • Bebislängt
    MammaTillBäbis skrev 2014-10-10 20:02:20 följande:

BVC kommer ju väga barnet varje vecka och då kommer ni märka hur ofta du måste amma så det ger sig. Jag fattade det som att man inte behövde väcka dem på natten efter att de nått födelsevikten igen samt går upp sina gram i veckan, om de inte själva vaknar och vill ha mat.
  • Brewilma

[quote=74145917][quote-nick]MammaTillBäbis skrev 2014-10-10 20:02:20 följande:[/quote-nick]Tack för många svar. Känner sån stress för amningen. Det där med hur länge det får gå emellan och får panik och blir ännu mer stressad om han sover. Har han sovi tre timmar vill jag bara väcka honom och mata och check. Hur länge måste man ha detta tänk? Var nog lite naiv innan då jag trodde spädbarn vaknade när de var hungriga och att de skulle sova mycket så man fick lov att låta dem sova..

Hur gör ni? Blir lite extra nervös då det blir första natten hemma nu..[/

Jag väckte våran dotter var tredje timme till vi såg att hon gick up i vikt ordentligt. Nu ställer jag klockan på mellan 4-5 timmar på natten ifall hon inte skulle vakna själv.

Dock vägde hon bara 3020 när hon föddes och första veckorna gick hon upp lite dåligt. Hon har dessutom två små hål på hjärtat så jag var lite extra nojig med att hon fick i sig mat och gick upp.

• fiialotta3

Är det någon som har fått ett leende än, alltså ett riktigt leende och inte bara en omedveten grimas ;)

• Bebislängt
    fiialotta3 skrev 2014-10-11 03:19:59 följande:

Är det någon som har fått ett leende än, alltså ett riktigt leende och inte bara en omedveten grimas ;)

Inte än men hoppas att det är på väg snart :) Fick däremot en rullning från mage till rygg idag när vi tränade nacken. Men det var nog bara tur, heh.
Svar på tråden septemberbarn 2014