• Alvolina

BF Juni 2015

Olga89 skrev 2014-11-13 15:25:41 följande:

Jajusste ja, något jag gått och funderat på är det här med havandeskapsförgiftning. Både min mamma och mormor hade det med sina första barn (när hon väntade mig) och jag har ju då en högre risk att få det. Är det någon här som har haft det tidigare och fått komplikationer pga det?

En bekant drabbades av detta tyvärr och i v.29 födde hon sin dotter. Dottern mår efter omständigheterna alldeles utmärkt även om det var en tuff start och hon är idag precis som sina vänner som var beräknade samtidigt som henne. :) mamman mår också bra.
  • Alvolina
    Gummsan skrev 2014-11-13 19:24:19 följande:
    Härligt! Vart va du?
    Ringde ju till Janos som inte gjorde tidiga VUL enligt dom. Ringde ju dit för att jag trodde gynmottagningen skulle tvärvägra men när jag väl ringde gyn fick jag ett jättetrevligt mottagande och självklart skulle jag få komma in om jag ville kontrollera så att allt går bra denna gång, fick tid två dagar senare. Mötte idag en väldigt trevlig läkare som förklarade och visare hela området med livmoder, äggstockar osv. Visade och förklarade hur gulkroppen fungerar, den såg bra ut vilket tyder på att den gör sitt jobb:) Så om några veckor ska jag tillbaka för att kontrollera gulkroppen igen och att moderkakan tagit över näringstillförseln. Så förstod jag det som i alla fall :)
  • Alvolina
    Gummsan skrev 2014-11-13 20:54:07 följande:
    Gud så härligt!!! Fick du bild?
    Hahah ja men det var en liten liten prick som syntes bara. Han zoomade inte in så värst mycket. På min son fick vi en jättefin och nära bild i vecka 8, men den här ville inte alls vara med^^
  • Alvolina
    Gummsan skrev 2014-11-13 21:42:19 följande:
    As fin bild ju!
    Det var ett litet hjärta som slog och det är allt som betyder något just nu. Känns helt galet att vi har kommit så långt nu. Det här ska gå vägen<3 äntligen börjar det gå upp för mig att vi faktiskt lyckats bli gravida. När jag berättade för mamma häromdagen kändes det som att jag ljög lite för henne. Men nu vet jag ju att det lever något där :)
  • Alvolina
    stayyoung skrev 2014-11-13 23:57:06 följande:

Hur tidigt behöver man börja tänka på hur man sover? Jag har läst att på rygg och på högra sidan ska undvikas, och även 1177.se nämner det. Jag har sovit på rygg fram till idag (v12) men när borde jag börja lägga mg rätt?

Ska nog köpa en gravidkudde. Jag vaknar aldrig på vänster sida som jag lagt mig.

Tror inte att du behöver oroa dig för det. Du kommer att märka när det blir jobbigt att ligga på rygg och det är ju först när bebisen börjar ha lite tyngd.
  • Alvolina
    Gummsan skrev 2014-11-14 06:31:14 följande:
    Så himla kul! Va sa mamma? Vilken v+d visade de?
    Hon blev givetvis väldigt glad. Hon vet ju att vi har försökt länge och tidigare missfall. Han daterade till 7+5, vet inte exakt vad det blir för BF datum men det spelar inte så stor roll. Runt den 26 juni tänker jag.
  • Alvolina
    fru noren skrev 2014-11-14 14:57:50 följande:

Tänkte fråga detta igår men kom helt av mig pga diverse saker... Men det jag undrar är, kan man utveckla allergier under graviditeten?! Jag har under mina 24 år ALDRIG varit allergisk mot något... Men så var jag hemma hos mina föräldrar som har katter, och jag kände ganska snabbt hur ögonen började klia... Lite tårögda... Och då är jag ändå uppvuxen med katt!

Jag blev pollenallergisk samma sommar som jag var höggravid. Hade aldrig känt något innan det. Den allergin har tyvärr hängt kvar också och varierar lite i styrka men oftast måste jag medicinera varje dag.
  • Alvolina

I vilken vecka är det möjligt att lyssna på hjärtljuden med en doppler? Har för mig att någon redan hade gjort det här:)

• Alvolina
    Gummsan skrev 2014-11-20 15:04:47 följande:

Alla symtom borta sen några dagar tbx smile4.gif Tänk om bebis dött :'(

Samma här, men det behöver ju absolut inte betyda något. Känner du dig helt ogravid?
  • Alvolina
    Liiten skrev 2014-11-20 16:21:48 följande:

Behöver man en gravidförsäkring?

Skulle något ske så har du ju en försäkring som täcker, för mig är det viktigt att försäkra även om barnet inte är fött, på samma sätt som det är viktigt att ha barnförsäkring när barnet väl har kommit.
Svar på tråden BF Juni 2015