• Milie

BF Juni 2015

KUB-test idag och fick 1:7250 som risk, så det känns jättebra. Allt såg hur bra ut som helst. Det enda som känns lite trist är att bebisen låg och sov. När hon tryckte med dopplern så sprattlade den till, men somnade om direkt. Hon sa att de sover 10-15 minuter i stöten och att vi kunde ta en paus och sen kika igen. Men hon väntade bara typ 2 minuter innan hon kollade igen. Den sov ju så klart fortfarande. För 2200 kr hade jag förväntat mig ett besök längre än 10 minuter.

Men, men. Huvudsaken att allt såg perfekt ut!

• Milie
    slightlymad skrev 2014-12-11 19:52:37 följande:

Vi har två katter här hemma varav den ena är mammagris och den andra pappagris. Nu den senaste tiden har pappagrisen dock börjat sova bredvid mig i soffan trots att sambon är hemma och i ett annat rum. Mammagrisen märker jag ingen skillnad på. Han kommer och gosar hela tiden som vanligt.

Är det någon mer med katter där ute som känner igen detta? Tror ni de känner på sig att det ligger en liten i magen och att de kanske blir lite instinktivt beskyddande?

Det känns igen, fast med hundar. Vi har två stycken som numer är mitt personliga entorage när jag går omkring i huset. Det är knappt de vill gå ner i köket och tigga mat då sambon lagar mat om jag ligger på övervåningen. Mat är i vanliga fall meningen med livet för dem.
  • Milie

Gällande om djuren kan känna av graviditeten så tror jag att man som gravid luktar annorlunda motför hur man brukar göra, samt att man kan ha ett förändrat kroppsspråk som djuren märker av. Så jag tror de kan känna på sig att något är konstigt och därför vill de ha koll.

• Milie
    Gummsan skrev 2014-12-17 17:40:56 följande:
    Vad fina bilder! Förut var jag helt obrydd när jag fick se andra ultraljudsbilder men nu har jag kommit in i fasen då helt plötsligt en "naaaw" kan komma smygande. Hehe. Det är klart man ser på bilderna lite annorlunda numer.
  • Milie
    Theresetesstessan skrev 2014-12-18 09:48:49 följande:

Jag hade för lågt järn och ätit tabletter i över två veckor och inte märkt någon skillnad.

Det kan ta fyra veckor eller längre innan det märks något. Jag har haft lågt Hb p.g.a. järnbrist sen jag var tonåring och jag har testat det mesta då tröttheten blivit för överväldigande. Det som fungerar snabbast för mig är blutsaft. Det smakar röv, men man vänjer sig och effekten kom inom två veckor för mig. Med tabletter tar det runt en månad.
  • Milie
    Whizzer skrev 2014-12-18 23:50:13 följande:

Hej allihopa!

Skrev ett inlägg i början av tråden om jag minns rätt, sen har jag legat lågt (bara varit inne och tjuvläst). Vill lixom inte engagera mig förrän jag visste om pluset på stickan var på riktigt eller påhittat..

Förra veckan var det inskrivingssamtalet och i onsdags var jag och gjorde KUB-UL.. och ta nej tusan så var det en liten knatte där, med ett hjärta som slog!

Har haft 2 (tidiga) missfall senaste året så det var inte så konstigt att man kände sig skeptisk och inte ville ta ut nåt i förskott.

Jag har inte ens sagt till min sambo ännu att vi är gravida! Herregud.. va knäpp jag är..

Men nu kan jag faktiskt slappna av och faktiskt inse att sonen kommer att få ett syskon. Kändes ett tag som att han skulle få bli ensambarn eftersom det aldrig tog sig. Vi började väl med syskontillverkningen när han var drygt året... till sommaren fyller han 4 så det var inte så enkelt som vi hade tänkt.

Hur som helst, 26/6 är vårt BF datum.. lite nervös över att det ska gå över måånga dagar och bli samma BF som sonen.. där hade jag BF 30/6, men han kom ut först 6/7. Vore väl typiskt (eller kanske ändå inte, jag och min sambo delar nämligen samma födelsedagdag.. ja inte 6/7 utan i januari då.. med några års skillnad).

Är rätt så symtomlös, har varit ganska så trött men det börjar vända tycker jag.

Välkommen hit! Jag tänkte vara lite cool när jag plussat och komma på något roligt sätt att berätta för sambon på, men jag blev så chockad då det väl hände så jag berättade inom 2 minuter. Hehe. Coolt att du kunnat hålla dig så länge. Då slapp ju han "vara med" i den osäkra och långtråkiga period som är första trimestern. Jag hade gärna sluppit den själv, men så har jag mått som en röv sen vecka 7 och det håller i sig fortfarande nu i vecka 15.

Vad kul att du och sambon delar födelsedag i januari. Det gör jag och min sambo också! Tre år är det mellan oss. Januari är ju så klart den bästa månaden att vara född i så vi började försöka i april, men som för det flesta andra går det ju inte omgående. Tufft att måsta kämpa lika länge som er, jag tyckte sju månader var nedslående nog. Men, men, nu har vi lyckats!
  • Milie

Såg ni förresten att prinsessan Madeleine är gravid igen? BF på sommaren och hovet tror att hon föder i Sverige eftersom prinsen gifter sig "i samma veva" (13 juni - jag minns datumet eftersom det är mitt BF), så vi är nog några eller i alla fall någon som delar BF med henne.

Ett fun fact..typ.

• Milie

Instämmer med MiWe. Jag tänker också så.

Månad har jag knappt koll på. Såg nu att det ändrats till fjärde månaden i appen så jag får försöka lägga det på minnet. Den äldre generationen snackar ju bara (kalender)månader.

Graviditetsmånader struntar jag i. Det blir bara förvirrande då graviditeten är 10 månader.

• Milie
    skorstenen skrev 2014-12-21 16:03:08 följande:

Målar ni naglarna? Färgar/tonar håret?

Jag slingade utväxten i typ vecka 10. Jag gör det kanske en gång per år, och det råkade falla inom graviditeten. Jag hade däremot inte färgat om det innebar att man kletar in hårbotten. Skulle också tveka att göra det flera gånger under graviditeten.

Nagellack målade jag på igår inför jul, annars skippar jag det med.
    Beatrissan skrev 2014-12-21 19:55:12 följande:

Förra graviditeten va jag superligan med allt, allt jagaä använde vva eko, både mat och hud/hårprylar. I slutet av den grav gick jag dock t frisören o fixa håret, de jag hört va att de inte påverkar något i kroppen, hårstråna för inte över saker i kroppen utan tvärtom..

Denna grav har allt bara blivit som de blivit, äter inte ostar som inte ska vara bra eller lax osv, men färga rhåret, målar naglarna, använder inte allt i eko på mig själv, även om vi till största del har det hemma..

Tror inte man ska oroa sig så mycket över sånt..

Min nagelteknolog tipsade mig att köpa ekologiska naglack när jag började måla dotterns naglar eftersom naglar till skillnad från håret transporterar gifterna vidare....

Hårbotten suger däremot åt sig och för vidare.
  • Milie

Jag har kikat lite på kläder, men lyckats hålla mig från att köpa. Jag har en hel drös (10 stycken) med syskonbarn och ingen av mina syskon ska ha fler barn, så det finns massvis med kläder att få.

Fast i de minsta storlekarna kommer vi nog köpa. Mycket sånt har ju kastats tillslut när bebisarna dreglat och kräkts nog i dem.

Sen babyskydd till bilen o.s.v. köper jag nytt. Skulle aldrig drömma om att använda något gammalt/begagnat i det fallet.

Svar på tråden BF Juni 2015