septemberbarn 2014
En fortsättningstråd för oss som hade BF i september som nu fått våra små. Ventilera och diskutera småbarnslivet!
En fortsättningstråd för oss som hade BF i september som nu fått våra små. Ventilera och diskutera småbarnslivet!
Vår kille blev 10 v i helgen och igår var vi på bvc och han väger förlite :/ Han äter som han ska men går ändå inte upp ordentligt.. Han hade dock en jobbig helg (en fas kanske?) där han mest skrek så bm trodde det kunde vara orsaken.
Så himla jobbigt när bebisen sover utmärkt och en själv bara ligger vaken efter första uppvaket och inte kan somna om. Hade kunnat vara utvilad idag men icke haha. ZzzZz
Jag förstår inte hur min bebis gör för att äta, calmaflaskan fungerar verkligen inte! Har försökt prova den flera gånger nu när hon ätt pumpad mjölk på flaska oftare än innan(pga sår/eksem). Det slutar bara med att hon ger upp och ligger och skriker tills hon får en annan flaska eller bröstet. Hon får mam än så länge, eftersom hon vuxit ur eko-glasflaskan, men det känns inte bra att använda så mycket plast. Letar nu efter mams glasflaska.
Kan det vara så att mjölken rinner lättare från bröstet? Vet att den gör det från mamflaskan i alla fall.
På tal om "rutiner", så har hon de senaste kanske fem nätterna sovit mellan 23 och 10(då har jag väckt henne eftersom vi ska iväg) med bara ett par, tre uppehåll för amning. På dagen har hon börjat visa tydligt när hon är trött, så det är det bara att täcka över leksaker/mobiler/flytta från babygym och hyssja lite så sover hon. Himla skönt. 12 veckor i måndags.
Jag förstår inte hur min bebis gör för att äta, calmaflaskan fungerar verkligen inte! Har försökt prova den flera gånger nu när hon ätt pumpad mjölk på flaska oftare än innan(pga sår/eksem). Det slutar bara med att hon ger upp och ligger och skriker tills hon får en annan flaska eller bröstet. Hon får mam än så länge, eftersom hon vuxit ur eko-glasflaskan, men det känns inte bra att använda så mycket plast. Letar nu efter mams glasflaska.
Kan det vara så att mjölken rinner lättare från bröstet? Vet att den gör det från mamflaskan i alla fall.
På tal om "rutiner", så har hon de senaste kanske fem nätterna sovit mellan 23 och 10(då har jag väckt henne eftersom vi ska iväg) med bara ett par, tre uppehåll för amning. På dagen har hon börjat visa tydligt när hon är trött, så det är det bara att täcka över leksaker/mobiler/flytta från babygym och hyssja lite så sover hon. Himla skönt. 12 veckor i måndags.
Har också en sån calmapip men den gillar inte Vera alls! Har provat den när hon har fått utpumpad bröstmjölk men hon tar hellre MAM-flaskan, har en sån kolikflaska, och den funkar superbra! Vill inte gärna bråka med henne när amningen ändå funkar så pass bra :)
Min flicka hade också problem med calmaflaskan. Jag tror att hon kände att det inte var bröstet, men inte heller kom det någon mat, som det hade gjort innan när man fick en "vanlig" napp. Det kan säkert vara så för din tjej också. Det jag gjorde var att helt enkelt testa med calmanappen varje gång innan jag bytte till den vanliga (som var en mam). Till slut lyckades det. Man får hålla in pipen ganska hårt, min flicka puttade liksom ut den. Jag gör så att skriker hon så håller jag kvar flaskan i munnen på henne och försöker rikta pipen upp mot gommen så att hon ska känna den. Det går alltid efter ett tag, även om det är jättejobbigt att höra henne skrika.
Vi har en glasflaska (Lifefactory) som calmapipen passar till.
Vår lilla pojke fick sitt vaccin igår. Förväntade mig feber och en jätte gnällig son. Men istället så sov han i 5 timmar och ytterst lite gnäll på kvällen innan det va dags att gå till sängs kl 22. Ingen feber eller massa skrik, så jäkla skönt så nu kan vi åka och kolla på morbror/moster som ska gå lucia på sin skola idag :D
Usch, inatt upptäckte vid blodstrimmor i lillemans blöjor vid två tillfällen
Han hade lite problem med att bajsa igår kväll och var lite orolig inatt så nojiga mamma vågade inte somna utan låg vaken hela natten
Tänkte direkt på allergi gentemot komjölkprotein, har två barn på jobbet som är extremt allergiska mot detta så är rätt insatt i vad det innebär..!
Vid 8.00 ringde jag och pratade med BVC, hon menade på att det kunde vara en av två anledningar - antingen allergi (
) eller så kunde det vara slemhinnor (?) som följde med ut om bebisen bajsade mycket.. Lillen bajsade betydligt mer igår än vanligt (7ggr jämfört med 2).. Och idag såg allt ut som vanligt igen! Så jag hoppas verkligen det bara var något tillfälligt, usch, var inte roligt att upptäcka blod i blöjan! Det ska liksom inte finnas där!!
Usch replica, hoppas att det inte är nån allergi!
Här har vi fått problem med skrik och gaser på kvällen. Tre kvällar i rad har killen gråtit, spänt hela kroppen och varit svår att trösta i ca 1h mellan 22 och 23.
Han bajsar mer sällan nu ca varannan dag och verkar ha svårt att få ut både bajs och gaser.
Har nu köpt minifom och en pysventil så får vi se om det blir bättre.