• BjörkW

septemberbarn 2014

En fortsättningstråd för oss som hade BF i september som nu fått våra små. Ventilera och diskutera småbarnslivet!

• Svar på tråden septemberbarn 2014
  • Bebislängt
    linnéa001 skrev 2015-02-12 10:11:32 följande:
    Vi bor också i innerstan, på Söder. Vi har en tvåa som väl är, men ska köpa en trea någon gång. Jag funderar på hur långa köerna är egentligen, om det är viktigt att ställa barnet i kö redan nu eller om man utan större problem kan få plats på sitt första- eller andrahandsval även om barnet "bara" stått i kö från åtta månader t.ex. Väntar man dessutom till augusti 2016 är det kanske inga större svårigheter med att få plats, men jag hittar ingen information om detta på Stockholms stads hemsida.
    Vad jag har fattat det som är det jättesvårt att få plats. Men man har ju platsgaranti så någonstans hamnar ju barnet.

Här kan man ställa barnet i kö från 6 månader och de rekommenderar ju att man gör det. Men jag känner ju lite att jag verkligen inte hoppas att vi bor kvar här då. Vi har dessutom en hyresrätt som vi vill byta så vi kan ju liksom inte veta var vi hamnar. Får vi tag på en trea som vill byta spelar det ingen roll om den ligger i Bromma eller Hägersten liksom. Och vi lär ju inte hitta nåt inom 1,5 månad heller...
  • linnéa001
    Bebislängt skrev 2015-02-12 10:40:10 följande:
    Vad jag har fattat det som är det jättesvårt att få plats. Men man har ju platsgaranti så någonstans hamnar ju barnet.

Här kan man ställa barnet i kö från 6 månader och de rekommenderar ju att man gör det. Men jag känner ju lite att jag verkligen inte hoppas att vi bor kvar här då. Vi har dessutom en hyresrätt som vi vill byta så vi kan ju liksom inte veta var vi hamnar. Får vi tag på en trea som vill byta spelar det ingen roll om den ligger i Bromma eller Hägersten liksom. Och vi lär ju inte hitta nåt inom 1,5 månad heller...
    Jo platsgaranti är det, men man ju få plats var som helst då. Det är väl ganska självklart att man vill ha i närheten av hemmet. Tänk om vi skulle få plats på Kungsholmen t.ex, snacka om opraktiskt. Kanske skulle man ställa dottern i kö till några privata också där man inte använder kommunala förskolekön. Bara för säkerhets skull.

Som tur är så har vi inte mycket lån kvar på denna lägenhet så säljer vi den behöver vi inte låna mycket för att kunna köpa en trea. Vi kan nog stanna kvar på Söder så som killen vill (jag bryr mig inte så mycket, gillar förorten) även om treorna är snordyra. Att hitta en större hyresrätt inom 1,5 månad låter ganska omöjligt tyvärr. Jag har vänner som bor i de ganska nya husen vid Telefonplan, jättefina hyresrätter. Kanske något att kolla på.
    Dasha skrev 2015-02-12 09:31:56 följande:

hur gör ni i stockholm?

i gbg får man inte ens ansöka till förskolan förran barnet ät 1 år.

jag började kolla runt ett par månader innan vi skulle ansöka, och det räckte.

Ansöka får man nog inte göra förrän vid ett år i Stockholm heller, men man kan ställa barnet i kö från sex månader. Bebeislängt skriver att det är svårt att få plats så vi ska nog satsa på att ställa dottern i kö vid sex månader.

• Bebislängt
    linnéa001 skrev 2015-02-12 11:52:17 följande:
    Jo platsgaranti är det, men man ju få plats var som helst då. Det är väl ganska självklart att man vill ha i närheten av hemmet. Tänk om vi skulle få plats på Kungsholmen t.ex, snacka om opraktiskt. Kanske skulle man ställa dottern i kö till några privata också där man inte använder kommunala förskolekön. Bara för säkerhets skull.

Som tur är så har vi inte mycket lån kvar på denna lägenhet så säljer vi den behöver vi inte låna mycket för att kunna köpa en trea. Vi kan nog stanna kvar på Söder så som killen vill (jag bryr mig inte så mycket, gillar förorten) även om treorna är snordyra. Att hitta en större hyresrätt inom 1,5 månad låter ganska omöjligt tyvärr. Jag har vänner som bor i de ganska nya husen vid Telefonplan, jättefina hyresrätter. Kanske något att kolla på.
    Dasha skrev 2015-02-12 09:31:56 följande:

hur gör ni i stockholm?

i gbg får man inte ens ansöka till förskolan förran barnet ät 1 år.

jag började kolla runt ett par månader innan vi skulle ansöka, och det räckte.

Ansöka får man nog inte göra förrän vid ett år i Stockholm heller, men man kan ställa barnet i kö från sex månader. Bebeislängt skriver att det är svårt att få plats så vi ska nog satsa på att ställa dottern i kö vid sex månader.

När jag pratade med Stockholm stad sa dom att man garanteras plats på dagis i närheten av där man bor.

Vi försöker alltså byta vår, vi får se hur det går. En 2:a skulle ju funka ett tag också :)
  • Dasha

ja, nu är det samma i gbg också.

Du kan ansöka om en plats i förskola eller familjedaghem tidigast sex månader innan ditt barn behöver platsen. Barnet kan få en plats tidigast från ett års ålder.

• replica

Här får man ställa sig i kö tidigast 4 månader innan man vill ha en plats, så vi behöver inte fundera över förskola än (tack o lov, har redan ångest för att börja jobba i augustiObestämd)

"Practise makes perfect"
  • linnéa001
    replica skrev 2015-02-12 21:21:33 följande:

Här får man ställa sig i kö tidigast 4 månader innan man vill ha en plats, så vi behöver inte fundera över förskola än (tack o lov, har redan ångest för att börja jobba i augustiObestämd)

Låter jobbigt att ha ångest för att jobba. Varför känner du så? Jag ska börja jobba en dag i veckan i slutet på mars och sedan öka till två dagar i veckan efter en eller två månader.
  • replica
    linnéa001 skrev 2015-02-12 21:37:07 följande:
    Låter jobbigt att ha ångest för att jobba. Varför känner du så? Jag ska börja jobba en dag i veckan i slutet på mars och sedan öka till två dagar i veckan efter en eller två månader.
    Hade velat vara hemma med sonen så länge som möjligt, men av ekonomiska skäl så måste han börja i januari 2016.. Vilket känns alldeles för tidigt för oss..För mig känns det fel att lämna honom hos andra den större delen av hans vakentid när han är så pass liten.. Svårt att förklara men jaa Tungan ute..

Och då jag arbetar som pedagog så "måste" jag börja jobba vid terminsstart dvs. antingen i augusti eller januari - annars får vi inte ut någon vikarie för mig.. Det ultimata hade varit att han hade fått börja i augusti 2016 tycker jag.. Men nu är det som det är..
    "Practise makes perfect"
  • linnéa001
    replica skrev 2015-02-12 22:43:17 följande:
    Hade velat vara hemma med sonen så länge som möjligt, men av ekonomiska skäl så måste han börja i januari 2016.. Vilket känns alldeles för tidigt för oss..För mig känns det fel att lämna honom hos andra den större delen av hans vakentid när han är så pass liten.. Svårt att förklara men jaa Tungan ute..

Och då jag arbetar som pedagog så "måste" jag börja jobba vid terminsstart dvs. antingen i augusti eller januari - annars får vi inte ut någon vikarie för mig.. Det ultimata hade varit att han hade fått börja i augusti 2016 tycker jag.. Men nu är det som det är..
    Jag förstår att du inte vill att han ska börja på förskola förrän augusti 2016, men du behöver inte ha ångest för att jobba tycker jag, pojken ska väl vara med sin pappa? Det blir säkert kalasbra. Dock är känslor inte så rationella så jag kan ändå förstå att du känner som du gör.

Vi har inte ens bestämt hur länge vi ska vara hemma. Vi har båda jobb som täcker upp så vi kan få ut 90% av lönen så jag tar inte ut så många dagar just nu. Känns det ok med inskolning i januari nästa år så gör vi kanske så, men augusti 2016 vore kanske det bästa.
  • Mrs West

Märkligt att det är så olika regler. I Halmstad får man sätta barnet i kö när det är nyfött. William står redan i kö till 2 förskolor och 3 skolor. Vi har dock syskonförtur till en privat förskola och skola som är kanon.

Han kommer att skolas in aug 16. Jag börjar jobba jan 16 då är min man ledig och från apr 16 tar våra föräldrar ledigheten. Det blir nog bra tror jag.

• replica
    linnéa001 skrev 2015-02-12 23:12:06 följande:
    Jag förstår att du inte vill att han ska börja på förskola förrän augusti 2016, men du behöver inte ha ångest för att jobba tycker jag, pojken ska väl vara med sin pappa? Det blir säkert kalasbra. Dock är känslor inte så rationella så jag kan ändå förstå att du känner som du gör.

Vi har inte ens bestämt hur länge vi ska vara hemma. Vi har båda jobb som täcker upp så vi kan få ut 90% av lönen så jag tar inte ut så många dagar just nu. Känns det ok med inskolning i januari nästa år så gör vi kanske så, men augusti 2016 vore kanske det bästa.
    Sambon ska vara hemma till januari 2016, sedan tar våra föräldradagar slut.. Så hur vi än gör så kan vi inte vara hemma längre än så.. Sambon har varit sjukskriven i 2 år och ska börja arbetsträna snart (förhoppningsvis) och man har ju ingen kalaslön som pedagog precis så ekonomin är inte den bästa nu..

Jag hoppas att sambon inte kommer upp i 100% fort, utan får tid på sig att arbetsträna.. På så sätt behöver lilleman inte vara 32h/v (min tjänst) på förskolan direkt utan öka successivt i takt med att sambon ökar upp sin arbetsträning också..

Men som du säger, känslor är inte rationella.. Kanske känns bättre i höst, hoppas på det i alla fallGlad
    "Practise makes perfect"
Svar på tråden septemberbarn 2014