septemberbarn 2014
En fortsättningstråd för oss som hade BF i september som nu fått våra små. Ventilera och diskutera småbarnslivet!
En fortsättningstråd för oss som hade BF i september som nu fått våra små. Ventilera och diskutera småbarnslivet!
Nu får inte min son (2 mån 3 veckor) sitta i babysitter längre. Han böjde sig så mycket framåt och lite åt sidan idag, att han var nära på att ramla ut. Vi har en sån
babyproffsengbg.jetshop.se/babysitter-pluto-p-590-c-140.aspx
så lämna inte era små obevakade i babysittern!
Han gör också ordentliga sit-ups när han ligger på ryggen och vill uppenbart att sätta sig snart.
när man lägger honom på ryggen i babygymmet - så snurrar han ett varv på 180 grader på några minuter.
Han var igår jättenära på att vända sig från rygg till mage, det var bara armbåge som var i vägen hela tiden (han sög på fingrarna och armen var böjd).
från mage till rygg kunde han vända sig sedan han var ett par veckor.
visst är han duktig?
Min bebis kan inte "bara somna" utan somnar bara i vagnen på dagarna. Han måste liksom "gå och lägga sig". Dock att han själv gäspar och har sig samma tider varje dag så det är lätt att veta när han vill sova och då sover han ju ungefär lika länge också. Det är superpraktiskt. Det skulle vara så skönt om det vore lika enkelt på kvällarna.
Men har ni alltså bebisar som liksom bara somnar klockan åtta på kvällarna? *avis*
Jag är såååå glad att hag upptäckt att han kan sova i vagnen utan att vi går ut. Det genererar väldigt mycket egentid för mig :D Och jag som oerfaren förstagångsmamma, innan jag fattade att han inte längre kunde somna hur som helst eftersom det fanns så mycket intressant och titta på.. Vi hade ett par riktigt griniga veckor innan jag fattade det haha. Trött mamma och stackars övertrött bebis. Men nu är han pigg och glad igen när han får sova ordentligt. :) Förutom på kvällarna då, men jag antar att det ger sig.
Vi har faktiskt haft det väldigt lätt änsålänge, dottern har 1 skrikperiod på kvällen nån gång då skriker hon för att hon är trött och vi har då lärt oss att det enda hon vill är att lägga sig i bebynästet i vår säng och sova vi lägger henne ger henne natten och hon somnar de brukar vara runt 10-11 och sen brukar hon vakna 2 gånger på natten för att få mat sen somnar hon igen och vaknar runt 8-9 väldigt skönt då upplevelsen med storebror inte alls var likadan.
Vi låter henne alltid sova när och hur länge hon vill på dagarna.
Vi har inga rutiner alls just nu utan går efter lillens behov.. Han är nog inne i någon fast just nu då han är väldigt oregelbunden.. Sover mellan 15min-3h åt gången, och vill amma så fort han vaknar..
Har blivit väldigt lustig nattetid nu i helgen.. Är vaken mellan 22-04.00 ungefär där han är väldigt gnällig.. Varit dålig i magen några nätter nu så det har blivit många blöjbyten.. Fick totalt ca 30 minuters sömn fram till 04.30..
Om dagarna är han jätteglad, pratar och småskrattar.. Men nätterna är riktigt jobbiga!
Nu får inte min son (2 mån 3 veckor) sitta i babysitter längre. Han böjde sig så mycket framåt och lite åt sidan idag, att han var nära på att ramla ut. Vi har en sån
babyproffsengbg.jetshop.se/babysitter-pluto-p-590-c-140.aspx
så lämna inte era små obevakade i babysittern!
Han gör också ordentliga sit-ups när han ligger på ryggen och vill uppenbart att sätta sig snart.
när man lägger honom på ryggen i babygymmet - så snurrar han ett varv på 180 grader på några minuter.
Han var igår jättenära på att vända sig från rygg till mage, det var bara armbåge som var i vägen hela tiden (han sög på fingrarna och armen var böjd).
från mage till rygg kunde han vända sig sedan han var ett par veckor.
visst är han duktig? 

Våra rutiner:
8.00 - sonen vaknar, vi går till toan där han bajsar och kissar i handfatet (vi ec-ar).
Vi har inga rutiner alls just nu utan går efter lillens behov.. Han är nog inne i någon fast just nu då han är väldigt oregelbunden.. Sover mellan 15min-3h åt gången, och vill amma så fort han vaknar..
Har blivit väldigt lustig nattetid nu i helgen.. Är vaken mellan 22-04.00 ungefär där han är väldigt gnällig.. Varit dålig i magen några nätter nu så det har blivit många blöjbyten.. Fick totalt ca 30 minuters sömn fram till 04.30..
Om dagarna är han jätteglad, pratar och småskrattar.. Men nätterna är riktigt jobbiga!
Tycker inte vi ska duktoghetshetsa! Även om det inte var menat så var det verkligen fel ord att använda i sammanhanget. Det finns inget duktigt i vår biologiska utveckling.
Vi brukar somna runt 20-21 och vakna 6 (då jag går upp till hästarna). Där ammar han en gång per natt runt 2-3. Sen på dagen är det helt olika med sömnen men oftast vill han äta varanan timme och blir lätt övertrött. Försöker då tajma med promenader :)