Inlägg från: Isabella89 |Visa alla inlägg
  • Isabella89

BF Juni 2015

dstrl skrev 2014-10-08 14:49:50 följande:

Jag jobbar med administration (Zzzzz...), men det är ofta väldigt stressigt och mycket att göra.
    Någon som har erfarenhet av att kunna gå hem tidigare från arbetet på sin mammaledighet, eller är man tvungen att jobba in i det sista om man inte har ett jobb som är fysiskt krävande?

Man kan gå ner i tid utan att det påverkar SGI. Vet inte från när men kolla på FKs hemsida. Man kan gå 60 dagar före bf men då får man plocka fp.

Är ekonomiassistent så har inte heller ett arbete som är krävande fysiskt. Är mer orolig för att kunna ta mig hit och hem (en timme kommunalt och går då en del) då jag förra gången bara kunde röra mig varannan dag de sista två månaderna på grund av foglossning.

Ska träffa bm första gången 29/10. Som tur är så börjar hon tidigt om mornarna med så då förlorar jag inte så mycket tid på jobbet :)
  • Isabella89

Min kollega som fick barn nu i augusti jobbade till knappt två veckor före bf. Men hon hade inga större krämpor

• Isabella89
    Pyret2015 skrev 2014-10-08 15:53:47 följande:

Har ni andra börjat äta Folsyra än?

Började med folsyra för ungefär 1,5 månad sen
  • Isabella89

Min man var med på vissa besök hos bm, båda ul var han med. Är så långt bort från hans jobb så känns onödigt att släpa iväg honom för ett vanligt bm-besök.

Velar inför att göra vul då det blir privat antagligen i så fall. Och kub görs ju bara lite senare...

• Isabella89
    Manelma skrev 2014-10-09 21:34:12 följande:

Ingen annan som är fruktansvärt känslig mot dofter? Min näsa är så sjukt känslig nu att jag bara mår illa av alla möjliga dofter som kaffe, sopor, sonens blöjor, makens parfymer, ciggrök. Allt luktar 1000 ggr starkare & gör mig konstant illamående. Va lika när jag väntade sonen... Uh höll i sig till runt v 16 då...

Känslig, men inte fruktansvärt känslig. Inte än. Sist kom det i v7-8. Lagom kul att resa kollektivt med alla dofter. Och för att inte tala om alla rökare på perrongen. Blä!
  • Isabella89
    Fiiaaa skrev 2014-10-10 08:12:24 följande:

Det blev kräkfest här på morgonen idag. Jag kan lätt hantera det och är glad att jag känner av så mycket tydliga symtom, men vad kan man göra för att mildra det? Det här med att ha något att äta på nattduksbordet, nån som provat det? Vad kan man ha? Är ju inte det minsta sugen på nåt alls på morgnarna... Jag har ju mina seabands men tycker det är lite jobbigt att sova med dem...

Jag provade äta salta kex innan jag gick upp sist. Men de kom upp de med. Så till slut blev det som en rutin på morgonen. Vakna, spy, göra sig i ordning... Jag kunde dock äta i princip direkt efter jag spytt.

En vän till mig åt också salta kex men hon klarade sig från att spy då så det kan funka.
  • Isabella89
    Awe83 skrev 2014-10-11 08:48:23 följande:

Ni pratar föresten om uppsvälld magen, jag har gått ner i vikt. Kroppens förbränning har ju stigit med 25% nu, men jag känner mig också uppsvälld trots viktnedgång. Hur är läger hos er? Är det vanligt att gå ner i vikt de första månaderna? Är i 7 veckan (6+2).

Jag gick ner fem kilo från V7-12. Men tror det berodde mest på att jag kräktes samt tappade mitt sötsug :)

Är uppsvälld men har inte vägt mig än. Vore lite intressant att se :)
  • Isabella89
    Liiten skrev 2014-10-14 16:59:02 följande:

Jag kanske är lite knäpp eller nått men jag glädjs mycket över barnet som är på väg fast ändå inte. Det hela känns så overkligt verkligt på något vis..

För att orka med att inte direkt känna mig över lycklig av nyheten att ett barn är på väg så har jag tagit ett väldigt praktiskt synsätt på det hela. Jag letar helt enkelt all information jag kan om olika saker som är nödvändiga för barnet när det kommer. Men jag har fastnat på transport-i-bilen punkten.. Måste man ha babyskydd eller finns det en bilbarnstol som kan användas från BB?? (Nej jag köper inget ännu men vill veta vad som ska inhandlas när det är dags) :)

Babyskydd från att de är nyfödda och sen finns andra stolar som brukar vara från 9kg och när barnet kan sitta. På vissa ställen kan man hyra babyskydd av NTF och vissa försäkringsbolag med (kan ha ändrats men fanns för 2,5 år sen när mitt första barn kom).

Babyskyddet köpte jag av en vän och det var knappt använt och såklart okrockat. Kan tänka mig köpa begagnat om det är av någon jag känner, inte annars.
  • Isabella89
    Snöfrid skrev 2014-10-14 19:33:01 följande:

Hur räknar ni veckorna? Eller rättare sagt hur räknar ni när ni går in i en ny vecka? Vi har ju gjort ivf så vi vet exakt att första dagen på sista mens var en lördag,30 aug. Befruktningen skedde 10/9, en onsdag. Hur räknar vi då? Att vi börjar på ny vecka på söndagen?(enligt mensen) ?då går vi in i vecka 8 på söndag? #förvirrad*

Jag går efter senaste mens, även om jag vet att äl var lite tidigare än den 'ska' vara då vi använde äl-tester. Byter vecka på måndagar och går in i v8 på måndag (hade alltså sista mens med start 1 september). Så ni är en dag före mig :)
Svar på tråden BF Juni 2015