• carro line

Är Fria Tider en rasist-tidning?

Jag undrar hur många som tycker att Fria Tider är en rasist-tidning eller hatsajt? Jag har hört många som säger det och jag har alltid trott det fast jag aldrig har läst den. Tills någon länkade en artikel som jag läste och sedan har jag läst mer och mer. Nu läser jag på sidan flera gånger i veckan, mest för att man slipper en massa reklam och de har väldigt mycket intressanta nyheter.

Vad tycker ni andra?

Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Är Fria Tider en rasist-tidning?
  • carro line
    Anonym (Jag) skrev 2014-10-05 17:05:55 följande:
    De gå ut med brott där de med icke-svensk etnicitet är gärningsmän... Det ger ingen nyanserad bild av hur verkligheten ser ut. Även etniska svenskar begår brott, i liknande omfattning som de som inte är etniska svenskar. Detta visas inte i Fria Tider.
    Ne! Jag har läst flera artiklar även där det varit svenska gärningsmän, med bild dessutom. Så det vet jag att det inte är sant!

Sedan kanske det inte är sant att etniska svenskar begår brott i liknande omfattning som invandrare? Det verkar ju inte vara så om man ser till de grova brotten som våldtäkt och mord mm. Och det kan ju inte Fria Tider hjälpa, om det nu inte är så som så många påstår.

Men intressant att höra ditt perspektiv, även om det inte var så nytt. Det är väl ungefär de anklagelser jag hade hört innan och som jag trodde på väldigt länge.
  • tobbe01
    Anonym (Jag) skrev 2014-10-05 17:05:55 följande:
    De gå ut med brott där de med icke-svensk etnicitet är gärningsmän... Det ger ingen nyanserad bild av hur verkligheten ser ut. Även etniska svenskar begår brott, i liknande omfattning som de som inte är etniska svenskar. Detta visas inte i Fria Tider.
    .......men hur ser det ut i kvällsblaskorna? Är det inte rätt bra att få se båda sidorna av myntet?
  • Anonym (Jag)
    tobbe01 skrev 2014-10-05 17:16:23 följande:
    .......men hur ser det ut i kvällsblaskorna? Är det inte rätt bra att få se båda sidorna av myntet?
    Jag gillar inte expressen eller aftonbladet heller. Varför skulle jag göra det? 
  • tobbe01
    Anonym (Jag) skrev 2014-10-05 17:22:32 följande:
    ...........nej det behöver du självklart inte.
  • carro line
    Anonym (Jag) skrev 2014-10-05 17:22:32 följande:
    Fast frågan jag ställer mig är om Fria Tider är rasister eller inte och varför de skulle vara det i sådana fall.

Man kan väl inte klassas som rasist bara för att man uppmärksammar invandrare som begår brott? Ska man tysta ned det för att slippa rasiststämpeln? Det är frågan.

Jag tycker personligen att det är bra att det lyfts upp och avslöjas så alla får bilda sig en egen uppfattning.
  • Anonym (Jag)
    carro line skrev 2014-10-05 17:34:27 följande:
    Fast frågan jag ställer mig är om Fria Tider är rasister eller inte och varför de skulle vara det i sådana fall.

Man kan väl inte klassas som rasist bara för att man uppmärksammar invandrare som begår brott? Ska man tysta ned det för att slippa rasiststämpeln? Det är frågan.

Jag tycker personligen att det är bra att det lyfts upp och avslöjas så alla får bilda sig en egen uppfattning.
    "Vanlig" media (jag pratar inte om kvällstidningar, utan oberoende media) tar upp både när etniska svenskar och icke-etniskt svenska begår brott. Fria tider tar endast upp icke-etniskt svenska som begår brott.

Det är en extremt stor skillnad.  (Till Fria Tiders nackdel, om du inte förstod det).
  • CaraMelli12
    Anonym (Jag) skrev 2014-10-05 16:43:31 följande:

Helt klart rasistisk. Det står mestadels främlingsfientliga saker i den. 

Du vet att det är två skilda saker va?
  • tobbe01
    CaraMelli12 skrev 2014-10-05 17:58:21 följande:
    Du vet att det är två skilda saker va?
    Känns som om du "sparkar i båset" och vill berätta skillnaden! varsågod.
  • carro line
    CaraMelli12 skrev 2014-10-05 17:57:10 följande:
    Det är snarare så att ca 60% av brotten begås av invandrare.
    Ja, men alla brott skrivs det ju inte om? Det kan ju t.ex vara så att invandrare oftare begår mer uppseendeväckande brott som mord, våldtäkter och rån. Och då är det inte konstigt om det skrivs mer om dem än om svenskar som kanske skattefifflar eller kör mot rött eller vad vi nu gör.

Jag ser att de flesta röstar för att Fria Tider är rasister och det kanske de är. Men då borde man kunna ha något mer konkret att komma med tycker jag. Nu verkar det mest handla om att folk tycker det är obehagligt med en tidning som är lite mer "rakt på", skriver svart på vitt och inte lindar in saker.
Svar på tråden Är Fria Tider en rasist-tidning?