• FrokenF89

Hon sa att han borde testas för Downs Syndrom!

Jag har en son på drygt två månader. En kompis var med när jag bytte om på honom här om dagen och då sa hon att jag borde testa honom för Downs Syndrom för han har dubbelhaka och mycket hud runt huvudet. Han sticker även ut tungan ibland även fast han inte är hungrig. Dessa två kombinationer kan mycket väl vara Downs syndrom tyckte hon.

Jag har inte reflekterat något särskilt över varken hans tunga eller att han har mycket hud runt huvudet, men jag blir ju Naturligvis orolig när hon säger så. Är lite allmänt hypokondrisk så slutar inte heller oroa mig för saker när det väl satt igång en Tanke.. Har min bebis onormalt mycket hud? Sticker inte två månaders bebisar ut tungan emellanåt?

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2014-10-10 19:10
    Naturligvis kom inte bilden med heller.
    cdn3.cdnme.se/4432274/6-3/img_20141010_184451_543812c82a6b2216cb69d9d4_thumb.jpg

• Svar på tråden Hon sa att han borde testas för Downs Syndrom!
  • FrokenF89

Ja, det kan hända. Tråkigt om hon hanterar sin avundsjuka på det viset dock.

Vet inte exakt hur gamla barn hon arbetat med men jag tror inte att min lille har downs iallafall. Han saknar ju typ alla kriterier som finns, inklusive de som det står att 89-90% har.. Så jag ska försöka släppa tanken på detta även om det är svårt när man redan är superorolig för allt....

• The past is now

Men fy vilken "vän" du har! Hon verkar ju inte vara klok faktiskt. De på både bb och bvc hade för länge sedan sett något avvikande i så fall. Nej du TS njut nu av din fina gosse!

Lycka till i framtiden.

• Anonym (Ba)

Min son hade också jätte mycket hud runt nacken och typ 3 dubbel hakor.
    Han hade också sådär vecklat hud på bak huvudet så som hundvalpar har. Glad

Han har inte down.

• Anonym (Puckat)

Det borde personalen på förlossningen redan har setts när din son föddes. Likaväl sköterskan på Bvc. Vissa barn äter mer än andra och det är inte fel så länge vikt/längd kurvan är okej

Nästa gång hon säger så svara något liknande: nej det har han inte, börjar bli en aning tjatigt att du ställer samma fråga väldigt ofta. Om han nu ex hade DS så är det en väldigt stor omställning som förälder att kunna ta in det, och är det någon som ska yttra sig om en sådan sak är det en läkare som kan sin sak.

• MrsFreud

Din lilla kille ser helt normal ut, och han har knappast downs syndrom. En bebis med downs är ganska tydligt, och eftersom att han är två månader nu så kan jag lova att fler än din så kallade vän hade reagerat vid det här laget om han hade haft downs. Nä, njut av din lille kille som ser ut att må hur bra som helst!

• Emmis

Lovar att det hade vården uppmärksammat i så fall! För mig ser han ut som vilken frisk bebis som helst. Kräv en ursäkt av din så kallade vän!!!

• Centurione

Nej, det finns inget som tyder på Downs. Valken i nacken har alla barn, och din sons är kanske lite större än vanligt - men fortfarande inget som tyder på Downs eller något "fel" överhuvudtaget. Allt annat ser ut precis som på vilket barn som helst. Dessutom blev han väl undersökt på BB? Och du går på BVC?

Tycker du ska sluta umgås med denna kvinna, faktiskt.

• Jennnifer

men herregud, pojken är jättesöt (inte för att ett barn med DS inte är det). Jag jobbar med ungdomar med DS och ser inga likheter alls:) lycka till med pyret :)

• Snutten6
    FrokenF89 skrev 2014-10-10 19:07:12 följande:

Jag har en son på drygt två månader. En kompis var med när jag bytte om på honom här om dagen och då sa hon att jag borde testa honom för Downs Syndrom för han har dubbelhaka och mycket hud runt huvudet. Han sticker även ut tungan ibland även fast han inte är hungrig. Dessa två kombinationer kan mycket väl vara Downs syndrom tyckte hon.

Jag har inte reflekterat något särskilt över varken hans tunga eller att han har mycket hud runt huvudet, men jag blir ju Naturligvis orolig när hon säger så. Är lite allmänt hypokondrisk så slutar inte heller oroa mig för saker när det väl satt igång en Tanke.. Har min bebis onormalt mycket hud? Sticker inte två månaders bebisar ut tungan emellanåt?

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2014-10-10 19:10
    Naturligvis kom inte bilden med heller.
    cdn3.cdnme.se/4432274/6-3/img_20141010_184451_543812c82a6b2216cb69d9d4_thumb.jpg

Informativ bild.......
Svar på tråden Hon sa att han borde testas för Downs Syndrom!