Inlägg från: Neige Obskyr |Visa alla inlägg
  • Neige Obskyr

    Ska personal i sjukvården ha rätt att vägra utföra aborter?

    Ingram skrev 2014-09-29 18:14:09 följande:
    Det är stor skillnad, en slaktare har som huvuduppgift att arbeta med döda djur...en sjuksköterskas primära är inte att utföra aborter.
    Tänk vetrinär istället för slaktare om det är huvuduppgiften du hanger upp dig på. Om man vill jobba som vetrinär ingår det I arbetsupgifterna att avliva djur, en vetrinär som vägrar avliva svårt sjuka och plågade djur kommer antagligen inte att kunna behålla något jobb. Är det fel att ett djursjukhus inte vill aställa en person som inte kan tänka sig att döda djur?


  • Neige Obskyr
    IsaStardust skrev 2014-09-29 17:40:56 följande:
    Att tvingas steka hamburgare som vegan är ändå lite mildare än att man som emot aborter tvingas se på när barn självdör i en skål utan att man får ingripa.
    1. Du vet inte hur jobbigt veganen upplever det att steka hamburgare. Kor har mer utvecklade hjärnor än vad små foster har. Vad hade du sjäv tyckt va jobbigast. Att se ett foster självdö, eller att steka ett foster för att någon annan ska äta det?

    2. Hur skulle du velat ingripa egentligen? Genom att köra tillbaka fostret upp I livmodern på den stackars kvinnan? Eller genom att sätta in syre och dropp, och plåga ett foster som ändå är för litet för att överleva utan en livmoder?
  • Neige Obskyr
    Centurione skrev 2014-09-29 18:49:34 följande:
    Det där är inte jämförbart, eftersom avlivning av djur är något som i alla tider och alla länder ingått i veterinärens arbetsuppgifter. Djur har heller inget människovärde, och inom kristenheten finns det inga problem med att avliva djur - t.ex. för deras kött. D.v.s. - att döda ett djur går inte utanför vår religions bud. Att döda barn däremot, går långt, långt utanför detta...
    Vilken tur att det är olagligt att döda barn i Sverige då. Ett barn är nämligen inte samma sak som ett foster. Och om du knna din bible så hade du vetat att så är det där med.

    Dessutom förstår jag inte varför du anser att din moral är värd mer än någon annans bara för att den baseras på religion. En person som inte vill döda djur anser rimigtvis att djur har ett värde och en rätt att leva precis som människor. Den övertygelsen behöver inte vara mindre än din övertygelse bara för att du inte tycker så. 
  • Neige Obskyr
    fluu skrev 2014-09-29 19:04:59 följande:
    Det ingår i vilket fall i jobbet. Och man bör kunna utföra alla delar av sitt yrke... Är det så problematiskt så får man utbilda sig till något annat liksom...
    Eller starta eget och jobba privat.
  • Neige Obskyr
    MxMeNow skrev 2014-09-29 19:06:30 följande:
    Då kan jag inte diskutera med dig. Bra att veta.
    Jag förstår att du inte vill diskutera med mig, men jag tanker ändå förklara hur jag tänker.

    I vecka 20 kan ett foster knappt urskilja ljus från mörker. Det kan inte skilja på olika ljud. Det är på gränsen att det kan göra frivilliga rörelser. Nervcellerna i hjärnan är inte sammankopplade med varandra vilket gör att fostret självklart inte kan tänka, eller ens drömma. Hjärnan är alldeles för outvecklad för att kunna reglera kroppfunktioner.

    En ko däremot kan både se och höra. Den kan känna glädje, sorg och skräck. Den styr sin egen kropp, gör egna val, och har relationer med andra levande varelser. Den kan visa tillit och kärlek, såväl som ilska. Den kan kommunicera med andra kor genom kroppspråk, och när den sover så drömmer den.

    Är det verkligen ologiskt att känna mer sympati för kon än för fostret?
  • Neige Obskyr
    Tow2Mater skrev 2014-09-29 19:23:33 följande:
    Om det är emot deras tro att ge (inte samma som att få), borde de kunna få neka att ge ja, men inte kunna neka patienter blodtransfusioner. Stor skillnad.
    Fast det är väl exakt samma sak som att barnmorskor kan välja att inte själva göra abort, men inte neka andra?

    Det är klart att det är skillnad mellan att välja vad man själv vill göra med sin egen kropp, (som att ge blod, ta emot blod, eller göra abort) och att assistera någon som behöver vård, exempelvis abort eller blodtransfusion.

    När vi ändå pratar om vårdpersonal och samvete, ska vaccinationsmotståndare kunna neka sina patienter att bli vaccinerade?

    Eller om vi går över till andra yrken, ska poliser som är övertygade nationalister kunna neka nysvenskar pass?
  • Neige Obskyr
    Mrs VW skrev 2014-09-29 19:30:25 följande:
    Det är nog lite olika. Det finns även rena abort och skrapningskliniker.

    Men gäller det långt gångna graviditeter så sker det väl på större sjukhus.

    I mitt arbete har jag träffat kvinnor som studerat i länge för att bli barnmorskor, de ville arbeta med "livet" sen när de insåg att det var mest aborter så har de bytt yrke helt och går som ssk hos oss.
    Fast det där låter ärligt talat helt orimligt. Det är ju knappast så att de festa graviditeter slutar i abort, utan de flesta slutar faktiskt i förlosning.

    Av aborterna så sker över 90% innan vecka 12. Det personalen gör då är ju i princip bara att ge kvinnan ett piller som hon själv sväljer, och själva missfallet sker som en kratig menstruation.

    Det sker årligen 400-500 sena aborter i sverige, alltså aborter efter vecka 20. Och det jobbar över 7000 barnmorska i vårt land. Så en barnmorska av 15 kanske är med vid en sen abort varje år.

    Då kan man knappast komma och påstå att yrket barnmorska är "mest aborter".
  • Neige Obskyr
    IsaStardust skrev 2014-09-29 19:40:39 följande:
    Oj hoppsan vad opåläst du var. I vecka 20 kan barnet höra, reagera på ljus, börjar känna igen mammans röst, den suger på tummen, dricker, kissar, hickar, och kan smeka sig själv i ansiktet, leka med navelsträngen m.m. Fostret har även fått känsel och kan reagera på smärta och har perioder av vakenhet och sömn.

    Jag hoppas du inte är barnmorska eller liknande.
    Suck. Läs om, läs rätt. Fostret reagerar på ljus, det skrev jag, men det kan inte se. Det kan höra, men det kan inte skilja ett ljud från ett annat. Det känner inte igen mammans röst med andra ord.

    Fostret suger inte på tummen eller smeker sig själv i ansiktet medvetet. Dess rörelser styrs enbart av omdevetna reflexer. Fostret kanske reagerar på smärta, men inte i närheten av samma utstrkning som en ko.

    Vuxna människor som har samma funktioner som ett 20-veckor gammalt foster bedöms vara hjärndöda. 

    Googla gärna begreppet "brain birth". 
  • Neige Obskyr
    Neige Obskyr skrev 2014-09-29 19:50:08 följande:
    Fast det där låter ärligt talat helt orimligt. Det är ju knappast så att de festa graviditeter slutar i abort, utan de flesta slutar faktiskt i förlosning.

    Av aborterna så sker över 90% innan vecka 12. Det personalen gör då är ju i princip bara att ge kvinnan ett piller som hon själv sväljer, och själva missfallet sker som en kratig menstruation.

    Det sker årligen 400-500 sena aborter i sverige, alltså aborter efter vecka 20. Och det jobbar över 7000 barnmorska i vårt land. Så en barnmorska av 15 kanske är med vid en sen abort varje år.

    Då kan man knappast komma och påstå att yrket barnmorska är "mest aborter".
    Hoppsan, sena aborter är självklart aborter efter vecka 18, inte vecka 20. Där belv det lite fel.
  • Neige Obskyr
    Tow2Mater skrev 2014-09-29 19:54:20 följande:
    Vaccinationer och pass faller knappast under den "samvetsfråga" som diskuteras i samband med just abort.
    Och där klippte du bort hela resinemanget från mitt svar till dig, anatgligen för att det var för obekvämt att svara på. Bravo!

    Vill du kommentera den övre halvan av mitt inlägg (det du klippte bort) istället för att bara säga att den under halvan inte handlade om det vi pratar om, då lyssnar jag gärna!
  • Neige Obskyr
    Centurione skrev 2014-09-29 20:05:45 följande:
    Nej, det är inte ologiskt... om man HELT avsagt sig konceptet om människovärdet. Och har man en gång gjort det, så har man - i vanliga fall - inte heller något problem med att döda vuxna människor längre... om man enligt t.ex. sin politiska ideologi endast ser fördelar med det.
     
    Eh? Va? Så om man kan känna sympati för andra djur än människor så menar du att man skulle börja döda andra människor om man hade något at vinna på det?

    Du ser verkligen ner på människor som inte tänker exakt likadant som du va?

    Självklart kan man fortfarande tycka att människolivet är värdefullt och okränkbart samtidigt som man tycker att andra varelser också har värdefulla liv, och inte förtjänar död, lidande eller kränkningar.

    Eller att man för den delen anser att det mänskliga livet inte startat innan hjärnan har bildats, och att det är så gott som slut då hjärnan lagt av.
  • Neige Obskyr
    Mrs VW skrev 2014-09-29 20:10:14 följande:
    Jag kan bara förmedla det mina kollegor sagt. Mycket möjligt att de överdrivit men oavsätt verkar de dom upplevt tagit hårt då de helt slutat arbeta som barnmorska för att istället arbeta som ssk.

    Jag lägger ingen värdering i abortfrågor. Det är upp till var och en. Däremot tycker jag att de som inte vill vara med vid senare aborter inte aka tvingas till det. Detta för att få upp antalet barnmorskor till förlossningarna. Det är alltid brist på barnmorskor och det är tråkigt att de går flera med utbildning och erfarenheter inom vården men på fel ställe pga aborterna.

    Sen är det viktigt att kvinnan som gör aborten tas omhand av en barnmorska som inte värderar aborten eller tycker det är jobbigt. Det blir ingen bra vård.
    Rent statistiskt så låter det verkligen som att de överdrivet. Eller att de jobbat på mottagningar som varit inriktade på aborter.

    Och att det är brist på barnmorskor handlar väl mer om att landstingen inte vill anställa alternativt att det är för få platser på utbildningarna? Det finns alltid människor som inte trivs med det arbete de utildats sig till och väljer att jobba med något annat istället. Efter vad jag hört är stress en mycket större anledning till att folk slutar som barnmorskor än att det ingår i arbetsuppgifterna att dela ut abortpiller.
  • Neige Obskyr
    Tow2Mater skrev 2014-09-29 20:14:28 följande:
    Tog inte med det eftersom du missforstod mig. (Jag kanske var otydlig.) Jag sa vad jag tycker i #82, dvs om det är emot deras tro att ge (vilket jag inte vet om det ar, jag trodde det var emot deras tro att få transfusioner), borde de kunna få neka att ge ja, men de borde ju inte kunna kunna neka patienter blodtransfusioner av annan läkare/ssk, precis som ingen kan neka en kvinna abort av annan läkare om en läkare inte vill utfora den. Forstod du nu?
    Ja, nu skrev du det lite tydligare.

    Däremot måste jag verkligen säga att jag inte håller med. En läkare som inte kan/vill ge blodtransfusioner utan måste tillkalla en kollega blir ju en fara för sina patienter. För förlorar man blod snabbt kan tiden det tar att tillkalla en ny läkare göra skillnad på liv och död.

    En sådan läkare kan ju inte heller jobba ensam, eller enbart med andra läkare av samma övertygelse. Det blir ett enormt handikapp i yrkesutövandet. Och i den situationen tror jag måste sjukhusen få välja att anställa någon annan, som kan göra hela jobbet, istället.
  • Neige Obskyr
    Mrs VW skrev 2014-09-29 20:34:35 följande:

    [quodet 74080873][quote-nick]Neige Obskyr skrev 2014-09-29 20:23:27 följande:[/quote-nick]Rent statistiskt så låter det verkligen som att de överdrivet. Eller att de jobbat på mottagningar som varit inriktade på aborter.

    Och att det är brist på barnmorskor handlar väl mer om att landstingen inte vill anställa alternativt att det är för få platser på utbildningarna? Det finns alltid människor som inte trivs med det arbete de utildats sig till och väljer att jobba med något annat istället. Efter vad jag hört är stress en mycket större anledning till att folk slutar som barnmorskor än att det ingår i arbetsuppgifterna att dela ut abortpiller.[/quote]

    Är det något jag faktiskt vet så är det att det inte finns barnmorskor att anställa.

    Jag tror faktiskt att en enda abort med ett levande foster som ska dö räcker för att vilja byta arbete för några. Stör det dig att jag inte vet exakt antal aborter mina kollegor varit med om? Jag frågade inte om statestik. Vi fikade och jag frågade vad de gjorde innan, enkelt.


    Det som störde mg, och som jag ifrågasatte, var att du påstod att merparten av barnmorskornas arbete bestod av aborter.

    Jag tror också att en enda abort med ett levande foster kan traumatiskt och få en person att vilja byta job. Men de aborterna hör till extrema undantag och är väldigt få. Så är det brist på barnmorskor handlar det snarare om låg lön och få utbildningsplatser.

    Och man kan vara med om saker som man upplever som så traumatiska att man slutar i andra yrken med. Det är inte lätt att se ett barn dö i cancer eller att byta bajsblöjor på senila gamlingar som slåss heller.
  • Neige Obskyr
    IsaStardust skrev 2014-09-29 20:40:55 följande:
    ingen kommer förlora rätten till sin kropp pga att man sänker gränsen till en icke-absurd nivå. ingen vill ta bort aborträtten.
    och jag tycker att ska man vara emot kvinnoförtryck ska man vara emot kvinnoförtryck i alla former, annars är man en hycklare.
    Fast det är ju exakt det man gör. Sänker man abortgränsen så sager man ju till kvinnan att hon inte längre har rätt att välja om hon vill vara gravid eller ej under de veckor man tar bort. Då tar man bort rätten hennes rätt till sin egen kropp under de veckorna.

    Och jag tycker verkligen att du hycklar.

    Var det någon mer obotlig sjukdom, utöver infertilitet, du ville ge mig? Nu när vi ändå pratar.
  • Neige Obskyr
    modsey skrev 2014-10-01 08:51:28 följande:

    Klart det hade fungerat. Jag har jobbat i vården i x antal år och sett att det kan fungera. Du som patient märker inte ens av att det finns någon som är av den här tron


    Men det borde väl ändå vara upp till arbetsgivaren att göra bedömningen om man kan upprätthålla en verksamhet där patienterna inte påverkas negativt trots att man anställer personal som inte utför alla uppgifter? Förslaget från KD är ju att landstinget inte ska kunna neka anställning till någon baserat på att de inte vill medverka vid aborter. Tvingas man då anställa ett flertal personer som barnmorskan som var abortmotståndare i Jönköping, som inte bara inte ville medverka vid sena aborter, utan även vid tidiga aborter, inte ville skriva ut dagen-efter-piller, ge råd kring abort eller om sk aborterade preventivmedel (ex spiral), så kan man mycket väl få problem med att kunna upprätthålla kvalitén i verksamheten.
Svar på tråden Ska personal i sjukvården ha rätt att vägra utföra aborter?