• Anonym (ledsen mamma)

mina barn är inte välkommen

hej allihopa,

Jag är lite ledsen, idag fick vi en inbjudan för döp.
    Barnet som ska döpas är en dotter till min mans bror.
    Min man och jag har varit gift i nästan 3 år nu och jag har några barn sen innan.
    Mina barn är inte välkommen på döpet, men min mans systers barn får komma. Samt massa andra barn. Mina barn är snälla lugna tjejer.
    Vist förstår jag att de bestämmer själv, men ändå känns det inte så kul, det känns som mina barn är inte accepterat. De kallar min man för pappa, deras biologiska pappa lever inte längre och de kommer jättebra överens.
    Är jag barnslig ? för några år sedan var det samma sak, då blev deras äldsta son döpt och var inte barnen välkommen heller. Men då trodde jag att det var ett döp utan andra barn överhuvudtaget. Jag var jätte ledsen då när jag upptäckte att det fanns massa andra barn och mina fick stanna hemma.

Är detta normalt ? eller är jag överkänslig ?

• Svar på tråden mina barn är inte välkommen
  • Anonym (B)
    MeJustMe skrev 2014-10-07 07:11:40 följande:

Fast.. att barnens namn inte står på kuvertet?

Jag skulle bli mer förvånad om vi fick ett brev med allas namn på faktiskt..

Så när jag fått en inbjudan med bara mitt namn på kuvertet så borde jag anta att min sambo inte är välkommen fast det gäller gemensamma vänner?

Det är så det funkar enligt vett och etikett.

Antingen skriver man alla namn eller Familjen X.

Inga andra är bjudna.

Barn, vänner och egna gäster

Om du inte kan ordna barnvakt, avböj alltid.

Berätta att ni saknar barnvakt eller har en egen gäst.

Detsamma gäller egna gäster, de kan inte tas med och du kan inte fråga. Avböj.

Då ger ni värdparet en chans att säga, "ta med dem" eller "vad synd!"

www.vett-och-etikett.com/vett-och-etikett.asp,%20v%E4nner%20och%20egna%20g%E4ster
  • Cortsu

Verkligen inte okej. Men kolla med dom försäkerhets skull att de inte blivit något missförstånd. Annars tycker jag att ni far och gör något roligare istället för att fara på ett så okristligt dop:)

• Anonym (B)
    MeJustMe skrev 2014-10-07 07:11:40 följande:

Fast.. att barnens namn inte står på kuvertet?

Jag skulle bli mer förvånad om vi fick ett brev med allas namn på faktiskt..

Så när jag fått en inbjudan med bara mitt namn på kuvertet så borde jag anta att min sambo inte är välkommen fast det gäller gemensamma vänner?

Men det är också mot etikettregler att dela par...

www.vett-och-etikett.com/vett-och-etikett.asp
  • faithfully

Jag tycker det är osmidigt av dem om barnen bor med er på heltid och har din nye som primärpappa för att deras egen är död. Hade du haft barnen varannan helg kanske relationerna inte är lika starka till hans släkt.

De har valt att dra linjen där för att antalet gäster inte ska skena iväg. Hade de låtit dina barn komma kanske kanske de hade varit tvunga att acceptera ett gäng till som "ligger på gränsen".

De är inte blodslig släkt till dina barn. Att de bjudit din mans systers barn är väl inte svårt att förstå om det är kusiner?

Jag skiter i vett och etikett. Man måste få göra som man vill och i grunden är vi bara djur som äter, skiter och förökar oss. Har de ens anknytning till era barn, umgås de?

Trist om ni känner er utstötta och ni alla brukar umgås i ett sammanhang. Kan inte din make ringa och prata med dem?

• Fjärilslarv

det heter inte döp det heter dop, men jag tycker att du ska ringa och fråga det är inte alla som skriver ut alla barnens namn. 

• Anonym (Elin)
    Fjärilslarv skrev 2014-10-07 09:52:45 följande:
    det heter inte döp det heter dop, men jag tycker att du ska ringa och fråga det är inte alla som skriver ut alla barnens namn. 
    Är det inte du som brukar bli sur när folk påpekar att du stavar fel? 
  • Birgitta02

De här människorna kanske inte begriper att även barnens namn skall stå på inbjudan? Eller så ska de inte stå. Men oaktat detta så kan det faktiskt vara så att barnen är välkomna fast det inte står? Tycker du skall fråga dom.

• Anonym (B)
    Anonym (B) skrev 2014-10-07 09:03:39 följande:

Det är så det funkar enligt vett och etikett.

Antingen skriver man alla namn eller Familjen X.

Inga andra är bjudna.

"Barn, vänner och egna gäster

Om du inte kan ordna barnvakt, avböj alltid.

Berätta att ni saknar barnvakt eller har en egen gäst.

Detsamma gäller egna gäster, de kan inte tas med och du kan inte fråga. Avböj.

Då ger ni värdparet en chans att säga, "ta med dem" eller "vad synd!" "

www.vett-och-etikett.com/vett-och-etikett.asp,%20v%E4nner%20och%20egna%20g%E4ster

Blev lite konstig. En del var en citat av en vett och etikett expert.
  • Anonym (Dop)

Min man hade pratat med sin bror direkt om vad det är som gäller. Skulle det visa sig att det verkligen är så att mina barn inte är välkomna, skulle han bli väldigt besviken på sin bror, och garanterat tacka nej till inbjudan.

• Anonym (oj)

Ni är en familj och dina barn borde vara bjudna precis som de andra familjernas barn. Det är det korrekta både moraliskt och etikettmässigt.

Det vettigaste vore såklart att din man kontaktade sin bror. Kanske har det blivit något missförstånd? Kanske inser de inte hur illa vid er ni tar? Lugnt och sansat förklara hur ni känner. Det kan ju vara så att allt kan lösa sig med hjälp av lite rak och ärlig kommunikation.

Om det trots detta skulle visa sig att dina barn inte är välkomna står du inför valet att antingen åka på dopet utan dina barn eller avstå från dopet. Personligen skulle jag avstått och stannat kvar hemma med mina barn och hittat på något roligt med dem istället. Inget dop är så viktigt för mig att jag skulle välja bort dem på det sättet. Men du måste själv känna efter vad som känns rätt för dig.

Måste säga att det känns supermärkligt att de väljer att dela på familjer på det där sättet. Högst osmakligt faktiskt.

Svar på tråden mina barn är inte välkommen