• Milie

BF Juni 2015

fru noren skrev 2014-11-11 17:20:29 följande:

Har äntligen lämnat blodprover inför kub, men det vart ingen vidare upplevelse. Lyckades lista ut att jag skulle till läkarhuset på odenplan för att ta prover. Men kvinnan som tog emot oss vart allt annat än nöjd, då BM hade glömt fylla i en del uppgifter på remiss papprena, men det löste sig ändå.

Visste inte att dom skulle ta så himla mycket blod dock! 6 små flaskor fyllda och jag kände mig så yr efteråt :( ja nu är det bara att vänta på mitt UL om 2 veckor. Så glad att man får kub gratis i Sthlm.

Som sagt så var det för andra tester de tog de flesta rören. 6 rör är inte ens 30 ml, så det förvarnas man inte för. Det kan ju däremot kännas som en större mängd, så jag förstår ändå att du blev yr efteråt. Om du nu inte menar att de var flaskor. Då tas ju något mer eftersom blodet ska odlas.
  • Milie

Jag tror inte att ultraljud nödvändigtvis är en helt riskfri metod. Att skicka in högfrekvent ljud rakt in på fostret borde rimligtvis påverka det. Även om undersökningen är i princip riskfri så tror jag inte man ska vifta bort den som helt riskfri.

Strålsäkerhetsmyndigheten nämner epidemiologiska studier som visar att det finns risk för neurologisk påverkan av fostret vid ultraljud. Det behöver så klart inte innebära bestående men, men jag vill bara förtydliga att självklart påverkar ultraljud fostret om än tillfälligt.

Man kan ju inte göra annat än att anamma försiktighetsprincipen. Den medicinska nyttan ska överväga risken för skadliga effekter. Missförstå mig inte. Jag tycker att extrem oro utgör en godkänd anledning att göra ett ultraljud (men inte hur många som helst). Sen finns det ju alla möjliga anledningar som berättigar ultraljud varenda vecka om det så krävs.

Men.. Jag hoppas att man inte gör ultraljud "bara för roligt".

• Milie

Vad mysigt med katter! Jag är uppväxt med mycket katter (och ett par hundar, oftast), men nu tillsammans med sambon är det "bara" hundar som gäller. Vi har två tikar och jag är övertygad om att det kommer gå fint med bebis. Den äldre är van med barn och hon är en väldigt foglig hund som gör ALLT för att vara till lags. Den yngre bryr sig mest bara om den äldre. Hon är rätt olydig, men oftast världens mysboll.

• Milie
    FruGnu skrev 2014-11-18 10:58:22 följande:

Var på KUB-ultraljud idag. 1:20000 på alla te kromosomförändringarna. Så inga problem där! Så himla glad över det. Visade sig att min sambo var jätteorolig! Men nu svävar han omkring på moln. Efter att vi har fått se lillen. Den var så liten och gullig! Mätte hela 54mm. Fick reda på att jag är i v13, 12+1. Två dagar framåt mot vad jag trodde. BF 2/6.

Var så underbart att se den lille! <3 så hur hjärtat tickade och hur den efter stund vaknade och rörde på sig, och jag tyckte mig se hur den sög på tummen. <3

Grattis till fantastiska siffror! Vad skönt det måste kännas att risken är så försvinnande låg. Hur gammal är du? 
  • Milie
    Hilda07 skrev 2014-11-18 12:35:19 följande:

Usch och fy vilken dag. Går in i v 11 (10+0) och än mår jag förfärligt dåligt. Om det är graviditeten som gör det eller mest att järnvärdet är lågt har jag ingen aning om. Mår illa, ont i huvudet, fryser och känner mig sjuk dygnet runt...sen vecka 5 nu. Åh vad jag letar efter positiva saker att tänka på men fy bubblan säger jag över att må så här Gråter Känns som alla andra runt om mig fortsätter sina liv precis som vanligt och här ser alla dagar likadana ut och jag mår precis lika dåligt.

Suck och stön...Men om två veckor är det kub-ul och då om allt ser fint ut ska vi tala om för vår dotter att hon ska bli storasyster Kyss Hon har längtat så länge!! Hon är ju snart 7 år så hon förstår ju och kan ta in detta på ett annat sätt. Ska bli superkul att se hennes reaktion! 

Kämpa på alla!

Jag mår som en röv jag med. Jag har legat på soffan i snart en månad och gjort INGENTING. Börjar bli psykiskt störd på riktigt. Här om kvällen var jag så fruktansvärt uttråkad så jag satte mig i bilen för att köra runt lite. Jag grät och tyckte så fruktansvärt synd om mig själv. Allt är ju så dramatiskt med alla hormoner också, haha. Men skämt åsido så är det hemskt påfrestande att må så här och leva så isolerat.
  • Milie
    Hilda07 skrev 2014-11-18 19:37:33 följande:

"Skönt" att höra att fler är i samma sits. Jag har med gråtit massor. Man känner sig så jävla ensam när man mår så här trots att man ha stöttande människor runt sig. Jag börjar allvarligt undra om jag har blivit allvarligt sjuk...för inte fasen kan man må så här piss av en graviditet?! Illamående såklart men det andra..känns som jag haft influensa i 6 veckor. Hela kroppen känns helt utslagen...

Nåväl slut på klagandet för idag. Håller tummarna att du snart mår bättre också :) heja heja!

Jo, verkligen. Jag har världens bästa sambo som kämpar och sköter ALLT här hemma men så fort han visar minsta lilla missnöje så känns det sju resor värre för mig. Det känns så hemskt mot honom men i ärlighetens namn hade jag lätt bytt situation med honom.

För mig är illamåendet den stora grejen och sen kommer huvudvärken och ledvärken av vätskebristen och hela allt det leder till ångest och jag är farligt nära en depression nu. Men jag kämpar vidare och hoppas att slutet på vecka 12 blir slutet på illamåendet!

Man verkar kunna må precis hur som helst av en graviditet. Hoppas du snart får må bra och bli pigg!
  • Milie

Konstigt ändå. Mitt glukos ligger på 6,2 efter frukost. Det är ju hur bra som helst, men ändå "måste" jag göra glukosbelastning. Känns trist. Fast jag har bestämt att jag gör som BM säger. Hade bara hoppats att ett bra värde skulle göra att jag slapp.

Hur mås det rent fysiskt i gruppen? Verkar vara så att de flesta sluppit det värsta illamåendet.

• Milie

Jag och sambon bestämde innan graviditeten att vi skulle betala själva för KUB. När jag väl blev gravid blev jag väldigt lugn. Jag är neurotisk i vanliga fall och utgår alltid från det värsta typ.. Men lillprutten som flyttat in verkar ha en valiumliknande effekt på mig. Jag känner mig väldigt lugn och säker men vi kör KUB ändå för att jag för roligt vill se fostret och sambon vill ha uppskattningen för kromosomavvikelser.

KUB kostar 2200 kr i Umeå, men ultraljud är ju betydligt billigare, så man kan ju köpa ett sånt om man vill "kika in" tidigt.

• Milie

Trevlig dröm. Vet inte om den helt klassas under otrohetsdrömmar, men vidrig var den. Kom på sambon (eller ja, han brydde sig inte så noga) med att sitta i ett bubbelbad med en typ 13-14-åring och se till så hon blev redlöst berusad. Oj, dra åt Satan vad arg jag var. Inte så mycket för "halvotroheten" men desto mer för hennes ålder och alkoholen.

Usch, är så sjukt äcklad, men det lär ju komma fler drömmar. Ska tilläggas att sambon inte gjort något för att min hjärna skulle peddo-stämpla honom, det är helt taget ur luften.

• Milie

Och välkommen alla nya! Kom ihåg att skriva i tråden med BF-listan om ni vill vara med på den.

Svar på tråden BF Juni 2015