Liliana skrev 2014-10-12 20:52:10 följande:
Jag måste kommentera detta inlägg därför att jag är ett exempel på att BVC vet faktiskt inte allt.
Med det sagt så betvivlar jag starkt att din bebis har down syndrom. Just downisar har ett väldigt typiskt utseende och när man ställer diagnos som ska majoritet av kriterier stämma för att fastställa en diagnos. Med det sagt vill jag bara påminna folk här inne om att BVC är inte all vetande. Definitivt inte med mänskliga faktorn inräknat. Men bort ser man från det så återstår det faktiskt de faktum där inkompetens, arrogans och prestige är inräknat.
Det förvånar mig att så många har sådan blind tillit till den vård instans som halverade min dotter odds att få ett hyfsat normalt liv.
Jag 20årig frisk kvinna, komplikations fri graviditet, födde en normalstor flicka 7dagar innan Bf.
Komplikations fri förlossning, tiden på BB gick utan problem. Vacker som en fågel i gryningen en varm vår dag. Vi åkte hem och allt gick bra där, hon ammade och gick upp i vikt.
So far so good.
Varför jag ber er att inte lita blint på BVC är för när jag efter ca 4-5 månader hade haft den där känslan som fick mig att inte sova om nätterna, äntligen tog mod till mig och pratade med BVC om mina tankar så var det som att få ett blydoppat baseballträ klubbad rakt i ansiktet.
Jag hennes mamma hade fel. Hon med all erfarenhet i världen sa att hon var inom det normala... I 7 månader slogs jag med BVC och barn o ungdomsmedicin mottagningen för att få träffa en annan läkare som inte tillhörde dom.
Först när min dotter fick ett enligt dom ett Ep anfall blev hon remiterad till Östra sjukhuset.
Där konstaterade man att hade hon fått hjälp när jag först uppmärksammade BVC om min oro hade hennes problem idag, varit hälften så stora.
Idag är min underbara tjej 6år... Hon är 3e gradens äggallergiker, något BVC vägrade testa för i över ett år,hon pratar inte, hon går inte, hon står knappt, hon förstår viss talat språk, hon är gravt utvecklingsstörd och har en muskel skada. Hon använder inte teckenspråk eller bilder för kommunikation.
Jag delar med mig av detta därför att jag vill uppmuntra kritiskt tänkande. Om något känns fel så är det oftast det. Jag menar inte att ifrågasätta allt. Men att känner ni att don gör fel, då har ni rätt att få förståelse kring deras handlingar.
Jag tycker det är bra att du berättar om det här. Jag har också fått bråka med vården, ställa mina egna diagnoser angående allergier mm
Nu är min dotter fullt frisk i övrigt men jag vet hur det är att bli bemött med den där "know it all" attityden som visar sig vara fel. Det är viktigt att vi mammor inte blint litar på läkare och sköterskor som faktiskt inte vet allt och många är inte lika investerade i sitt arbete som dom borde vara. Ibland kan man faktiskt få bättre råd från andra mammor när man delar erfarenheter än vad sjukvården ger.
Stor styrke kram till dig och tack för att du delar med dig och på så sätt hjälper andra mammor i din situation.