• Amanda84

    Vid vilken ålder började era barn använda gåstol?

    Min son är 10 veckor gammal och började i förrgår att ta sig fram på golvet genom att ta spjärn med fötterna mot golvet och hasa hela kroppen bakåt. Igår provade jag att lägga en handduk under huvudet på honom och då hasade han runt på det här viset i nästan fyrtio minuter. Han fick verkligen upp farten och nu vågar jag inte lämna honom ensam på golvet ens för några minuter eftersom han tar sig fram så pass fort att han skulle kunna slå i huvudet i väggarna om jag inte ser vad han gör.

    Uppenbarligen tyckte han att det var väldigt roligt att hasa runt, eftersom han log nästan hela tiden, samtidigt som han for runt. Eftersom han är stadig i nacken så är nu min fundering att köpa en gåstol. Men jag vet inte om det kanske är för tidigt?

    - Hur lång bör barnet vara för att nå ner till golvet när det sitter i gåstolen?

    - Kan barnet sitta i gåstolen en kort stund även om det inte har lärt sig att sitta?

    - När började ni använda gåstol och hur länge hade ert barn då hasat runt på golvet?

  • Svar på tråden Vid vilken ålder började era barn använda gåstol?
  • Amanda84
    Lena skrev 2014-09-29 13:06:13 följande:

    Varför inte låta hasandet vara träning på krypande så länge han är nöjd?


    Givetvis skall han fortsätta få hasa runt på golvet. Jag tänkte mest att gåstolen kunde vara ett komplement till detta och dessutom kanske göra så att man exempelvis kan laga mat utan att behöva lyfta bort en unge som håller på att slå huvudet i köksväggen var tredje minut. Kör han med gåstolen rakt in i väggen, så lär ju den skydda honom i alla fall...
  • Amanda84
    Lena skrev 2014-09-29 13:22:36 följande:
    Det är ingen fara om han slår huvudet i väggen i sin egen hastighet. Ta bort handduken om du vill få längre hastighet.
    Alltså, nu är det inte just det här jag vill ha till diskussion i den här tråden, utan jag undrar bara om hur tidigt man kan använda gåstol. Kanske är han inte alls mogen för det rent mentalt?

    Jag kan inte lämna ungen på golvet ens för en liten stund, eftersom han kravlar iväg med fötterna och får med sig lekfilten eller glider utanför och sedan tar sig fram utan den. Givetvis lägger jag inte en handduk under huvudet varenda gång jag lägger honom på golvet, utan bara när jag har uppsikt eftersom han uppenbarligen tycker att det är väldigt roligt när det går lite fortare. Han är för liten för att ha någon självbevarelsedrift över huvud taget och det går fort även om han bara ligger rakt ner på golvet. Och jo, man kan göra sig rejält illa, även om man slår huvudet i väggen i egen hastighet, om man ligger med böjda ben och skjuter ifrån. Dessutom bor vi inte i ett palats så det är inte många minuter som krävs för att han skall kunna ta sig tvärs över köket.
  • Amanda84
    sextiotalist skrev 2014-09-29 13:41:13 följande:

    Samma här, 10 veckor är alldelse för tidigt, varken rygg eller stadighet i nacken är redo för det som gäller för gåstol.
    Gåstol, rätta mig om jag har fel, är väl något som används ganska snart innan barnet är redo för att gå, dvs fysiskt.
    Jag känner igen utvecklingen, det var ungefär samma utveckling för mitt barn (någon månad senare)
    Så när mitt barn började gå själv, det var då andra började med gåstol

    För övrigt detta med spjärnar med benen är en reflex som sedan växer bort, troligen ganska snart för din bebis (kring två månaders ålder brukar det växa bort)
    Okej, då vet jag och ser till att vänta lite. Jag har sett flera bebisar som använder gåstol kortare stunder när de är ca 4 månader så min uppfattning är att den inte enbart används strax innan barnet lär sig att gå, men det är säkert som du säger att ryggen inte är redo för gåstol redan nu.

    Vad gäller att han spjärnar med benen så måste det vara en reflex som tillkommit nu i så fall eftersom det är först nu som han sätter ner fötterna i golvet och skjuter ifrån på det här viset. Han gör det med sådan kraft att hela kroppen går upp i "brygga", oavsett underlag, och det har han absolut inte gjort förut.
  • Amanda84
    mammalovis skrev 2014-09-29 16:10:43 följande:

    Spelar det någon roll om du lägger barnet på rygg eller mage? Kravlar han iväg oavsett?

    Vid 4 månader började vi sätta barnet uppallrad i vanlig matstol kortare stunder, inte ens 5 minuter. Gåstol började användas när barnet kunde stå och nå ner med fötterna. Med första vid 7 månader, med andra vid 5 månader.

    Dessförinnan använde vi såklart en babysitter där det går spänna fast dem alternativt babyskyddet skulle jag säga om en sån liten om de är på väg att klättra ur babysittern.

    Båda ställde sig själva upp på knä resp fötter på 8-månadersdagen. Vid 3 månader snurrade barnet runt som en visare ett klockvarv och vände från rygg till mage första gången. Den äldsta tryckte ifrån med fötterna redan på bb och försökte titta över axeln, så båda barnen har varit ovanligt starka i nacken, men inte har vi satt dem sittandes överdrivet tidigt för det med tanke på ryggen. Ett annat alternativ är ju att pallra upp dem lätt sittandes mot en amningskudde med kuddar/filtar runt om och lite leksaker att sysselsätta sig med eller liggandes på golvet med grejer runt om.


    Han kravlar inte iväg om han ligger på mage, men även då tar han spjärn och skjuter iväg sig genom att trycka med tårna i golvet. Han drar sig inte framåt med armarna men har han långärmad tröja på sig så far han iväg framåt då med, eftersom han liksom glider på tröjärmarna då. Har han kortärmad tröja, så "fastnar" liksom armarna i golvet, eftersom han inte lyfter dem från underlaget. Snurra som en visare på golvet, har han gjort ett tag, kanske ett par veckor. Han vänder sig från mage till rygg, men inte tvärt om. Sedan någon vecka tillbaka måste jag även ha honom fastspänd i vagnen eftersom han hela tiden trycker ifrån med benen och far upp i brygga.
  • Amanda84
    mammalovis skrev 2014-09-29 16:45:12 följande:

    Ta in vagnen och spänna fast honom där är ju också ett alternativ.

    Eller också får du lägga honom längst bort i köket på mage, förhoppningsvis har han då 2-3 meter att jobba på, så det tar några minuter. I värsta fall får du vända på honom åt ett annat håll och lägga någon intressant leksak framför som han fastnar vid. En spegel kan farsinera länge.


    Tack för tipsen! Jag skall faktiskt prova med vagnen. Han brukar visserligen skrika när han måste ligga i den och den står still, men det går kanske att hänga upp en mobil eller något annat ovanför honom så att han blir distraherad ett tag.

    Det är jätteroligt att se honom ta sig fram så där på golvet, men ärligt talat så är han inte mogen för det, eftersom han far in i väggar eller saker hela tiden om man så vänder bort blicken för ett ögonblick.
  • Amanda84
    Mellanmjölkens land skrev 2014-10-05 13:18:54 följande:

    Vår äldsta förflyttade sig nog så medvetet i den åldern (drog sig fram på filt) så det är inte omöjligt. Tror hon började strax efter 2 mån. Yngsta dröjde det ytterligare ett par veckor med men jag har för mig att det var innan 3 mån.


    Kul att höra någon som har varit med om samma sak med sina barn. Jag tror mindre och mindre på att det är en reflex eftersom det, precis som du säger, verkar vara medvetet. Han fick nämligen på sig ett par alldeles förstora byxor igår och då gick det inte alls att hasa runt så där, så han blev riktigt frustrerad och arg när fötterna gled in i byxbenen och han inte lyckades trycka hälarna i golvet.

    Oavsett vilket så får han vänta med gåstol ytterligare ett tag eller så struntar vi i den helt och hållet eftersom han uppenbarligen inte har några problem att ta sig dit han vill i alla fall.
Svar på tråden Vid vilken ålder började era barn använda gåstol?