• BjörkW

septemberbarn 2014

En fortsättningstråd för oss som hade BF i september som nu fått våra små. Ventilera och diskutera småbarnslivet!

• Svar på tråden septemberbarn 2014
  • misa85

Här har det varit helammning fram tills en vecka sen ungefär. Jag fick då veta att jag måste börja jobba i början av april så då måste vi avveckla amning varannan timme och ge lite mer mat istället. Hennes mage är sååååå känslig, får ont i magen om mycket jag äter så får ta det lugnt.

Hon äter lite gröt på morgonen som en andra frukost typ, sen försöker vi med smakis av grönsaker till lunch. Tanken så småningom är att hon äter en andra frukost och lunch och ev en mellis men annars kommer mannen ner på jobbet så får hon amma då.

Jag vill gärna amma ett tag till men inte hela dagarna och nätterna så hoppar gärna nåt mål snart :)

Hon blir snart 6 månader. Vänder sig från mage till rygg sen ett par månader och sitter sen nån vecka men händer sig inte från rygg. Den där armen är krånglig alltså :)

• Bebislängt
    replica skrev 2015-02-22 01:07:45 följande:

"Skönt" att höra att det finns andra bebisar som inte är så snabba på allting...! Lillfisen ligger lååångt efter de andra i föräldragruppen.. Där de både sitter själva, ålar, rullar runt osv. så man blir lite nojig Tyst

Hans mage verkar vara på bättringsvägen nu.. Har "bara" bytt 5 bajsblöjor idag och de är inte lika vattniga och gröna längre.. Tänkte börja introducera lite gluten när magen är OK igen via lite rån och vitt bröd Glad I annat fall så avvaktar vi med maten.. Är väldigt nyfiken på att prova på BLW och då bör de ändå vara över 6 månader så vi har ingen brådska Glad

Angående majskrokar så finns risken att de samlas och blir som klister i gommen vilket gör att bebisen kan kvävas.. Vår BVC sköterska berättade om en bebis som hade råkat ut för det..Läskigt!

Här är ett kort på lillfisen från idag, orkar sitta lite längre stunder i stolen nuSolig

"Practise makes perfect"
    Min bebis var efter alla andra när vi var på föräldragrupp i januari men i februari hade han kommit ikapp och gått förbi de andra. Nästa gång är han kanske efter igen. De utvecklas ju så olika :)
  • septemberfjorton

Jag tycker det är knepigt det här med mat. Ska prata med dietist på BVC för att verkligen försäkra mig om att Ingrid får i sig tillräckligt. Industrigröt som alla rekommenderar innehåller bara knappt en tredjedel av järnet barn ska få i sig, och rotfrukter och lite frukt som många färdigmatburkar innehåller är ju knappast näringsbomber. Att det dessutom är vanligt med brist på både selen och omega3 hos människor i Norden känns inte alls bra.

Ser att ni pratar om utveckling... Ingrid har rullat ett par gånger sedan hon blev tre månader. Verkar inte alls intresserad av att röra sig så. Däremot sitter hon utan stöd och babblar massor :)

• Jensa85

Hej!

Hoppas allt är väl med er.

Själv har vi haft en sportlovsvecka med magsjuka, alla tre i familjen utom jag åkte på det :-/ efter det fick Ludwig en megaförkylning som förhoppningsvis ska släppa snart!

Ludwig blir 6 mån den 4/3.

Han rullar på båda hållen, men sitter inte själv o ålar inte..

Det kommer väl efterhand :)

Han har älskat mat från dag ett fram till nu, nu vill han bara åt fruktpuren den busen..

Smart kille.

Vill även slå ett litet slag för mitt stora nya projekt jag lagt ner själen i hela januari..

Ska öppna en webshop med egengjorda tavlor/prints. Kika gärna in instagram: printsbyj

• Kroken

Håller på och sorterar bort kläder som är för små för min lilla tjej och tar fram nytt i en storlek större. Lite sorgligt att hon aldrig nånsin kommer att ha kläderna som plockas bort igen, tror jag har lite separationsångest Nu åker en del i stl.68 bort och en del i stl.74 åker fram.

Hur är det med er andra, använder ni liggdel eller sittdel till vagnen (om ni nu har en sån vagn )? Vi har liggdelen kvar men med fårskinn i vagnen så blir den på gränsen på längden. Hon får precis plats i den nu. Men med sittdelen på tycker jag det blir mer öppet på nåt sätt, inte lika mysigt som i liggdelen. Och hon sover ute om dagarna och sover bra i liggdelen. Jag drar lite på att byta till sittdel ett tag till

• Kroken
    Bebislängt skrev 2015-02-21 22:50:37 följande:

Min bebis vänder sig bara från rygg till mage och håller sen på och stånkar och vrålar tills man vänder tillbaka honom och vips så ligger han på mage igen. Han vill väl helst börja ta sig framåt och har börjat dra in benen under sig men än kommer han tack och lov ingenstans. Han kan inte heller sitta, sitter dåligt med stöd också tycker jag, men han är ju bara fem månader och vi har inte bråttom :)

Vi ger honom ganska mycket mat. Både köper och gör själv. Eftersom han har kräkits så mycket och inte gått upp riktigt i vikt som han skulle fick vi rådet att skynda på introduktionen av mat om möjligt. Och han älskar mat och får oftast behålla den så vi kör på och så får han ersättning när han ska sova och om han vaknar på natten.

En grej han har börjat med nu är att ibland skrika ungefär efter att ha sovit en timme på kvällen. Ibland hinner jag inte ens fram innan han har slutat och ibland snyftar han och är ledsen så man får plocka upp honom. Känns som mardrömmar eller så :(

En annan sak som har börjat med är att tokgråta om han inte ser mig. Jag tror bestämt att vår första fas med separationsångest har börjat.

Roligt att se hur de har blivit så människor med små egenheter tycker jag :)

Det där med separationsångest känner jag igen!! Tilde börjar gnälla så fort nån annan än jag eller pappa håller i henne. Syrrorna går också bra men sen är det stopp. Tar nån annan henne tittar hon storögt, sen börjar hon "gråtgnälla" för att visa att det här tycker hon inte är ok. Tar jag inte henne då så börjar hon storgråta. Sen när hon kommer till mig så vänder hon på huvudet mot personen hon nyss var hos och skrattar Lite synd om farmor och mormor som gärna vill hålla och gosa men det vill inte Tilde
  • Dasha

Här är ett kort på lillfisen från idag, orkar sitta lite längre stunder i stolen nuSolig

så söt! han har en gosig frisyr också! min är nästan helt flintskallig, liite hår

Är väldigt nyfiken på att prova på BLW och då bör de ändå vara över 6 månader så vi har ingen brådska Glad

spännande! du får berätta sen hur det går.

visst känns det mera naturligt att låta bebisen äta själv. Undrar hur mammorna gjorde på grottiden... Läste nånstans att de tuggade maten och sedan gav den tuggade maten till bebisar på sitt finger. inget jag tänker göra iaf Kräks vet att apor matar så sina ungar när det börjar bli dags för smakportioner. Så det är nog inte så onaturligt med mixade puréer heller. Stavmixer är ju ungefär som att tugga maten innan
  • Bebislängt
    Kroken skrev 2015-02-23 11:09:40 följande:
    Det där med separationsångest känner jag igen!! Tilde börjar gnälla så fort nån annan än jag eller pappa håller i henne. Syrrorna går också bra men sen är det stopp. Tar nån annan henne tittar hon storögt, sen börjar hon "gråtgnälla" för att visa att det här tycker hon inte är ok. Tar jag inte henne då så börjar hon storgråta. Sen när hon kommer till mig så vänder hon på huvudet mot personen hon nyss var hos och skrattar smile1.gif Lite synd om farmor och mormor som gärna vill hålla och gosa men det vill inte Tilde smile1.gif
    Min börjar gallskrika och när han är i min famn tittar han på den andra personen och plutar med underläppen och kanske börjar gråta igen om de tittar på honom. Antar att det är en kombination med blyghet. Tyvärr är han ju så söt när han gör så att man börjar skratta, haha.

Däremot så kan det gå bra att sitta i någon annans knä efter en stund, så länge han ser mig eller pappan.
  • replica
    Kroken skrev 2015-02-23 11:05:04 följande:

Hur är det med er andra, använder ni liggdel eller sittdel till vagnen (om ni nu har en sån vagn )? Vi har liggdelen kvar men med fårskinn i vagnen så blir den på gränsen på längden. Hon får precis plats i den nu. Men med sittdelen på tycker jag det blir mer öppet på nåt sätt, inte lika mysigt som i liggdelen. Och hon sover ute om dagarna och sover bra i liggdelen. Jag drar lite på att byta till sittdel ett tag till

Vi använder liggdelen fortfarande,har några centimeter till godo.. Lilleman skulle nog hellre vilja ha sittdelen, men tror det blir för mycket intryck på våra promenader.. Märker på honom efter en stund nu med liggdelen att det blir för mycket, enklare att skärma av med den..
    Dasha skrev 2015-02-23 13:57:52 följande:
    så söt! han har en gosig frisyr också! min är nästan helt flintskallig, liite hår

Är väldigt nyfiken på att prova på BLW och då bör de ändå vara över 6 månader så vi har ingen brådska Glad

Jaa, han har en så mysig frisyr.. Har haft tuppkam sedan han föddes, men nu liknar den mer "Rädda Willys fena" Tungan ute Jag bävar för dagen då han börjar tappa sitt bebishår, ska vara väldigt vanligt att de skaver bort det har jag förstått Förvånad

"Practise makes perfect"
  • Brewilma

Vi använder med liggdelen fortfarande. Matilda sover så gott på promenaderna, hon är inte så stor heller så det går nog ett tag till :)

Jollrar era barn mycket? Matilda hade en jättepratig period för några veckor sedan men nu jollrar hon knappt nått. Hon blir sex månader om två veckor men än har hon inte börjat med ga eller ma eller liknande. Hon ler och är social men jag blir ändå lite nojjig över att hon knappt "pratat"

Svar på tråden septemberbarn 2014