• Sthlm mamma

Trött på barnkalaspresenter!

Någon mer som är trött på högen av presenter som blir efter barnkalas? Ofta har man redan 20 målarböcker etc. Försöker vara medveten och vill inte ha plastleksaker som inte är vettiga, men på kalasen kommer de. Tips hur man slipper?

• Svar på tråden Trött på barnkalaspresenter!
  • Sthlm mamma
    Lattjo skrev 2014-10-01 16:37:34 följande:

Jag måste ärligt säga att jag inte kommit på så himla många bra grejer som kostar runt 50-lappen. På ett kalas fick hon ge ite klistermärken och tatueringar. Jag har väl dålig fantasi helt enkelt. Jag brukar handla för en hundring och då går det att fixa bättre grejer men att knappt ha några pengar att handla för gör inte saken lättare.

Okej, hon ville ha tips. Men jag kände att jag ville belysa att det inte är så himla enkelt alla gånger. Jag tyckte det var hemskt pinsamt att bara ge en målarbok. Inte för att det bara var en målarbok och något billigt utan just för att det var en målarbok. Jag förstår att folk har flera såna hemma och troligen inte behöver en till. Men att gå runt i flera butiker och inte hitta ett skit för dom få kronor man har att avvara är heller inte så jäkla kul kan jag lova. Jag har aldrig haft det dåligt med pengar förut, det här var första gången som jag var på den sidan och det var skitjobbigt. Jag vill också köpa bra saker men det är inte alltid så enkelt.

Men för att komma med något så tycker jag att TS ska skriva så som du skrev i ditt svar. Då låter det inte som att man "tigger" fina saker men man säger ändå vad man inte vill ha på ett fint sätt. :)

Jag är inte otacksam, kanske för att jag själv har det tunt med pengar känns det slösigt att det köps för massa pengar på saker som sedan bara ligger etc. Hoppas det blir bättre för dig ekonomiskt! Stå rak!
  • Sthlm mamma
    LillaNovaK skrev 2014-10-01 22:21:59 följande:

Biobesök tillsammans med den som ger tycker jag är kanon! Det har min dotter fått ge ett par gånger!

Toppen bra! Upplevelser är super. Egentligen behöver det ju inte vara så dyrt som bio heller, kanske hänga med och grilla en korv el vad vet jag! Fika på lokala kondiset? Mer tips?
  • Nyfiken gul

att gå in i andra butiker än dom man brukar gå in kan vara en bra grej. 

Även en 7-åring kan uppskatta andra presenter än leksaker tänker jag. 

Två små fina prydnadstroll för 25 kr från nån inredningsbutik kan vara roligt, nyttoprylar kostar ibland inte mer än den obligatoriska ritboken så pennburk, pennskrin, en liten spegel, ett fint glas osv kan vara riktigt bra presenter. 

Alexander -98- Isaac -00- Victor -08-
  • Duckan

Jag håller med. Pysselsaker, målarböcker etc som dessvärre inte kommer till användning hemma hos oss har vi fått i överflöd. Det är trist att behöva slänga grejerna, men när de legat och samlat damm tillräckligt länge så blir det så ändå hos oss.
    Helst skulle jag skriva presenter undanbedes, men då blir ju dottern besviken.

• stjärna77

Intressant att ha synpunkter på vilka presenter ens barn får vid barnkalas. Skriv en lita på vilka presenter du tycker är ok kanske och skicks med inbjudan?

• scanmia

Varianter jag har stött på:

-presenter undanbedes
    -ge inga presenter, men gärna ett bidrag till ett välgörande ändamål som födelsedagsbarnet har valt
    -bokutbyte: ta med en favoritbok och alla barnen byter böcker med varandra och får ta med en annan bok hem igen.
    -de har bett om bidrag till större present

• Frontline
    chrissepisse skrev 2014-10-01 17:47:02 följande:
    I min mellansons klass brukar vi lägga ihop och köpa en gemensam present. Det tycker jag är en bra idé då det ofta blir en lite rejälare present, t ex en legokartong. En annan idé som jag vet att vissa klasser har och som har varit på förslag är att komma överens om att alla ger en guldtia till födelsedagsbarnet som sedan själv får gå och köpa en present.
    Jösses en hel guldtia från varje barn det är ju larvigt.....

Livet är underbart när underlivet är bart :)
  • Sebastian72

Jösses. Vad ni komplicerar. Min dotter (åtta år) vet precis vad kompisarna gillar. Hon föreslår oftast ganska medvetet och sunt. Ibland säger jag nej och vi hittar annat. Tror det mest handlar om tidsbrist. Sistasekundenpresenter. Köp present veckan då inbjudan kommer och allt går lekandes lätt. 

• chrissepisse
    Frontline skrev 2014-10-03 02:21:51 följande:
    Jösses en hel guldtia från varje barn det är ju larvigt.....

Det kan man kanske tycka. Vi har det inte så, men jag vet klasser som har det så och där alla är nöjda.
Svar på tråden Trött på barnkalaspresenter!