• BjörkW

septemberbarn 2014

En fortsättningstråd för oss som hade BF i september som nu fått våra små. Ventilera och diskutera småbarnslivet!

• Svar på tråden septemberbarn 2014
  • linnéa001

Puh, svärmor är på besök (bor i ett annat land). Hon är himla snäll och omtänksam, har alltid tagit hand om mig när vi varit på besök hos dem och skickat sms under hela min graviditet för att se hur det varit. Nu börjar jag dock se fram emot att komma tillbaka till våra rutiner och få ha min lilla tjej för mig själv. Svärmor tillhör de människor som tror att bebisar blir sjuka bara det blåser lite på dem. Så hon har hela tiden lagt en filt över lillan, klätt på henne massa lager när vi gått ut, mm. Det har iofs varit skönt att få lite vila då svärmor eller svägerskan (killens lillsyrra som också var med) hela tiden burit och vaggat dottern, men som sagt, det ska bli skönt att få komma tillbaka till våra rutiner. Dessutom är både svärmor och killen lite besser wisser typer,vilket är ganska jobbigt (jag orkar inte ens argumentera mot t.ex. dubbla overaller). Droppen kom ikväll när lilltjejen skrek och skrek. Vägrade bröstet, vägrade nappen, vägrade allt helt enkelt. Gav henne mat i flaska som hon tog och då kom svärmor med en massa teorier, bl.a. att mina bröst var för små för att amma med! Jag är himla glad att jag inte förstod vad hon sa just då för jag hade väldiga problem med att bevara lugnet då lillan skrek hela tiden. Som väl var så försvarade killen mig och mina bröst (och berättade nyss vad som sagts).

• Bebislängt
    linnéa001 skrev 2014-12-14 21:09:10 följande:

Puh, svärmor är på besök (bor i ett annat land). Hon är himla snäll och omtänksam, har alltid tagit hand om mig när vi varit på besök hos dem och skickat sms under hela min graviditet för att se hur det varit. Nu börjar jag dock se fram emot att komma tillbaka till våra rutiner och få ha min lilla tjej för mig själv. Svärmor tillhör de människor som tror att bebisar blir sjuka bara det blåser lite på dem. Så hon har hela tiden lagt en filt över lillan, klätt på henne massa lager när vi gått ut, mm. Det har iofs varit skönt att få lite vila då svärmor eller svägerskan (killens lillsyrra som också var med) hela tiden burit och vaggat dottern, men som sagt, det ska bli skönt att få komma tillbaka till våra rutiner. Dessutom är både svärmor och killen lite besser wisser typer,vilket är ganska jobbigt (jag orkar inte ens argumentera mot t.ex. dubbla overaller). Droppen kom ikväll när lilltjejen skrek och skrek. Vägrade bröstet, vägrade nappen, vägrade allt helt enkelt. Gav henne mat i flaska som hon tog och då kom svärmor med en massa teorier, bl.a. att mina bröst var för små för att amma med! Jag är himla glad att jag inte förstod vad hon sa just då för jag hade väldiga problem med att bevara lugnet då lillan skrek hela tiden. Som väl var så försvarade killen mig och mina bröst (och berättade nyss vad som sagts).

Jag skulle bli galen! Tycker att du verkar vara en väldigt tålmodig person. Skönt att de inte bor i Sverige så du kan mantra att de i alla fall åker hem snart :D

Här har vi en liten kille i en ny utvecklingsfas men jag måste säga att den här är mycket lättare att hantera än den förra nu när man har lärt känna bebisen så mycket bättre och vet var han behöver och särskilt vet att han måste sövas på dagarna och inte bara somnar av sig själv, särskilt kring sprången. Usch, får så dåligt samvete när jag tänker på att jag inte fattade det och på hur trött han måste ha varit. Känner mig som världens sämsta mamma :(
  • Bebislängt

Och tiden det tog innan jag fattade att min bebis efter typ nio veckor ville somna själv och sova själv. Är det vanligt? Jag trodde att alla bebisar ville sova i ens famn eller säng så jag har ju försökt med det men han har ju inte somnat utan istället blivit övertrött och ledsen. Men när man har lagt honom i vagnen eller i hans säng somnar har gott. Och jag känner ju att jag kanske borde tycka att det är skönt men eftersom det här är mitt enda barn så tycker jag att det känns lite trist, som att jag blir snuvad på bebismyset.

• mirakelmamma

Bebislängtan: min andra dotter va också sån att hon ville somna och sova själv. Eftersom första dottern aldrig kunde somna/sova själv så tog det ett tag innan jag fattade det. Alla barn är olika.

• linnéa001

Bebislängtan: Min dotter somnar jättebra själv och jag var lite orolig för det ett tag, man har ju läst om att alla bebisar vill vara nära mamma och pappa. Fast jag har insett att hon är den hon är och att det inte alls är konstigt. Hon kan dock somna i famnen också. 

Min flicka är 13 veckor nu så det kan ju vara ett utvecklingssprång som spökar, men svårt att veta. Sedan förra söndagen har hon vid ett tillfälle varje dag vägrat att bli ammad. Hon bara skriker. Inte hungrig tänker jag så klart, men hon vägrar nappen också (och då är hon hungrig, annars duger den). Har till slut gett henne ersättning på flaska som hon ätit ganska glupskt. Alltså är hon hungrig. Förstår inte varför hon vägrar bröstet. Jag har nästan varje dag försökt ligga steget före och ammat henne ofta för att hon inte ska bli jättehungrig, men det har inte fungerat. Också funderat på om hon varit övertrött men några gånger har anfallen kommit direkt efter sömn. Tänker nu att jag inte ska fundera så mycket på det utan bara ge henne flaskan eftersom hon uppenbarligen är hungrig, men det ligger och gnager. Det skär i hjärtat när hon är så ledsen. 

• Kroken
    linnéa001 skrev 2014-12-14 21:09:10 följande:

Säger som bebislängt, du verkar ha ett stort tålamod! Jag hade gått i taket för länge sen!!

Tänkte på det att din flicka krånglat lite. Har din svärmor och syster träffat henne förut? Jag tänkte att eftersom de är från ett annat land så kan de inte ha någon nära kontakt med henne? Om de burit på henne, vaggat och så så kanske din flicka reagerar mot att det är främmande människor? Att hon inte känner igen dofter, röst osv. Min flicka reagerar mot sånt. Det går bra hos andra ett tag, men blir det för länge måste hon tillbaka till mamma eller pappa där hon känner igen sig. Har vi varit iväg nånstans eller om det varit folk här som hållet i henne så kan hon krångla t.ex. vid amning sen. Vad jag kommer ihåg så var mina andra barn också så när de var bebisar. Bara en tanke, behöver ju inte vara så för er
  • Kroken

Min lilla tjej blir 16 veckor imorgon. Snart fyra månader, var tar tiden vägen? Hon är nog på väg in i nästa utvecklingssprång för nu har hon knölat med sotningen både på nätter och dagar sen en vecka tillbaka ungefär. På dagarna har hon inte sovit mer än 30 min innan hon vaknat igen. Inte likt henne som sovit mellan 1-3 timmar innan. Och på natten har hon gått tillbaka till att enbart vilja sova på mig. Men i natt så sov hon bredvid mig faktiskt och nu har hon sovit i soffan i två timmar så nu tror jag hon är på väg igenom det där språnget

Häromdagen hittade hon sin hand också, ser så himla roligt ut Hon har hand knuten och armen sträckt framför sig och så ligger hon och stirrar på den. Sen för hon den till munnen och sen tillbaka för att stirra mer, så håller hon på. Annars är hon inte särskilt för det här med att röra sig. Hon ligger där man lägger henne. Jo hon rullar på sidan, men det har hon gjort ett tag. Lägger vi henne på magen så ligger hon mest still. Lyfter på huvudet så gott hon kan men sen blir hon arg. Det kommer när det kommer. Mitt första barn var likadan, hon satt still där man satte henne tills hon var över året.

• linnéa001
    Kroken skrev 2014-12-15 15:00:50 följande:
    Säger som bebislängt, du verkar ha ett stort tålamod! Jag hade gått i taket för länge sen!!

Tänkte på det att din flicka krånglat lite. Har din svärmor och syster träffat henne förut? Jag tänkte att eftersom de är från ett annat land så kan de inte ha någon nära kontakt med henne? Om de burit på henne, vaggat och så så kanske din flicka reagerar mot att det är främmande människor? Att hon inte känner igen dofter, röst osv. Min flicka reagerar mot sånt. Det går bra hos andra ett tag, men blir det för länge måste hon tillbaka till mamma eller pappa där hon känner igen sig. Har vi varit iväg nånstans eller om det varit folk här som hållet i henne så kan hon krångla t.ex. vid amning sen. Vad jag kommer ihåg så var mina andra barn också så när de var bebisar. Bara en tanke, behöver ju inte vara så för er
    För min killes skull har jag varit tålmodig och hon är bra med barn svärmor, bara lite irriterande det där med att hon hela tiden ska springa och klä på dottern och lägga en filt över henne. Det är liksom inte Antarktis vi bor i.

Min dotter har inte träffat svärmor tidigare, men jag tror inte att krånglet har med henne att göra då hon började strula innan svärmor kom. Min dotter verkar inte speciellt petig med vem som bär eller matar henne (vet inte om det är bra eller dåligt). Idag har vi satt henne i bärselen när hon börjat böka och skrika och då har hon somnat nästan på en gång så det har kanske med trötthet att göra. Mig gör det inget att hon får ersättning i flaska en gång om dagen men min kille är jätteorolig att hon ska föredra flaskan. Vi fortsätter att pröva vad som, fungerar helt enkelt. Jag tar dock tacksamt emot tips, även om ingen så klart kan veta vad som är "fel" med tjejen. Tror i alla fall att det är högst tillfälligt.
  • replica

Ääääääntligen accepterar han att ligga korta (!) stunder på magen innan han blir pissed off! Ca 2½ månad gammal på bilderna och på onsdag är det dags för första vaccinet; på sin 3 månaders dag till och med. Inte klokt vad tiden flyger iväg!!!
    "Practise makes perfect"
  • Mrs West
    linnéa001 skrev 2014-12-15 15:49:48 följande:

För min killes skull har jag varit tålmodig och hon är bra med barn svärmor, bara lite irriterande det där med att hon hela tiden ska springa och klä på dottern och lägga en filt över henne. Det är liksom inte Antarktis vi bor i.

Min dotter har inte träffat svärmor tidigare, men jag tror inte att krånglet har med henne att göra då hon började strula innan svärmor kom. Min dotter verkar inte speciellt petig med vem som bär eller matar henne (vet inte om det är bra eller dåligt). Idag har vi satt henne i bärselen när hon börjat böka och skrika och då har hon somnat nästan på en gång så det har kanske med trötthet att göra. Mig gör det inget att hon får ersättning i flaska en gång om dagen men min kille är jätteorolig att hon ska föredra flaskan. Vi fortsätter att pröva vad som, fungerar helt enkelt. Jag tar dock tacksamt emot tips, även om ingen så klart kan veta vad som är "fel" med tjejen. Tror i alla fall att det är högst tillfälligt.

Även min kille har haft problem med amningen speciellt under kvällen då han har sämre tålamod. Ammar jag då med min högra tutte blir han arg och släpper. Sen tar han tag igen och sen släpper och skriker igen.

Jag vet att min högra tutte sprutar väldigt mkt, det syns när man pumpar. Jag tror han blir arg när det sprutar i gommen på honom.

Jag brukar ge honom nappen istället då i några sekunder sen bröstet igen och då funkar det.

Sen har minifom och ventil funkat bra! Mkt goare kille på kvällarna nu:)
Svar på tråden septemberbarn 2014