• FrokenF89

Hon sa att han borde testas för Downs Syndrom!

Jag har en son på drygt två månader. En kompis var med när jag bytte om på honom här om dagen och då sa hon att jag borde testa honom för Downs Syndrom för han har dubbelhaka och mycket hud runt huvudet. Han sticker även ut tungan ibland även fast han inte är hungrig. Dessa två kombinationer kan mycket väl vara Downs syndrom tyckte hon.

Jag har inte reflekterat något särskilt över varken hans tunga eller att han har mycket hud runt huvudet, men jag blir ju Naturligvis orolig när hon säger så. Är lite allmänt hypokondrisk så slutar inte heller oroa mig för saker när det väl satt igång en Tanke.. Har min bebis onormalt mycket hud? Sticker inte två månaders bebisar ut tungan emellanåt?

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2014-10-10 19:10
    Naturligvis kom inte bilden med heller.
    cdn3.cdnme.se/4432274/6-3/img_20141010_184451_543812c82a6b2216cb69d9d4_thumb.jpg

• Svar på tråden Hon sa att han borde testas för Downs Syndrom!
  • Anonym (Jag kan)

Jag kan se vad jag tror hon fäster sig vid, och det är över ögonen på bilden i profil. Men det är en mycket mycket svag likhet och om ditt barn hade haft downs så hade det märkts redan på bb när han kom ut.

Fråga henne varför hon tror att hon vet bättre än personalen på bb, personalen på BVC osv och att du nu har hört hennes åsikt så nu behöver hon inte nämna det mer.

• Anonym (fy)

Hade inte umgåtts med henne på ett väldigt bra tag. Så himla elakt. Man säger inget sådant åt en nybliven mor.

• molly50
    FrokenF89 skrev 2014-10-10 19:07:12 följande:

Jag har en son på drygt två månader. En kompis var med när jag bytte om på honom här om dagen och då sa hon att jag borde testa honom för Downs Syndrom för han har dubbelhaka och mycket hud runt huvudet. Han sticker även ut tungan ibland även fast han inte är hungrig. Dessa två kombinationer kan mycket väl vara Downs syndrom tyckte hon.

Jag har inte reflekterat något särskilt över varken hans tunga eller att han har mycket hud runt huvudet, men jag blir ju Naturligvis orolig när hon säger så. Är lite allmänt hypokondrisk så slutar inte heller oroa mig för saker när det väl satt igång en Tanke.. Har min bebis onormalt mycket hud? Sticker inte två månaders bebisar ut tungan emellanåt?

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2014-10-10 19:10
    Naturligvis kom inte bilden med heller.
    cdn3.cdnme.se/4432274/6-3/img_20141010_184451_543812c82a6b2216cb69d9d4_thumb.jpg

Jag tror inte att du behöver vara orolig.
    Jag tycker din lille pojke ser helt normal ut.
    (Och jag har också jobbat med funktionshindrade barn och sett barn med DS.)

Dessutom hade de sett redan på BB och även på BVC om din pojke hade haft sådana drag.
    Så bry dig inte om vad den här "vännen" säger.
    Kanske är hon bara avundsjuk på dig eller bara ovanligt klumpig.
    Hur som helst så säger man inte sådana saker till en nybliven mor om man har alla koppar i skåpet.
    Mattias och Hannah.
  • Anonym (mor)

Jag var helt säker på att man redan på BB ser om ett barn har DS! Det är vad jag alltid hört. 

• Anonym (:O)

Men fy vilken "kompis" du har ts. ! Din bebis är jättefin och han ser inte alls ut som om han har  downs.

• Anonym (Elakt)

Titta forskande på din sk kompis nästa gång ni ses. Be henne posa på olika vis. Utbrist viskande "men herregud...! Har du anencefali?" (Avsaknad av hjärna)

• Charlotte N
    FrokenF89 skrev 2014-10-10 19:48:43 följande:

cdn2.cdnme.se/4432274/6-3/img_20141010_111421_54381b41ddf2b365937b04d2.jpg

Sådär ser han ut. Han har ingen ensam fåra i händerna, han har inget glapp mellan stortån, det är inget fel på hans muskeltonus..Tycker inte några Halls kriterier direkt stämmer in. Och det är den typen av kompis som talar innan den tänker.

Usch, nu blev jag ju bebissugen:) Vilken jättesöt liten kille. Downs har han inte, även om de barnen också är väldigt söta!
  • Currykoalan

Din kompis är uppenbarligen inte den vassaste kniven i lådan. Koppla av och njöt av din lilla sötnos.

• Loriyana
    TigerLilySwe skrev 2014-10-12 10:22:47 följande:

Oroa dig inte, du har världens finaste bäbis.

..och personer med ett barn som har Downs har INTE "världens finaste bebis" eller?

Snacka om att vara fördomsfull.
  • Liliana

Jag måste kommentera detta inlägg därför att jag är ett exempel på att BVC vet faktiskt inte allt.

Med det sagt så betvivlar jag starkt att din bebis har down syndrom. Just downisar har ett väldigt typiskt utseende och när man ställer diagnos som ska majoritet av kriterier stämma för att fastställa en diagnos. Med det sagt vill jag bara påminna folk här inne om att BVC är inte all vetande. Definitivt inte med mänskliga faktorn inräknat. Men bort ser man från det så återstår det faktiskt de faktum där inkompetens, arrogans och prestige är inräknat.

Det förvånar mig att så många har sådan blind tillit till den vård instans som halverade min dotter odds att få ett hyfsat normalt liv.

Jag 20årig frisk kvinna, komplikations fri graviditet, födde en normalstor flicka 7dagar innan Bf.

Komplikations fri förlossning, tiden på BB gick utan problem. Vacker som en fågel i gryningen en varm vår dag. Vi åkte hem och allt gick bra där, hon ammade och gick upp i vikt.

So far so good.

Varför jag ber er att inte lita blint på BVC är för när jag efter ca 4-5 månader hade haft den där känslan som fick mig att inte sova om nätterna, äntligen tog mod till mig och pratade med BVC om mina tankar så var det som att få ett blydoppat baseballträ klubbad rakt i ansiktet.

Jag hennes mamma hade fel. Hon med all erfarenhet i världen sa att hon var inom det normala... I 7 månader slogs jag med BVC och barn o ungdomsmedicin mottagningen för att få träffa en annan läkare som inte tillhörde dom.

Först när min dotter fick ett enligt dom ett Ep anfall blev hon remiterad till Östra sjukhuset.

Där konstaterade man att hade hon fått hjälp när jag först uppmärksammade BVC om min oro hade hennes problem idag, varit hälften så stora.

Idag är min underbara tjej 6år... Hon är 3e gradens äggallergiker, något BVC vägrade testa för i över ett år,hon pratar inte, hon går inte, hon står knappt, hon förstår viss talat språk, hon är gravt utvecklingsstörd och har en muskel skada. Hon använder inte teckenspråk eller bilder för kommunikation.

Jag delar med mig av detta därför att jag vill uppmuntra kritiskt tänkande. Om något känns fel så är det oftast det. Jag menar inte att ifrågasätta allt. Men att känner ni att don gör fel, då har ni rätt att få förståelse kring deras handlingar.

• Sommarlöv

Din son har INTE Ds! Han ser inte ut som ett barn som har Ds, och hade han haft Ds så hade de upptäckt det på BB. Precis som andra har skrivit här så kolla Halls kriterier, och då lär du upptäcka att ditt barn inte har Ds. Min första son hade mycket fett vid näsan, som nyfödd vilket gjorde att hans ögon så lite sneda ut. Han såg lite asiatisk ut. Det ta ett tag innan bebisar vuxit i sitt skinn...Dessutom så tycker jag din vän verkar rätt korkad som säger en sådan sak utan att vara ordentligt påläst. 

• cirkusmusen
    Liliana skrev 2014-10-12 20:52:10 följande:

Jag måste kommentera detta inlägg därför att jag är ett exempel på att BVC vet faktiskt inte allt.

Med det sagt så betvivlar jag starkt att din bebis har down syndrom. Just downisar har ett väldigt typiskt utseende och när man ställer diagnos som ska majoritet av kriterier stämma för att fastställa en diagnos. Med det sagt vill jag bara påminna folk här inne om att BVC är inte all vetande. Definitivt inte med mänskliga faktorn inräknat. Men bort ser man från det så återstår det faktiskt de faktum där inkompetens, arrogans och prestige är inräknat.

Det förvånar mig att så många har sådan blind tillit till den vård instans som halverade min dotter odds att få ett hyfsat normalt liv.

Jag 20årig frisk kvinna, komplikations fri graviditet, födde en normalstor flicka 7dagar innan Bf.

Komplikations fri förlossning, tiden på BB gick utan problem. Vacker som en fågel i gryningen en varm vår dag. Vi åkte hem och allt gick bra där, hon ammade och gick upp i vikt.

So far so good.

Varför jag ber er att inte lita blint på BVC är för när jag efter ca 4-5 månader hade haft den där känslan som fick mig att inte sova om nätterna, äntligen tog mod till mig och pratade med BVC om mina tankar så var det som att få ett blydoppat baseballträ klubbad rakt i ansiktet.

Jag hennes mamma hade fel. Hon med all erfarenhet i världen sa att hon var inom det normala... I 7 månader slogs jag med BVC och barn o ungdomsmedicin mottagningen för att få träffa en annan läkare som inte tillhörde dom.

Först när min dotter fick ett enligt dom ett Ep anfall blev hon remiterad till Östra sjukhuset.

Där konstaterade man att hade hon fått hjälp när jag först uppmärksammade BVC om min oro hade hennes problem idag, varit hälften så stora.

Idag är min underbara tjej 6år... Hon är 3e gradens äggallergiker, något BVC vägrade testa för i över ett år,hon pratar inte, hon går inte, hon står knappt, hon förstår viss talat språk, hon är gravt utvecklingsstörd och har en muskel skada. Hon använder inte teckenspråk eller bilder för kommunikation.

Jag delar med mig av detta därför att jag vill uppmuntra kritiskt tänkande. Om något känns fel så är det oftast det. Jag menar inte att ifrågasätta allt. Men att känner ni att don gör fel, då har ni rätt att få förståelse kring deras handlingar.

Okej men nu var det ju inte mamman som tyckte det var fel på barnet.

TS, din son är hur söt som helst! Jag ser inga drag av ds. 
  • Anonym (Ba)
    Liliana skrev 2014-10-12 20:52:10 följande:

So far so good.

Jag tycker det är bra att du berättar om det här. Jag har också fått bråka med vården, ställa mina egna diagnoser angående allergier mm
    Nu är min dotter fullt frisk i övrigt men jag vet hur det är att bli bemött med den där "know it all" attityden som visar sig vara fel. Det är viktigt att vi mammor inte blint litar på läkare och sköterskor som faktiskt inte vet allt och många är inte lika investerade i sitt arbete som dom borde vara. Ibland kan man faktiskt få bättre råd från andra mammor när man delar erfarenheter än vad sjukvården ger.

Stor styrke kram till dig och tack för att du delar med dig och på så sätt hjälper andra mammor i din situation.
  • Liliana
    cirkusmusen skrev 2014-10-12 23:46:53 följande:

Okej men nu var det ju inte mamman som tyckte det var fel på barnet.

TS, din son är hur söt som helst! Jag ser inga drag av ds. 

Nej, det var inte mamman som sa det först, däremot skriver hon klart och tydligt att hon har svårt att hålla den typen av oro på avstånd.

Även skrev jag i mitt inlägg att jag tror att hennes bebis antagligen inte har har down syndrom.

Jag poängterar att min kommentar riktar sig till alla som blint säger att BVC hade sagt något.

Jag berättar att dom INTE ville berätta för mig att min tjej var speciell... Jag menar bara att lite kritisk tänk vad gäller BVC kan komma väl till pass.... Förhoppningsvis behöver ni inte uppleva det jag upplevt.
  • Anonym (3barnsmamma)

din son har INTE downs!! det brukar synas sååå tydligt!

fråga henne varför hon säger saker som inte stämmer?! har hon egna barn?!

Svar på tråden Hon sa att han borde testas för Downs Syndrom!