• vikarien

BF Juni 2015

cher82 skrev 2015-01-31 18:35:27 följande:

Jag har också varit sjukligt trött, tillslut tog läkaren lite prover och det visade sig att jag hade stor brist på B12 och D-vitamin! Har käkat medicin typ 2 veckor nu och är så otroligt mycket piggare nu! Just D-vitaminbrist var vanligt nu sa läkaren då vi inte sett solen mycket i höst/vinter.

Har B12-brist som jag medicineras för sedan innan, och har frågar om höjd dos nu under grav. men inte fått något ordentligt svar.

Kanske kan vara det trots allt?

Får nog ringa BM på måndag så dom får kolla det och järnet.
  • vikarien

Någon mer med halsbränna?

Min är djävulsk för tillfället Har ni något tips på medicin som funkar och som INTE smakar mint! Har både rennie och Novalucol men dom smakar ju mint båda två och det gör det nästan värre

• vikarien
    Lg85 skrev 2015-02-01 21:59:10 följande:
    Hör med apoteket/bm om du inte kan ta Omeprazol
    Har det hemma och det får jag ta, men bara en tablett om dagen.

Hjälper tyvärr inte så mycket mer än någon timme efter jag tagit den.

Kommer ju så himla fort halsbrännan med, från noll till att jag nästan vill gråta på en minut. Rennie och liknande är ju bra så sätt att man snabbt kan tugga i sig en, men denna mintsmak är ju hemsk :-P förstår inte riktigt hur dom tänkte som smaksatte
  • vikarien

Två doser järntabletter och jag säger aldrig mer!

Kramper och diareer från hell

Någon som fått via spruta eller dropp och vet om man mår bättre av det? Hört att det är dyrt men hellre det än att må såhär!

• vikarien
    Milie skrev 2015-02-09 21:50:20 följande:
    Vad äter du för tabletter? Har du testat andra? Om du klarar av smaken så är blutsaft rätt så skonsamt. Hur lågt är ditt Hb?
    Niferex fick jag, är enda jag provat. Har IBS så vet i fasen om jag vågar prova några andra

Tyvärr svårt för blutsaft, allt som smakar illa i drickbar form har jag jäkligt svårt för.

Det var inte så lågt ännu, men jag har varit så himla trött så därför jag fick dom. Men hellre trött än att bo på toa
  • vikarien
    Milie skrev 2015-02-10 00:09:59 följande:
    Ah. Niferex är ju nästan kända för att förstöra magen. Barnmorskorna gillar dem dock eftersom de innehåller mycket järn. Vet hon om att du har IBS? Då om någon gång tycker man att de borde släppa på Niferex-köret.

Sen tycker jag att man inte behöver få panik över att Hb sjunker lite. Min barnmorska tyckte jag skulle börja med tabletter då jag låg på 121. Helt sjukt då det är typ det bästa värdet jag någonsin haft. Eftersom jag oftast ligger på 115 så kommer jag inte börja förrän det är lägre än det.

Om du nu vågar dig på tabletter igen så rekommenderar jag Hemofer!
    Var hos en annan BM denna gången som dessutom hade en student med sig. Så dom hade läst journalen noga sa hon...

Talade tydligt om att jag hade IBS också.

Då säger hon att Niferex är bäst för känsliga magar!?

Ju mer jag läser om dom så verkar det ju vara tvärtom

Jag låg också omkring 120 så jag var mer orolig att det var mitt B12 som sjunkit men det ville hon inte ens kolla!

Sköldkörtelprov togs däremot för det var nytt för i år att dom skulle ta på alla med känd B12 brist.

Likadant sockret bestämde min vanliga BM att vi skulle ta varje gång jag är där eftersom min mage inte pallar Glukosbelastningen. Men det kunde vänta till nästa gång tyckte hon Noll förtroende fick jag för henne, så jag hoppas verkligen min vanliga BM är frisk från sin sjukskrivning nästa gång!
  • vikarien
    carolinheiner skrev 2015-02-26 01:28:44 följande:

Nu har lilla Conrad kommit till världen. 20.50 den 25/2 föddes Conrad. 1050 gram tung vår lille kämpe. Just nu ligger han nere på neo å är i bättre skick än vad ja trodde. Han kan andas själv men för dåligt så han ligger i respirator så han inte överanstränger sig. Kl 14 började ja känna lite mensvärk som ja trodde va magknip. 1,5 timmar efteråt va dom så starka så ja fick en brikanyl spruta. 18.30 va vi nere på förlossningen å klippte cerklagen. Å 20.50 va han ute på 1 ordentlig krystvärk.

Just nu är ja världens sämsta mamma som inte vill ta till sig sitt barn. Klart de e normalt när allt går så snabbt å sen blev han bortkörd å vi ligger här uppe å han där nere. Allt e så overkligt :( en ny period med annat kämpande väntar oss.. Idag gick vi in i v 27(26+0).

Ojojoj stort grattis till en liten kille! <3

Hoppas att du får bra hjälp och stöttning av kurator/psykolog så du kan knyta an till det lilla pyret.
  • vikarien

BM besök idag, och jag känner mig bara besviken

Varit på 4 besök och 2 UL, och idag fick jag träffa en femte barnmorska! Dom verkar inte läsa journalen heller utan jag får ta allting från början

Blev ombedd att anmäla mig till föräldragrupp idag, men när jag bläddrar igenom pärmen med tider så finns det bara förmiddag och inget annat ska det bli heller!

Mellan 8.15-10.30 varje tillfälle, vilket gör att min sambo inte kommer kunna följa med en enda gång!

Han jobbar 7-16 med 40 minuter restid. Och sen 45 minuter restid från kontoret ut till stället dom jobbar på. Hela dagen kommer alltså gå och han hinner jobba 2 timmar kanske.

Blev så himla ledsen och besviken! Hur fasen tror dom att folk ska kunna lösa sådana tider?!

• vikarien
    josefinost skrev 2015-02-26 15:24:58 följande:
    Tror han har rätt att ta "föräldraledigt" för föräldrautbildningar. Kanske värt att kolla upp om du vill gå på det där ????
    Ringde FK men var så lång kö. Men han kommer få ta 3/4-dag om dom godkänner det. Och det känns inte alls okej att vi ska få plocka 5 dagar för att dom inte kan starta grupp på eftermiddagen.

Dom dagarna vill vi ha till bebisen sen ju :-S sen måste han söka ledigt minst 3 månader i förväg för att dom måste godkänna på jobbet, och det är ju redan försent...

Dom kan ju vara snälla och godkänna ändå, men inget man kan ta för givet
Svar på tråden BF Juni 2015