• BjörkW

septemberbarn 2014

En fortsättningstråd för oss som hade BF i september som nu fått våra små. Ventilera och diskutera småbarnslivet!

• Svar på tråden septemberbarn 2014
  • Dasha

Lite uppdateringar:

hälsa - har fått nån infektion i ögonen så nu får han penicillindroppar i ögon. har besväras inte av infektionen men det är mycket geggigt

mat - äter 0,5 dl gröt på morgonen, 1 dl mat på dagen, ibland 0,5dl mat på kvällen. och en massa majskrokar efter varje måltid

sömn - helt ok, som förut

bajs - slutade vara grönt när jag slutade ge honom färska frukter och bär! så det var alltså inte grötens fel.

ec - har inte kissat/bajsat en enda gång i blöjan idag. Funderar på nästa steg... Blöjfri eller nåt....

motorik - tar sig överallt i lägenheten, kryper/rullar runt så tar sig runt stora bordet, overallt.   Står nu mera tid på alla fyra än ligger (när han är vaken). ibland gungar ståendes på fötter och händer, med rumpan högt uppe.Glad gör några klassiska krypsteg framåt, men det är mest komplement till rullning i rätt riktning.
    han ställer sig på 4 redan innan jag hinner lägga ner honom.

igår gjorde jag för tjock puré, så han fick äta den själv. jag fyllde på skeden, han fick ta skeden och lasta in den i munnen. Det blev jättegrisigt men han lyckades att äta upp 2/3 delar. det västa var när han flera ggr kletade igen sina näsborrar...Förvånad
    jag kämpar och slåss med honom för varje sked för att han vill absolut mata sig själv. Han fångar varje sked och drar den till sin mun och vägrar släppa, försöker doppa den i purén. han håller skeden väldigt hårt så det är svårt att ta ut skeden... funkar inte med 2 skedar heller: han slänger den ena på golvet direkt och fångar "den riktiga".

annars äter han majskrokar, det är dagens höjdpunkt. han tar upp majskroken själv och äter den helt själv, jätteroligt att se hur han tränar upp sin motorik, och han är väldigt nöjd.

han bankar också på bordet när han vill ha mera mat.

• Mrs West
    linnéa001 skrev 2015-02-19 21:39:08 följande:

Stackarn. Min dotter har också bajsat lite grönt i några dagar. Nu är det dock mest orange, troligen p.g.a. att hon äter ganska mycket morot :)

Nu har jag en matfråga igen som jag inte riktigt hittar svar på. Kan man ge välling eller annan dryck som rekommenderas från 8 månader till yngre barn? Vi har fått flera förpackningar smoothies som är från 8 månader (vällingen är dock från sex månader), men tyvärr är sista förbrukningsdatum 15 mars. Den innehåller havrebas och mjölk. Den information jag hittar om mjölk på Livsmedelsverket är "Om barnet får mycket mjölk eller mjölkprodukter är det risk att barnet inte orkar äta tillräckligt av annan mat, som är mer järnrik".

Så mjölk (alltså komjölk) verkar ju inte vara farligt förutom att det kan hämna upptagningen av järn. Det är ju dessutom mjölkpulver i 4 månadersgröten. Är havre "farligt"? Jag tror inte att det är det, havregrynsgröt är väl ok att ge? Jag skulle gärna dricka smoothien själv, men det är mango i och det gillar jag inte. Känns så trist att bara hälla ut flera liter.

Jag hade inte gett det till mitt barn men framförallt pga att det börjar bli gammalt och kanske mindre näringsrikt.

Här har vi varit rejält sjuka. Lillen hade mkt svårt att andas och 2ggr på natten var vi på väg till akuten. Men det tog 1,5 dygn sen var han rätt bra igen. Nu är det jag och min man som ligger, usch.

Annars är vår lille hur go som helst, glad och nöjd och sover bra. Han vaknar 1-2 ggr och äter på natten. Han äter 1 mål gröt och dricker bröstmjölk till. Sen får han även lite större smakisar nu, åt 1/3 burk sötpotatis och nötkött igår, mkt populärt ;)
  • Dasha
    Svansjön skrev 2015-02-20 08:48:23 följande:

Dasha när är din lille född?

11 september
  • Dasha
    Svansjön skrev 2015-02-20 08:48:23 följande:

Dasha när är din lille född?

och din?
  • replica
    Dasha skrev 2015-02-19 23:01:12 följande:
    så det var vaccinet? krya på er!
    Febern och tröttheten berodde nog på vaccinet för han är feberfri och piggare idag.. Men bajseriet är nog någonting annat i och med att han har varit kass sedan i måndags..

Inatt har han bajsat 2 ggr - grönt och vattnigt, vilket han inte har gjort sedan han var några veckor gammal (bajsa nattetid alltså).. Så det har varit en jobbig natt för oss alla tre då det var svårt att somna om efter varje omgång..

Jag vet att man inte ska jämföra bebisar med andra, men det är ju sååå svårt TystLäser om bebisar i W's ålder som vänder sig mage/rygg och tillbaka som ingenting, som tar sig fram på egen hand (kryper, rullar, krälar) eller som sitter redan.. W gör inget av det där än.. Lägger man honom på mage så håller han upp huvudet en stund och kikar runt, har kunnat lura honom att rulla över på rygg några gånger med en leksak dock... Efter en stund i magläge så lägger han sig bara ner med armarna utmed sidorna och grymtar/stönar/gnäller...

Har lyckats få honom att sova i sin sidokudde i alla fall, så nu efter ett par veckor så är bakhuvudet mycket bättre.. Dock kissar han ner sig varannan natt, eller blöjan läcker när han ligger på sidan...Obestämd
    "Practise makes perfect"
  • Dasha
    replica skrev 2015-02-20 15:37:56 följande:
    Jag vet att man inte ska jämföra bebisar med andra, men det är ju sååå svårt TystLäser om bebisar i W's ålder som vänder sig mage/rygg och tillbaka som ingenting, som tar sig fram på egen hand (kryper, rullar, krälar) eller som sitter redan.. W gör inget av det där än.. Lägger man honom på mage så håller han upp huvudet en stund och kikar runt, har kunnat lura honom att rulla över på rygg några gånger med en leksak dock... Efter en stund i magläge så lägger han sig bara ner med armarna utmed sidorna och grymtar/stönar/gnäller...
    på 1177 står det så:

I den här åldern börjar en del barn

ligga på mage, stödja på sina underarmar och samtidigt hålla i en liten leksak.
    sitta ganska stadigt med stöd.
    öva på att börja förflytta sig. Detta kan ske genom att barnet sparkar eller rullar från mage till rygg eller tvärtom.

Snart börjar barnet åla sig framåt eller bakåt. Då tränas samordningen mellan armar och ben som är grunden till de rörelser som barnet behöver kunna för att senare börja gå.

Fötter och ben orkar bära upp kroppen om man håller barnet stående. Barnet brukar tycka om att stå i knät på en vuxen.

• Svansjön
    Dasha skrev 2015-02-20 15:27:55 följande:
    och din?
    10 sept

Min kille har varken vänt sig, kan sitta eller krypa/hasa. Men sen säger det väl bara poff så kommer allt på samma gång.

Sen får han gröt nån gång/ vecka annars är det ersättning som gäller. Han får smaka på smörgåskex, banan, potatis etc. Kanske borde börja lite mer med mat för honom. Han blir så arg när vi äter gröt, antar att det är för att det inte går lika fort som med ersättning. Han är rätt så glupsk. Han följer sin viktkurva men ligger nästan 1-2,5 kg efter sina jämnåriga. Dessutom är han lite längre än normalkurvan.

Gör jag fel som nästan bara ger ersättning?

Han slutade amma vid 2 månader, han vägrade. Fortsatte pumpa till 4 månader och numera endast ersättning utöver det jag skrev ovan.
  • Dasha
    replica skrev 2015-02-20 15:37:56 följande:
    Dock kissar han ner sig varannan natt, eller blöjan läcker när han ligger på sidan...Obestämd
    det händer även med oss ibland på natten, har libero blivit sämre? jag har märkt att blöjan inte läcker om spänner den riktigt hårt. libero säger att det inte är för hårt om man får in sina 3 vuxenfingrar på tvären, och det får man i  stort sätt alltid, blöjorna tänjs ju i resåren.

nu har vi varit blöjfria sen kl. 07.00. Det har hänt 6 olyckor Glad så tvätten är igång.

jag är dock inte förvånad: det är vanligt att kissa på sig när man börjar gå utan blöja trots att man var torr i blöjan, det var så med dottern också. brukar gå över sen.

• Dasha
    Svansjön skrev 2015-02-20 16:28:28 följande:
    Gör jag fel som nästan bara ger ersättning?
    du gör väl precis så som bvc rekommenderar, så det är jag som gör fel egentligen. Glad
    men jag är så skadad av mina tidigare  erfarenheter (hans matvägrande storasyster) att jag kör på så länge han vill äta mat.
Svar på tråden septemberbarn 2014