Mamma är tydligen dummast i hela världen och det är dessutom femåringen som bestämmer över alla...
Har en dotter på snart sex år. Senaste månaderna så har humöret blivit klart instabilare och så fort något går henne emot så är vi dummast i hela världen. Du är jättedum eller äcklig osv säger hon till mig, pappan och lillebror. Så sätter hon upp näsan i vädret och säger med sjukt kaxig röst att hon bestämmer över alla osv.
När jag säger åt henne att göra en viss grej, tex att de inte får vara och skrika och springleka i vardagsrummet och de får gå dit upp och leka, så får jag bara till svar av dottern att "nej, jag bestämmer att vi ska vara här och du får gå ditupp". Det här sägs väldigt bestämt och trotsigt.
Hur bemöter man sånt här på bästa sätt? Hur driver man igenom saker man anser att man som vuxen får bestämma över när de blivit för stora för att bildligt eller bokstavligt lyftas iväg?
Och ska man ta en fajt om hur man uttrycker sig till andra eller är det något som lägger sig så småningom?