• Forumvärd

    Är du höger- eller vänsterhänt?

    Vilken hand är din dominanta hand?
    Skriver du med höger- eller vänster eller kan du t.om använda båda?

    När jag gick i skolan så fick man inte skriva med vänster hand utan barn som gjorde det naturligt fick träna om. Har du varit med om något liknande?
    Diskutera gärna i tråden!

    Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Är du höger- eller vänsterhänt?
  • Ganyca

    Skriver med vänster, klipper med höger. Papsen var vänsterhänt, men var också tvungen att lära sig skriva med höger. Ibland undrar jag om hans handstil skulle se bättre ut om han fick fortsätta med vänster, för den är inte så stilig ;)

  • Schna
    NattaLind skrev 2014-09-24 11:29:34 följande:
    Då är dom också tvärtom! :)

    Är väldigt vanligt att man äter "tvärtom". På middagsdukningar läggs ju alltid kniven till höger, just för att högerhänta har kniven i högerhand (den starkaste handen för en högerhänt). Jag byter alltid sida så att kniven ligger på vänstersida. Vänsterhänta har kniven i vänster hand som för dom är den starkaste handen :)

    Men finns mååånga som är precis som mig, som äter tvärtom!
    Jag är högerhänt och har gaffeln i höger hand eftersom jag lägger större vikt vid att träffa munnen än att kunna skära maten snabbt.
    It takes a fool to remain sane
  • EnAnonumius

    Är Vänsterhänt, men även partiellt dubbelhänt, det har med att jag har ett dominant högeröga i stället att det blev så från barnben..
    Samma med min son, han är också vänsterhänt men partiellt dubbelhänt..
    Min man är högerhänt, men även partiellt dubbelhänt.

    * Jag äter med kniv och gaffel som en "högerhänt",. d.vs gaffel i vänster och kniven i höger, praktiskt att göra detta om man behöver dricka och/eller vil ta ett bett på knäckemackan

    * Klipper med saxen i högerhand,

    * Skär bröd med vänster

    *Min dator är min, så datormusen används i vänsterhand och jag har till och med växlat musknapparna på den i total anpassning för vänsterhäntheten. Vill folk använda min dator så får de vackert använda musen i vänsterhand och klicka på länkar med vänster pekfinger i stället (höger musknapp i detta fall).
    Men ja, jag kan helt obehindrat använda en dator som högerhänta har. 

    *Sågar och borrar gör jag med bägge händer lika bra. Praktiskt att ha det så om man blir trött bara att växla. 

    * Övriga verktyg som skruvmejslar, spärrskaft med hylsor etc så växlar jag han där med. För mig kvittar det vilken hand jag använder.

    Min mor som var född på 40-talet fick stryk i skolan av läraren, med linjalen eller en lång smala pekpinnen, om hon använde sin vänsterhand. Dock när mor blev äldre så blev det att hon använde sin vänsterhand mer och med igen. Men hon kunde inte lära sig att återskriva med vänsterhanden.

    En annan som jag kände som också var född på 40-talet, fick sin vänsterhand fastbunden i skolan av läraren.

    Är glad att när jag började första året på skolan -77 så hade de slutat med dessa otroliga dumheter om att det var fult och fel att skriva med vänsterhand.


    Så som man känner sig själv, så känner man ALDRIG andra.
  • NattaLind
    Schna skrev 2014-09-24 11:45:14 följande:
    Jag är högerhänt och har gaffeln i höger hand eftersom jag lägger större vikt vid att träffa munnen än att kunna skära maten snabbt.
    Måste vara därför jag äter som en vänsterhänt! =)
  • Haskel
    sextiotalist skrev 2014-09-24 10:28:37 följande:

    Det skulle vara kul att veta när era föräldrar är födda, som var tvungna att skriva med höger hand.
    När jag funderade ett snäpp till, så var två av mina bästa vänner under gymnasiet och högstadiet vänsterhänta och skrev med vänster hand.
    Min mamma, som varit lärare sedan slutet av 50-talet, har haft flera vänsterhänta elever och samtliga skrev med vänster hand.


    Även när jag gick i skolan på 80-talet, skulle de vänsterhänta använda höger. Det "hette" att saxar och andra verktyg var anpassade för högerhänta. Enligt min mamma som var lärare, stod detta i lärarplanen.
    Detta var under Palmes tid, då alla elever skulle "stöpas i samma form".
  • sextiotalist
    Haskel skrev 2014-09-24 11:52:32 följande:
    Även när jag gick i skolan på 80-talet, skulle de vänsterhänta använda höger. Det "hette" att saxar och andra verktyg var anpassade för högerhänta. Enligt min mamma som var lärare, stod detta i lärarplanen.
    Detta var under Palmes tid, då alla elever skulle "stöpas i samma form".
    Ha, vilken tur för mina vänsterhänta vänner att deras lärare inte läste läroplanen ordentligt Flört. Men allvarligt, stod det så i läroplanen? Eller var det en tolkning.

    Vi har många vänsterhänta i vår släkt på pappas sida och de som är i min generation och senare har alltid skrivit med vänster hand
  • Haskel
    sextiotalist skrev 2014-09-24 11:59:57 följande:
    Ha, vilken tur för mina vänsterhänta vänner att deras lärare inte läste läroplanen ordentligt Flört. Men allvarligt, stod det så i läroplanen? Eller var det en tolkning.

    Vi har många vänsterhänta i vår släkt på pappas sida och de som är i min generation och senare har alltid skrivit med vänster hand
    Vet ej om det var en tolkning, men samma gällde i alla klasser på min skola. Kompisar på andra skolor sa samma sak.

    Jag tror att detta var något som kom i slutet på 70-, början på 80-talet. Det försvann nog också ca 5-10 år senare.
  • EnAnonumius
    NattaLind skrev 2014-09-24 11:48:25 följande:
    Måste vara därför jag äter som en vänsterhänt! =)
    Är av samma anledning att jag äter som en högerhänt..
    Så som man känner sig själv, så känner man ALDRIG andra.
  • EnAnonumius
    sextiotalist skrev 2014-09-24 11:59:57 följande:
    Ha, vilken tur för mina vänsterhänta vänner att deras lärare inte läste läroplanen ordentligt Flört. Men allvarligt, stod det så i läroplanen? Eller var det en tolkning.

    Vi har många vänsterhänta i vår släkt på pappas sida och de som är i min generation och senare har alltid skrivit med vänster hand
    Jag vet också med mig via mina föräldra och deras vänner att det fanns vänsterhänta som hade tur med sina lärare.

    Men tyvärr så var det vanligt på skolor runt om i landet att många elever fick smäll på fingrarna och eller vänsterhanden fastbunden för att "man ska skriva med högerhanden"  så långt in som på sent 60-tal.

    Det fanns även vissa lärare ända in på 80-talet som mer eller mindre försökte tvinga elever (fast man inte fick) med att använda högerhanden med den smaklösa ursäkten "verktygen och annat är ju anpassat för högerhand".  Jag peppar peppar... slapp att höra detta.


    Så som man känner sig själv, så känner man ALDRIG andra.
  • IsDimma

    Jag är dubbelhänt. Väljer oftast att skriva med höger då det går fortast. Men skriver egentligen finare med vänster. Vänster är helt klart den starkare handen egentligen men kan göra det med den andra handen också.

Svar på tråden Är du höger- eller vänsterhänt?