• BjörkW

septemberbarn 2014

En fortsättningstråd för oss som hade BF i september som nu fått våra små. Ventilera och diskutera småbarnslivet!

• Svar på tråden septemberbarn 2014
  • misa85

Tänk på att inte knåda bröstet när ni har mjölkstockning. Ni ska med väldigt lätta händer massera utan tryck, annars kan det bli värre. Hoppas ni snart mår bra.

• Mrs West

Ett tips vid stockning är att ta en värmedyna och lägga vid det onda stället när man ammar. Värm sen på den flera gånger och ha vid det onda stället.

Jag fick stockning för några dar sen och gjorde så här. Gick omkring med dynan i tröjan hela dagen och efter 1 dygn var jag bra igen.

Jag märker att jag är jättekänslig för kyla så har alltid ullinlägg i bh-n och mycket på överkroppen.

• mirakelmamma
    Mrs West skrev 2014-10-18 20:29:34 följande:

Ett tips vid stockning är att ta en värmedyna och lägga vid det onda stället när man ammar. Värm sen på den flera gånger och ha vid det onda stället.

Jag fick stockning för några dar sen och gjorde så här. Gick omkring med dynan i tröjan hela dagen och efter 1 dygn var jag bra igen.

Jag märker att jag är jättekänslig för kyla så har alltid ullinlägg i bh-n och mycket på överkroppen.

Jag har också använt värme för att lösa stockningar och lätt massage från stockningen mot bröstvårtan. La bebisens haka mot stockningen när jag ammade för det sägs att de suger kraftigare så och då löser sig stockningen snabbare.
    Jag har alltid ullinlägg i bh-n, vågar knappt öppna frysen utan. Har det väl börjat stocka sig så har det en tendens att fortsätta om man inte är försiktig. 
  • BjörkW
    mirakelmamma skrev 2014-10-18 10:15:53 följande:

Vi har typ 10 mil men jag ska ringa och kolla.

Det är lite långt om man inte har vägarna förbi sådär varannan vecka.. Men dom kanske har någon avlämningsplats närmare? Helt klart värt att ringa och höra med dom :)
  • BjörkW
    Steph91 skrev 2014-10-17 19:00:44 följande:

Jag känner mig så ytlig, trodde inte de här känslorna skulle komma och jag skäms för det för min kropp har ju bakat ihop vår helt underbara dotter.

Massor med lös hus på magen med massor med bristningar, bristningar längst hela insidan av låren, rumpan höfterna och nu på brösten. Gick upp 20kilo under graviditeten och hade idag 3 veckor efter snittet gått ner 10 av dem. Har alltid vart en smal tjej och nu känner jag mig så tjock och ful och min dumma hjärna får för sig att min man också tyxker att jag är tjock och ful.

Arg blir jag för vad sjutton spelar det för roll, bristningar lös hud och mullig är ju egentligen fullkomligt skitsamma.. Men känslorna är där ändå.

Tur att man har lillan att titta på som är helt perfekt och frisk.

Känner mig med så sjukt osexig när jag sitter halvnaken med tuttar som hänger till knäna och sladrig mage... Klart att sambon säger att "du är fin som du är!" men har ju lite svårt att ta det på allvar.. Vi måste helt klart "jobba upp" attraktionen igen, iaf jag mot mig själv. Men egentligen är det nog mest att huden på magen gör att jag inte kan ha alla mina byxor jag hade innan. Dock gillar jag bristningarna på något sätt. Dom påminner om att jag klarade av allt :)

Vad tusan liksom? Vi har bärt runt på en liten individ i 9 månader, det måste få ta sin tid att komma tillbaka både mentalt och fysiskt :)
  • Brewilma

Är det någon som har husmorstips på vad man kan göra när man har fått svampinfektion i brösten?

Jag vet inte om det är det men sedan igår har det börjat göra jätteont att amma. Det känns som att någon skär och bränner i brösten och den smärtan är fruktansvärd. Sedan inatt har jag inte klarare av att amma utan har fått pumpa och ge henne i flaska men det är ju något opraktiskt i längden.

• Kroken

Jag fick svamp på brösten (och i sonens mun) när jag ammade min -06:a. Provade med Vichyvatten som ska vara ett husmorstips men det gav sig (lättade dock lite) inte så jag fick Mycostatin utskrivet både till mig och sonen. Men det är ju värt att prova med Vichyvatten. Dock måste det vara just det med natrium....... (nånting) och det kan vara svårt att få tag på. Ramlösa eller annat kolsyrat vatten går inte.

• Bebislängt

Jag tycker att det är jobbigt med alla besök och jag har så svårt att säga nej. Folk vill ju komma medan han är liten. Varje helg är det någon som kommer och jag bara längtar efter en helg med lugn och ro..

• Brewilma

Tack för svaret! Jag ska prova med vischyvatten och se. Vet ju inte om det beror på det eller något annat men det är ju värt att prova.

Kroken skrev 2014-10-19 16:18:20 följande:

Jag fick svamp på brösten (och i sonens mun) när jag ammade min -06:a. Provade med Vichyvatten som ska vara ett husmorstips men det gav sig (lättade dock lite) inte så jag fick Mycostatin utskrivet både till mig och sonen. Men det är ju värt att prova med Vichyvatten. Dock måste det vara just det med natrium....... (nånting) och det kan vara svårt att få tag på. Ramlösa eller annat kolsyrat vatten går inte.

• Brewilma

Det kan bli väldigt jobbigt med alla besök i början. Vi har faktiskt åkt hem och hälsat på väldigt många istället. Då slipper man ju själv att fixa fika och städa :)

Svar på tråden septemberbarn 2014