EnAnonumius skrev 2014-10-09 13:06:10 följande:
mammatill3underbara skrev 2014-10-09 08:47:56 följande:
Men seriöst! Om du hade blivit våldtagen och blivit gravid hade du då velat uppfostra ett barn som du fått enbart för att du blivit utsatt för ett brott?
Att ständigt bli påmind av vad som hände, att aldrig kunna gå vidare... Att behöva leva med smärtan hela sitt liv att det barn man har blev till när man blev våldtagen av en man som man aldrig kommer träffa igen! Hur tror du att du hade mått då?
Ja man har olika åsikter. Och har man sina åsikter och presentera dem på ett diskussionsforum så får man vara beredd med att kunna förklara dem om de blir ifrågasatta.
Om du inte är beredd på att få dina åsikter prövade, så kunde du valt ett konsensus forum i stället.
Du sitter och skriver
b.la "Man dödar inte ett liv" och är då emot abort, men inte vid våldtäkt
På vilket sätt är fostret mer skyddsvärd i alla andra sammanhang, utom vid just våldtäkt?
På vilket sätt skulle en våldtagen kvinna ha mer rätt att döda ett foster, än en kvinna som inte blivit våldtagen men oönskad gravid (trots skydd)?
För du kan aldrig garantera ÅT en annan kvinnas vägnar, som blivit gravid via våldtäkt behöver bli en sämre förälder och inte kan gå vidare efter våldtäkten, fast hon blev gravid och föder barnet.
Du kan ju aldrig utgå ÅT en främmande kvinnas vägnar, över att hon skulle ständigt bli påmind om våldtäkten och inte kunna gå vidare fast hon föder barnet.
För fostret i sig kan ju knappast veta hur det blev till heller.
Ändå anser du att ett foster vid just våldtäkt är mindre värd, än i andra sammanhang och försöker då rättfärdiga detta med kvinnans "känslor".
Ja en våldtäkt är fruktansvärd, dock så anser ju jag inte att en våldtagen kvinnas känslor är mer värd än en kvinna som lever i en hopplös situation där hon är emotionellt förtryckt av son familj (eller pojkvän/flickvän) och kankse är till och med misshandlad fysiskt och anser att det är inte värt attsätta ett barn till världen för att hon själv är emotionellt trasig.
För mig är inte heller en kvinnas våldtagna känslor mer värd än, den unga kvinnan som känner att hon inte är mogen att bli mamma ännu och känner att hon inte skulle bli en bra mor i "detta skedde av livet" fast hon är en fin stark tjej som har stor respekt för sig själv och omgivningen älskar och respektera henne.
Så seriöst var det ja..
Jag fattar inte hur man kan sitta och rangordna så som du gör, baserat på just "känslor". Hade du diskuterat ENBART ur perspektivet "med risk för dödsfall av mamman", så hade du ialf låtit mer rationell i ditt tankesätt. För kvinnor kan tänka rationellt de med.
(Jo jag är kvinna själv tackar som frågar)
säger inte att jag håller med om det, men kan lite förstå logiken.
har man sex och inte vill ha barn så skyddar man sig ( borde göra det i alla fall) medans en kvinna som blir våldtagen inte har valt att ha sex och då inte har haft samma möjlighet att skydda sig mot en oönskad graviditet.