• lillaponnyn

friskrivningsklasul

Fastigheten överlåtes i det skick den är på köpekontraktsdagen om inte annat överenskommits.

Köparen har beretts möjlighet att undersöka fastigheten.
    Köparen godtar fastighetens skick och avstår härmed med binande verkan från alla anspråk mot säljaren på grund av fel eller brister i fastigheten.

Så står det i kontraktet.

Kan köparen sen komma med att kanske hittat något dolt fel eller fel och sen säga att vi inte har sagt något? 

Vi sålde dödsboet efter min far med denna klasul 

köparen har inte heller besiktat huset.

Vad händer om köparen hittar något och säger att det har ni inte berättat? sak som vi kanske inte ens visste om?

• Svar på tråden friskrivningsklasul
  • nozpa

Köparen har undersökningsplikt. Att dom avstår från besiktning är ju lite riskabelt om dom själva inte är väldigt kunniga.

Nu vet jag inte exakt hur det är idag, men när vi köpte vårat hus så hade vi inte kunnat häva köpet om det var ett fel som vi skulle kunna ha upptäckt. Alltså inte ett dolt fel.

Däremot måste man ju uppge korrekt info vad gäller vissa saker. Upptäcks det att det varit rena lögner så åker ni förmodligen på det.

Men ja, undersökningsplikten är väldigt stor. Har ni tecknat en dold fel försäkring?

Visste ni inte så visste ni inte. Men säger ni att spisen fungerar och den sedan inte fungerar på inflyttningsdatumet så faller det på er.  

• lillaponnyn
    detta är ju det svåra detta är ju ett dödsbo och där vet man ju inte alltid allt

vad händer om köparen upptäcker saker som vi inte visste om?

• lillaponnyn

nä ingen en dold fel försäkring?

vad är det? det sa ingen till mig om
    vi är tre dödsbolägare

kommer då alla tre dösbolägare bli skyldiga eller bara en?
    alla har ju skrivit på kontraktet

• lillaponnyn

nä ingen en dold fel försäkring?

vad är det? det sa ingen till mig om
    vi är tre dödsbolägare

kommer då alla tre dösbolägare bli skyldiga eller bara en?
    alla har ju skrivit på kontraktet

• lillaponnyn

felet är att vi redan har sålt huset och att det nu är överget
    känner mig helt blåst

• Kjell2
    lillaponnyn skrev 2014-10-10 17:10:08 följande:

felet är att vi redan har sålt huset och att det nu är överget
    känner mig helt blåst

Prata med mäklaren!
  • lillaponnyn

ja du lite sent försökt ringa men jag tror han har gått hem för dagen

• lillaponnyn

tack gode gud fick tag i mäklaren och han sa att friskrivningsklasulen täckte dolda fel med mera

och var bättre än dolda felförsäkring specillet nu när ni också sålt ett dödsbo

tack gode gud

• lillaponnyn

tack gode gud fick tag i mäklaren och han sa att friskrivningsklasulen täckte dolda fel med mera

och var bättre än dolda felförsäkring specillet nu när ni också sålt ett dödsbo

tack gode gud

Svar på tråden friskrivningsklasul