• Anonym (ledsen mamma)

mina barn är inte välkommen

hej allihopa,

Jag är lite ledsen, idag fick vi en inbjudan för döp.
    Barnet som ska döpas är en dotter till min mans bror.
    Min man och jag har varit gift i nästan 3 år nu och jag har några barn sen innan.
    Mina barn är inte välkommen på döpet, men min mans systers barn får komma. Samt massa andra barn. Mina barn är snälla lugna tjejer.
    Vist förstår jag att de bestämmer själv, men ändå känns det inte så kul, det känns som mina barn är inte accepterat. De kallar min man för pappa, deras biologiska pappa lever inte längre och de kommer jättebra överens.
    Är jag barnslig ? för några år sedan var det samma sak, då blev deras äldsta son döpt och var inte barnen välkommen heller. Men då trodde jag att det var ett döp utan andra barn överhuvudtaget. Jag var jätte ledsen då när jag upptäckte att det fanns massa andra barn och mina fick stanna hemma.

Är detta normalt ? eller är jag överkänslig ?

• Svar på tråden mina barn är inte välkommen
  • Anonym (ledsen mamma)

Hej igen !

Nu har dena situation uppstått redan en gång tidigare när deras äldsta blev dopt. Vi kollade med de", nej ingen barn sa de " Efteråt, när det visade sig att det var många barn på plats, frågade jag bara varför inte våra var välkommen, sen fick vi som svar att det var de som bestämde och att vi inte behövde göra problem, vilket vi inte ens gjorde.

Så vi behöver inte ens kolla upp med de eller fråga, det är tydligt. .

Det gör mig ledsen. Men vi ska inte åka i alla fall.

Tack för svaren snälla ni !

• Anonym (B)
    Anonym (ledsen mamma) skrev 2014-10-07 15:34:08 följande:

Hej igen !

Nu har dena situation uppstått redan en gång tidigare när deras äldsta blev dopt. Vi kollade med de", nej ingen barn sa de " Efteråt, när det visade sig att det var många barn på plats, frågade jag bara varför inte våra var välkommen, sen fick vi som svar att det var de som bestämde och att vi inte behövde göra problem, vilket vi inte ens gjorde.

Vilka otrevliga folk.

Vad bra att ni inte går.
  • Voodoodoll

Hade det varit ett dop helt utan barn hade jag tyckt att det var helt ok. Var däremot andra barn men inte mina bjudna hade jag aldrig fått för mig att gå på dopet utan tackat nej på direkten och även sagt anledningen. Vilka ohövliga människor!

• Vinterankan

Vad bra att din man är med dig på detta. Som många andra skrivit så hade det varit skillnad om det var barn som var hos er varannan helg och kanske inte så mycket med i den sidan av släkten. Men när de bor hos er på heltid och inte ens har någon annan pappa så känns det faktiskt rätt ruttet gjort.

Har ni fått någon reaktion på att ni inte kommer?

• MeJustMe
    Anonym (B) skrev 2014-10-07 09:03:39 följande:

Det är så det funkar enligt vett och etikett.

Antingen skriver man alla namn eller Familjen X.

Inga andra är bjudna.

Barn, vänner och egna gäster

Om du inte kan ordna barnvakt, avböj alltid.

Berätta att ni saknar barnvakt eller har en egen gäst.

Detsamma gäller egna gäster, de kan inte tas med och du kan inte fråga. Avböj.

Då ger ni värdparet en chans att säga, "ta med dem" eller "vad synd!"

www.vett-och-etikett.com/vett-och-etikett.asp,%20v%E4nner%20och%20egna%20g%E4ster

Jag tycker såklart att det beror på vem som skickat inbjudan också.. skulle min bästa vän skicka en inbjudan till tex bröllop o bara mitt namn står så vet jag att det är avsett för övriga i min familj också..
  • Anonym (B)
    MeJustMe skrev 2014-10-08 14:37:33 följande:

Jag tycker såklart att det beror på vem som skickat inbjudan också.. skulle min bästa vän skicka en inbjudan till tex bröllop o bara mitt namn står så vet jag att det är avsett för övriga i min familj också..

Visst olika människor kan göra på olika sätt.

Alla är inte så intresserade av etikettregler.

Det funkar också så länge msn känner varandra och vet vad som gäller.
  • WinterDawn
    Anonym (ledsen mamma) skrev 2014-10-07 15:34:08 följande:

Hej igen !

Hur länge sedan var det deras äldsta barn blev döpt? Kanske de inte såg dina barn som en del i familjen , om du och barnen kanske var nya i familjen?

Så jag tycker att din man ska ringa och fråga.
  • Centurione

Fast dina barn sedan förr är ju inte släkt med varken dopbarnet eller någon av dess föräldrar. Om de inte har råd eller utrymme att bjuda alla de skulle VILJA bjuda, så förstår jag att det är dessa barn som stryks från gästlistan. Sorry. (Även om jag också tycker att det bästa skulle vara om alla som förväntar sig att få komma på en fest, även FÅR komma. Så man inte gör någon ledsen i onödan.)

För övrigt: blir dessa dina barn från förr aldrig bjudna på tillställningar i sin biologiske fars släkt..? I så fall borde det ju jämna ut sig i längden.

• YokohamaNr2

Klart ni ändå ska fråga iom att de då måste förklara sig och då kan din man ta en diskutssion, om ni bara tackar nej utan att ge förklaring kommer det bara tillbaka på er!

Din man får helt enkelt spela lite dum, ringa brorsan och fråga om inbjudan gäller alla? om inte så får han fråga varför andra barn men inte hans får komma?

• Fånga dagen

Man slutar aldrig förvånas! Andra barn är alltså bjudna på detta dop, men inte dina. Innebär detta att om ni haft ett gemensamt barn så hade det barnet varit välkommen, och dina barn som ingår i er familj hade fått stanna hemma?

Hur ser er relation med den här brodern och hans familj ut för övrigt? Har ni fått nån förklaring till varför dina barn är uteslutna?

Svar på tråden mina barn är inte välkommen