• Nr 3 på G

    Presentationstråd för oss som "Vill ha ett barn till efter 40+! Häng på du som oxå har de planerna, alla trådar verkar ju mer eller mindre döda i denna kategori... :-)"

    Här kan vi väl alla berätta lite smått och gott om oss själva så har vi det samlat på ett ställe istället för utspritt bland alla sidorna, lättare att gå tillbaka och kolla  och lättare för nya att presentera sig och lära känna oss andra Hjärta

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2014-10-04 20:08
    länk till grundtråden

    www.familjeliv.se/forum/thread/73772709-vill-ha-ett-barn-till-efter-40-hang-pa-du-som-oxa-har-de-planerna-alla-tradar-verkar-ju-mer-eller-mindre-doda-i-denna-kategori

  • Svar på tråden Presentationstråd för oss som "Vill ha ett barn till efter 40+! Häng på du som oxå har de planerna, alla trådar verkar ju mer eller mindre döda i denna kategori... :-)"
  • Nr 3 på G
    ludenfot skrev 2014-09-28 20:18:34 följande:
    Ja eftersom jag är singel måste jag nog säga att jag inte har hittat rätt kvinna. Omvänt så har jag kanske träffat henne men jag var inte rätt man vid den tidpunkten. Svårt att säga men alternativ A får jag väl hoppas på och att hon väntar bakom nästa hörn.
    Håller tummar och tår för det Skrattande
  • Feona

    Hej

    Född -71 och bor vid kusten i närheten av Göteborg.

    Vi har haft ganska hektiska år bakom oss då vi renoverat två lägenheter och byggt två hus som vi sålt och nu detta senaste som vi bor i. Ett delmål för oss nu är att få ordning på trädgården, men vi skall ta det i lugnt tempo och inte jäkta fram som mycket har varit på sistone. Vi får se det som en möjlighet till frisk luft och naturlig hälsa ;)

    Vi trivs i området och har nära till jobb, vänner och familj så här vill vi stanna.

    Min man har arbetat på annan ort flera dagar i veckan men har äntligen fått kontor i Göteborg så nu slipper vi tänka på pendlingen och stressa inför ev ägglossningar mm.

    Vet inte hur många gånger vi fixat och trixat för att få till de där naturliga försöken då ÄL alltid föll in när han inte jobbade hemma.

    Bilen, naturen, hotell och ibland pendla flera timmar på kvällen för att få till det.

    Min familj består av min man och vår son på 3år samt två Russian Blue katter.

    Jag stormtrivs och har det bra på mitt jobb, arbetar heltid inom modebranschen (har ca 20-25 anställda, kvinnor allihop;).

    Har ett ganska rörligt jobb och god grundfysik men lite mer träning kanske vore bra ändå, i form av styrka och smidighet.

    Det tog många år innan vi fick vårt efterlängtade plus som gav oss vår son, vi gjorde utredningar men de hittade inga förklarliga orsaker till infertilitet. Efter lång väntan och köande för ivf blev det äntligen vår tur men helgen innan vi skulle påbörja vår första behandling visade det sig att jag redan va gravid. När vår son föddes (sep 2011) ville vi påbörja syskonförsök snarast möjligt så när amningen avtog kontaktade vi vår ivf klinik för att maximera chanserna direkt. Under de senaste tre åren har vi gjort 5 färskförsök(ET), 7 frysförsök(FET). Jag har alltid haft många och fina ägg men inget verkade vilja ta sig. Flera gånger har vi återfört två ägg men inget har hjälpt. Endast ett MA i v7 (-12) är resultatet av alla våra försök. Kan tillägga att vi förfarande har ägg i frysen men i våras kände vi att något annat måste till innan vi går vidare med fler försök.

    Jag läste på om hur andra lyckats här på FL och kontaktade en akupunktör för att se om kroppen behövde hjälp för att kunna ta emot ägg och få dem att växa.

    Mina egna sammanfattningar och råd från akupunktören har lett mig till följande:

    Sedan sommaren-14 har jag endast ätit och druckit varm mat och dryck. Slut med alla kalla salladsluncher mm allt är tillagad mat, tom vattnet jag dricker kokar jag.

    Akupunktur 10ggr juni/juli

    Blutsaft ca 30cl

    Dricker kanel och immunte, har även gjort mitt eget te på kanel och ingefära som jag dricker var dag.

    Ett glas tomatjuice var dag

    Tagit 1/4 Albyl minor var morgon, började redan vid cykeldag1.

    2st Mitt val kvinna

    Omega3 Eskimo

    Progesterall kräm efter ÄL

    Ibland har jag mellan varven även ätit C,D och E vitamin men det har varierat lite. Nu endast i form av mandel, nötter, Actimel mm

    Slutade dricka kaffe i slutet av sommaren.

    Om jag unnat mig ett glas rött vin i så blev det alltid i ganska varm/ljummen form med ett glas varmt vatten till. Ibland tom i form av Gluhwein ;)

    När jag gick hos akupunktören i somras fick jag någon besk medicin som skulle hjälpa/kicka igång mina njurar samt att jag moxade hemma ibland under en kortare tid.

    Förutom ovan har jag ätit q10 och DHEA 25mg sedan feb-14 (slutade i somras).

    Jag plussade naturlig väg i slutet av aug-14!

    Har varit på ett VUL och fick se ett pickande hjärta v7:)

    Är nu i v 9 och skall på VUL nästa måndag igen, hoppas få se samma pickande hjärta igen.

    Hoppas detta är vår chans att ge ett syskon till vår son.

    Kram kram

  • Nr 3 på G

    Oj vilken lång och jobbig resa du har haft Feona, hoppas verkligen att det lilla livet är friskt och stannar hela vägen

  • mowgli

    Hej alla i tråden och grattis till dig Feona!

    Jag kan verkligen grubbla på detta med fertilitet och vad svårigheterna beror på. Varför, frågar jag mig, gång på gång.

    Jag är 43 år och att jag inte lyckas bli gravid nu är förstås inte så konstigt.
    Men när vi började försöka få barn var jag 32, snubblande nära 33 för all del men bara 32. Först när jag snart skulle fylla 37 blev jag gravid. Med insemination eller om det var hemmasexet som gjorde susen, jag vet inte. Även vi skulle göra ivf i cykeln därpå, fast det blev inte av då jag plötsligt var gravid. :)

    Jag har lite andra svårigheter med annorlunda livmoder så jag har konstaterade svårigheter att VARA gravid, även om man inte hittat några skäl till svårigheten att BLI gravid. Min man har haft varierande kvalitet på spermierna, men vid tidpunkten när jag blev gravid var de helt normala.

    Vi har alltså ett barn som nu är 6 år och vi har kämpat i många år för att få fler barn. Ett missfall har jag haft, v 5.

    Jag har alltid haft väldigt regelbunden menscykel och ofta kännbar ägglossning, omkring 25 dagars cykel. Både jag och min man är normalviktiga och lever hälsosamt och motionerar. Vi röker eller snusar inte.Vi har bra jobb och god ekonomi och plågas inte av negativ stress vad vi vet. Man hittar inget skäl till vår nedsatta fertilitet (mer än min ålder vid det här laget förstås).

    Jag vet inte vad mer jag ska säga. Jag läser ditt inlägg Feona, gång på gång och imponeras av din målmedvetenhet och hur du lagt om ffa kosten. Jag inspireras (och förfäras ;). Är det alltså det som krävs? frågar jag mig.

    Jag undrar också om du (och någon annan som blivit gravid) upplevde ägglossningen/mencykeln annorlunda den gången som ni faktiskt blev gravida? Dvs kändes äl tydligare? Hade ni mer äl-sekret? Mer sex? Någonting som ni upplevde annorlunda?

    Jag upplever att jag känner av min äl olika mycket olika menscykler och funderar på om tydligare äl med rikligare sekret tyder på en bättre äl med bättre kvalitet på ägget... eller om det inte finns sådana samband alls? Hur tänker ni?

  • Feona

    Hej och välkommen mowgli :)

    Så intressant att läsa om fler som kämpat och kämpar.

    Jag svarar i grundtråden så välkommen dit och träffa fler av oss, kram

    www.familjeliv.se%2Fforum%2Fthread%2F73772709-vill-ha-ett-barn-till-efter-40-hang-pa-du-som-oxa-har-de-planerna-alla-tradar-verkar-ju-mer-eller-mindre-doda-i-denna-kategori

  • Feona

    Det gick ju inte så bra det där ;)

    Någon som kan kanske kan klistra in grundtråden i början som på de andra trådarna, tack på förhand!

  • CinnamonGirl
    ludenfot skrev 2014-09-28 20:18:34 följande:
    Ja eftersom jag är singel måste jag nog säga att jag inte har hittat rätt kvinna. Omvänt så har jag kanske träffat henne men jag var inte rätt man vid den tidpunkten. Svårt att säga men alternativ A får jag väl hoppas på och att hon väntar bakom nästa hörn.
    Hon kommer nog ska du se! Det positiva för dig är ju att det är lättare att få barn även om du passerat 40, än vad det är för oss kvinnor.
    Gräv inte en grop åt andra, det kan de göra själva...
  • ludenfot
    CinnamonGirl skrev 2014-10-04 20:37:58 följande:
    Hon kommer nog ska du se! Det positiva för dig är ju att det är lättare att få barn även om du passerat 40, än vad det är för oss kvinnor.
    Tack CinnamonGirl Skrattande
    Jo jag vet om dessa omständigheter men jag vill ju helst ha en flickvän/sambo i passande ålder också. Det begränsar "urvalet" ganska så mycket. 
  • Nr 3 på G
    ludenfot skrev 2014-10-05 10:20:49 följande:
    Tack CinnamonGirl Skrattande
    Jo jag vet om dessa omständigheter men jag vill ju helst ha en flickvän/sambo i passande ålder också. Det begränsar "urvalet" ganska så mycket. 
    Tungan ute
Svar på tråden Presentationstråd för oss som "Vill ha ett barn till efter 40+! Häng på du som oxå har de planerna, alla trådar verkar ju mer eller mindre döda i denna kategori... :-)"